Presserådgiveren som brobygger

Journalisten har igen takket nej til dit gennemarbejdede PR-pitch. Din chef forstår det ikke. Er det også sket for dig? Byg bedre bro mellem din organisation og den travle journalist. Du får tre råd til at styrke din presseindsats her.
Journalisten har igen takket nej til dit gennemarbejdede PR-pitch. Din chef forstår det ikke. Er det også sket for dig? Byg bedre bro mellem din organisation og den travle journalist.
 
Når du pitcher din pressehistorie, bør du udvikle din agenda set udefra, huske at journalisten har travlt og kun sælge redaktionelle historier. #REKLAMEPLADS#
 
  1. Gør din agenda samfundsrelevant
    Det første skridt er, at du som rådgiver internt i din organisation træder tidligere ind i beslutningsprocesserne. Fra at lave sidste minuts rettelser i chefens udkast til at definere jeres overordnede strategiske agenda.

    Start med at udfordre jeres eksisterende agenda på, om den er for afsenderorienteret. Hvad er jeres berettigelse set fra jeres primære målgruppe? Hvilket problem kan I løse for målgruppen? Tænk udefra-ind og fokuser på at gøre jeres agenda til en udfordring med relevans for resten af samfundet.

     
  2. Journalistens spalter tørster – udnyt det
    Du har nu landet en samfundsrelevant agenda. Det er tid til at fokusere på modtageren af dit PR-pitch. Journalister tørster efter relevant indhold til at fylde deres spalter. Tal til den travle journalist: Klæd hende på med skarpe pressemeddelelser, præfabrikerede infografikker og videoer målrettet det enkelte medie.

    Gør dit forarbejde og klargør mulige talspersoner, men lad journalisten vælge kilderne. Vær i øjenhøjde med journalisten og hav respekt for hendes behov for at ændre og skarpvinkle dit pitch. Det gør jer relevante og øger chancen for omtale.
     
  1. Pitch kun redaktionelt indhold
    Journalisten gennemskuer lynhurtigt, hvis du forklæder dit kommercielle indhold som redaktionelt stof. Pitch derfor din agenda med fokus på jeres omkringliggende virkelighed. Nyhedskriterierne er stadig et relevant pejlemærke, når du pitcher med din primære målgruppe for øje.

    Kan du med dit PR-pitch skrive under på et eller flere af kriterierne om aktualitet, væsentlighed, konflikt, identifikation og / eller sensation? Dette er en oplagt anledning til at udfordre din egen organisation på, hvordan jeres afsenderorienterede strategi giver svar på samfundsrelevante udfordringer.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også