Medietrends på Facebook i 2019
Brug Facebook som brugerne i 2019

Facebooks Country Manager for Danmark, Daniel Käfer, guider til, hvordan din virksomhed kan bruge Facebook i 2019.

Skrevet af

Redaktionen Kforum

1012 artikler

57 indlæg

Hvordan kommunikerer du bedst med dine kunder i 2019? Daniel Käfer, Facebooks Country Manager for Danmark, peger på tre trends, der kommer til at forme den måde, virksomheder kommunikerer med forbrugerne på Facebook.

Med 2018 i bakspejlet er vi mange, der kigger frem mod det nye år og funderer over, hvad det nye år vil bringe. Særligt på det nordiske marked ser vi fortsat, at brugen af teknologi er i så hastig udvikling, at hele industrier og forretningsmodeller stadig forandrer sig.

Sådan har det været hele det sidste årti. Det eneste, der ikke forandrer sig, er forbrugernes evne til at tilpasse sig de nye teknologier før virksomhederne. Men netop virksomhedernes evne til at være med på nye teknologiske trends har en stor indflydelse på, hvordan forbrugerne opdager, vurderer og interagerer med deres brand, og har i sidste ende også betydning for, hvordan og hvor forbrugerne foretager deres køb.

Hos Facebook så vi i 2018 tre væsentlige trends i måden, hvorpå virksomheder kommunikerer med forbrugerne på, og som vi forventer at se meget mere til i 2019: video, Stories og kundekommunikation via Messenger.

Tilbage i august lancerede vi Watch på globalt plan. Et format, der er blevet taget godt imod af danskerne. Danskerne er i det hele taget godt med, når det gælder videoindhold på farten. Hele 49 % af de danske internetbrugere benytter en form for streamingtjeneste.

Watch er Facebooks show- og streamingplatform, der kom i august 2018. Alle kan lægge indhold ud eller sende live  og, hvis det er populært, tjene penge på det. Kilde: Facebook.

Vores brug af mobilt internet er ligeledes i fortsat stigning. 76 % af danske internetbrugere tilgår internettet via deres telefon.

Vi har tidligere talt om, hvor hurtigt folk er gået fra at anvende computere til at bruge deres telefoner for at komme på nettet, men 2018 markerer i den grad cementeringen af forbrugeren som en multiscreen consumerBrugen af flere devices på samme tid  smartphones, tablets og laptops sideløbende med TV  er steget år for år og forventes fortsat at stige i det kommende år.

Vi ser, at brugen af mobile devices vinder skærmkampen, og stadig færre bruger alene PC'en. Dette komplekse økosystem af skærme betyder, at virksomheder, der vil holde sig på forkant med udviklingen, også er nødt til at tænke på multi-touch som tværmediale måder at interagere med kunder på i 2019.

En anden interessant udvikling er, hvordan forbrugerne har taget Stories-formatet til sig. Der deles nu mere end én milliard stories hver dag på tværs af Facebook, Instagram og WhatsApp. For nylig udkom en ny eMarketer-rapport, der undersøgte populariteten af Stories. Den gjorde det klart, at Stories spiller ind i flere, brede trends inden for forbrugerkommunikation.

Folk foretrækker for eksempel at dele billeder eller video frem for at skrive en opdatering, og der er en tryghed i at vide, at det, du skriver, ikke bliver liggende for evigt. Samtidig er der et stigende behov for at dele hverdagens øjeblikke med afgrænsede følgerskarer.

 

Facebook har med Stories skabt deres egen version af Snapchat og Instagram Stories. Popularitetskurven har siden releasen været støt opadgående. Kilde: Statista.

Netop dette behov fører også til en stigning i den direkte kommunikation mellem virksomheder og forbrugere igennem samtaler på Messenger. Ud af alle de trends, vi ser inden for forbrugerkommunikation, er det denne funktion, der har den største indflydelse på virksomheden. Den giver nemlig forbrugerne en direkte linje til de virksomheder, de overvejer at lægge deres penge hos.

Forbrugere benytter sig af Messenger, når de vil have et brands vejledning eller ekspertise, når de søger en mere strømlinet købsoplevelse, eller når de er interesseret i at tilmelde sig vigtige opdateringer såsom leveringsbeskeder fra en foretrukken forhandler eller en gate-ændring fra et flyselskab. Forbrugere og virksomheder verden over udveksler i dag mere end 10 milliarder beskeder på vores platform hver måned.

Kommunikationen på Messenger er vigtig, fordi det fører mennesker og virksomheder sammen i, hvad der kan blive en løbende samtale frem for en engangshandel. I mange tilfælde kan disse samtaler tilbyde folk en concierge-lignende oplevelse. Efter at have svaret på et indledende spørgsmål kan forbrugeren indgå i en tovejsdialog og derigennem opnå en mere meningsfuld og personlig brand-oplevelse.

Via en undersøgelse på tværs af fire markeder har vi eksempelvis erfaret, at forbrugere fik en større tiltro til et brand og følte sig mere forbundet med det, når de kunne kommunikere med virksomheden via samtaler på Messenger. Det er en ny måde for virksomheder at tage sig af sine kunder på og herigennem skabe en forbindelse, der skaber en loyalitet over for brandet.

Så hvis du skal lave et nytårsforsæt for din virksomhed, hvad skal du så fokusere på? For mig at se kan alle disse nye trends faktisk koges ned til én ældgammel idé: At relationer betyder alt  både i virksomheder og i livet generelt  og enhver relation starter med en samtale. Et godt bud på, hvor du skal fokusere dine kræfter i 2019, vil altså være at få startet, plejet og udviklet de meningsfulde samtaler.

Relaterede artikler

Du er ikke bedre end dit data - Data kommer der kun mere af. Og anvendelsesmulighederne stiger tilsvarende. Reguleringen følger haltende med. Men hvor m...
Du er ikke Facebooks hund - Facebook ændrer sig hele tiden! Det er umuligt at følge med! Brugerne flytter sig hele tiden! Vi skal være med på alt de...
Fem ting, Fortnite kan lære dig om socialt indhold - Overalt i skolegårde, på fodboldbaner og hjemme i stuerne render store børn rundt og danser ”Wiggle”, ”Orange Justice” o...
Omlæg til kernesund mediekost nu - Klikker du forvirret rundt på Facebook? Stjæler du andres links? Læser du de kognitivt udfordrede lokalsprøjter Politike...
Jeg har fået nok af Facebooks kunstcensur - På Facebook er der ikke plads til uperfekte kroppe, en piercet topmodel eller en sort ung mand med sminke og smykker. De...
Kampen om at være det mest menneskelige brand - Det er ikke bare det, du siger, men måden, du siger det på. Sanne Salomonsen ved det. Vores yndlingsstartups ved det. Se...
Er din digitale kommunikation klar til 2019? - Det er en evig udfordring for kommunikationschefen at sikre sig, at organisationens digitale kommunikation følger med ti...
Trendanalyse 2019: mere tillid og klimakamp - Hvilke trends og tendenser vil tegne 2019? Her er chefredaktør Timme Bisgaard Munks bud på trends, temaer og teknologier...
Årets kommunikatører 2018 - Her er Kforums uforskammede, uforudsigelige og udskældte liste over årets kommunikatører. Ofte efterlignet, aldrig kopie...
Megatrendy liste over megatrend-lister 2019 - Januar er juleaften for trends. De vælter frem overalt som gratis gaver fra alle til alle. Det er på denne tid af året, ...
Fyre Festival-fiasko: Influencerstuntet, der snød alle - Fyre Festival blæste alle omkuld med verdens måske mest massive influencer-markedsføring. Men hvad der skulle have været...
Facebook 15 år - Året er 2004. Mark Zuckerberg er en ung Harvardstuderende, der studerer psykologi og IT. Sammen med to kammerater laver ...
Målret din Facebookannoncering i 2019 - Facebookannoncering kan godt virke som en jungle, man føler sig nødsaget til at forvilde sig ud i. Men frygt ej, Kforum ...
iPhone goes to Hollywood - Du vil gerne lave en lækker video. Så du bliver selvfølgelig nødt til at dykke dybt i lommerne for at købe noget dyrt og...
Attention unmasked – sådan fanger du opmærksomheden - “Folk læser ikke reklamer. De læser det, der interesserer dem. Nogle gange er det en reklame.” Sådan sagde reklameguruen...
Færdig med Facebook? - Behøver vi egentlig at være på Facebook? Der er nærmest ingen, der poster opslag, og de fleste bruger ikke rigtig det so...
Seks myter om mobilafhængighed - Er du dybt afhængig af din mobil? Er det skadeligt? Ja skrives der i medierne. Men det kan videnskaben ikke bekræfte. Du...
Syv sandheder om mobilafhængighed - Er vores mobilafhængighed skadelig for os? I et debatindlæg på Kforum aflivede Rune Kristian Lundedal Nielsen myter om d...
Tilliden er væk - og hvad så? - Så er den her igen for 13. gang: undersøgelsen, som tager temperaturen på de europæiske kommunikatører og deres professi...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

38 JOB

Praktikant

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationsrådgiver

Frist: 24. marts

Presseansvarlig

Frist: 31. marts

Kommunikationskonsulent

Frist: 12. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.