Boomerbashing får en pause
Sådan spotter du en millennial på sociale medier

Millennials plejede at kunne stå i midten, mens boomere og Gen Z trashede hinanden online. Nu er det blevet den første internetgenerations tur til at blive roasted. Kilde: Getty images.

Skrevet af

Mette Skammeritz

1 artikler

0 indlæg

Der har været meget snak om Gen Z. Generationen født mellem 1995 og 2010. Men i al den snak har vi glemt dem, der kom før: millennials. De var med til etablere internettet, som vi kender det i dag. Men nu er de selv ved at vokse fra det.   
Længe har det være boomerne, der har stået for skud, når der skulle grines af folks opførsel på nettet, men nu er det millennials, der står for skud. Men det kan for mange være svært at skelne mellem Gen Z og millennials. Derfor kommer her otte råd til, hvordan du kan spotte de famøse millennials på nettet.
 

1. De bruger græde af grin-emojien  

Din brug af emojis kan afsløre meget om din alder. Hvis du f.eks. bruger en af disse emojis: 😂 🤣😝 til at signalere, at noget er sjovt, så er du højst sandsynlig millennial.
 
Hvis du i stedet bruger en af disse emojis: 💀⚰️😭 eller den smeltende emoji  , så er chancen for, at du i stedet er Gen Z, ret høj.
 

2. Millennial-pause  

Teknologien er kommet langt, siden vi begyndte at lære den at kende. Derfor er en del millennials vant til, at man ikke altid kan stole på, at “optage-knappen” rent faktisk optager, når du trykker på den. Det kan derfor afsløre, at du er millennial, hvis du laver en lille pause, inden du begynder at tale til et kamera.  
 
Kilde: Giphy.com
 

3.  Du poster for pæne billeder

Tiderne, hvor Instagram blev brugt til at poste billeder af en flot brunch-anretning i feedet, er slut. Nu skal der laves “photo dumps”. En samling af uperfekte billeder taget over en rum tid. Gerne af kedelige og mondæne ting. Det gør bestemt ikke noget, hvis et af billederne har en del motion blur. Der findes endda apps, hvor du kan få dine billeder til at blive mere slørede, end da du tog dem.  
 
Så hvis du stadig poster for overtænkte og iscenesatte billeder, så kan det godt være et tegn på, at du er millennial.  

 

Kilde: GettyImages.co
 

4.  #ironikanforekomme

Millennials har ofte behov for at deklarere, når de benytter sig af ironi. Derfor kan du ofte spotte en millennial, hvis de har brugt hashtagget #ironikanforekomme. Hvorimod Gen Z ikke har samme behov for at deklarere, hvornår de bruger ironi. Faktisk er det bedst for Gen Z, hvis det kan være svært at spotte, om et opslag er lavet i sjov eller alvor.  
 

5.  Mor til A  

Du kan også spotte en millennial på, at de ofte følger mange mommy bloggers og familieinfluencere. Millennials elsker at holde sig opdateret i andres liv og bruger det til at spejle sig i. Mor-rollen er en identitetsmarkør. Måske har du “Mor til Alba og Sofie” stående i din bio. Millennials omtaler ofte deres barn ud fra barnets forbogstav i stedet for hele navnet. Det er ofte for at prøve at skærme barnet for en digital tilstedeværelse i en al for ung alder. 
 
Man kan sige, at det er den naturlige udvikling af, at millennials ofte er forældre i kraft af deres alder. 
 

6. Benægtelsen af TikTok 

En stor gruppe af millennials nægter at komme på TikTok, mest fordi de føler sig for gamle, og fordi “TikTok er en app for børn, hvor man danser”. Samtidig er millennials storforbrugere af Instagram Reels, og de nyder derfor nøjagtig de samme TikTok-trends og videoer – bare på Instagram.  
 

7.  Skrive noget andet end det, du mener (i parentes)  

En anden ting, der kan afsløre din alder, er, at du skriver to modstridende argumenter i en sætning adskilt af parentes, f.eks. “Turen i Zoo med Merle gik helt fantastisk (læs: Hun skreg i en halv time, fordi hun tabte sin is)” eller “Her er en opskrift på superlette muffins (læs: supersnaskede kaloriebomber)”. 
  
Det kommer sig igen nok af, at millennials har en udbredt trang til at deklarere, når de har brugt ironi. For hvorfor ikke bare skrive det ironisk, og tro på, at dine følgere er kloge nok til selv at bedømme, om du var sarkastisk eller ej?
 
 

 

8.  Du skriver i din bio, hvilket fodboldhold du holder med.  

“Konsulent, far til to og AGF-fan”, sådan kunne en bio se ud for en millennial. Blandt millennials er det socialt acceptabelt at deklarere sit sportslige tilhørsforhold. Det er ikke, fordi Gen Z ikke interesserer sig for fodbold, men de skilter bare ikke med, hvilken klub de holder med i lige så høj grad. 

 

@schadams_ #stitch with @biancascaglione #millennial #millenialvsgenz ♬ Boulevard of Broken Dreams - Green Day

Relaterede artikler

Er en klippe-klistre-app det næste TikTok? - Pinterest bejler til Gen Z med sin nye only-invite-platform, der skal gøre for design, hvad TikTok gjorde for video-edit...
Det er svært at være influencer og menneske på samme tid - Det er svært at være influencer, fordi det er et arbejde og en livsform, hvor man sælger sin personlighed på godt og ond...
Kamikazeprojektet GVFB - FAGLIG FORMIDLING: Anmelderne har en fest med matchingkatastroferne i Gift ved første blik. Men potentialet er meget stø...
Død over GIF’en: Too cringe to live - GIF’er er for boomere: De er cringe og har ingen fremtid hos yngre generationer i fremtidens digitale kultur. Hård lamme...
K-ugen: Cringe-kommunikation virker (desværre) - I Dansk Folkepartis kommunikationsstrategi om den standende retssag om bedrageri og dokumentfalsk har en logisk fejlslut...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

31 JOB

Kampagnerådgiver

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.