Selv kunne Brian Laudrup ikke se problemet.
"Med tanke på, at Dubai hvert år besøges af 14 millioner turister, hvoraf cirka 65.000 er danskere, og vi er rigt repræsenteret af danske virksomheder, så er markedsføringen 'Where The World Celebrates' vel næppe forkert. I den forbindelse kan fodbold i almindelighed og et VM i særdeleshed noget særligt. Mennesker og kulturer fra hele verden kan være samlet om en begivenhed, hvor de både støtter deres eget land og samtidig kommer i kontakt med folk fra andre nationer. Derfor tror jeg på, at vi lærer mere af at være sammen end af at holde afstand fra hinanden,"
skrev han til B.T.
På spørgsmålet om den sønderlemmende kritik rejst mod Dubai svarede Laudrup til B.T.:
"Som de fleste i vores del af verden, synes jeg selvfølgelig også, at vi mennesker skal behandle hinanden ordentligt – ingen tvivl om det. Til slut vil jeg sige, at jeg synes, jeg støtter fodbolden mere end noget andet."
Brian Laudrup fortæller om sin jubelscene fra VM i 1998 mod Brasilien til Visit Dubais reklamefilm.
Forklaringen er helt hen i vejret
Forklaringen fra Brian Laudrup giver rådgver i bl.a. krisekommunikation Troels Johannesen ikke meget for.
"Forklaringen om, hvor mange turister der tager til Dubai er helt hen i vejret. Det bliver nærmest lidt komisk, at det bruges som en undskyldning for at være med i kampagnen. Det samme gælder de floromvundne ord om, hvordan mennesker mødes på tværs af kulturer. Tilbage står, at Brian Laudrup, givetvis får en pæn sum penge, har ladet sit personlige brand udnytte til sportswashing. Der bør atleter og andre kendisser være meget klogere eller have nogle til at rådgive sig om, hvilke konsekvenser offentlige optrædener som denne kan have," siger han.
Kommunikationsrådgiver Troels Johannessen forstår ikke, hvordan Brian Laudrup ikke har set den massive modvind komme efter sin video for Visit Dubai. Foto: PR
Ifølge Troels Johannesen er problemet for Brian Laudrup, at han har deltaget i kampagnen, og det kan ikke gøres om. Han råder til, at man tænker sig om, før man indgår aftaler, der kan påvirke ens image herhjemme.
"Danske sportsstjerner og organisationer er nødt til at forstå, at der i disse år er et kæmpe fokus på, hvordan de med engagement i diktaturstater, der gang på gang overtræder basale menneskerettigheder, er med til at legitimere deres eksistens. Når man først har taget pengene, bør man vide, at man i Danmark og andre vestlige lande havner i massiv modvind. Det undrer mig voldsomt, at Brian Laudrup ikke har set det komme," siger han og fortsætter:
"Han skulle have været klog nok til ikke at indgå i denne kampagne, særligt når han er ansat af danske medier til at dække slutrunden. Når det først er gjort, kan man ikke for alvor kommunikere sig ud af vanskelighederne på den korte bane. Men mon ikke Fodbolddanmark glemmer hurtigt, fordi Brian Laudrup stadig er en populær figur?"
Brian Laudrup er stoppet øjeblikketligt hos TV 2 og Politiken, hvor han kun nåede at være med i en podcast ved avisen.