Kend din smalltalk-type

Er du et vandfald, en Kloge Åge eller en FBI-agent? De spørgsmål, vi stiller, afslører, hvem vi er, når vi smalltalker. Hvilken smalltalk-type er du?
Det er ikke alle samtalepartnere, som er lige nemme at være i dialog med. Du er måske selv en af dem? Vi har alle kommunikative svagheder og fælder, vi kan ryge i. Når vi kender vores svagheder, har vi muligheden for undgå dem. 
 
Her kan du se, hvilke slags smalltalk-kommunikatører der findes - men du kan også bare springe direkte til testen og finde ud af, hvilken type du selv er.
 
FBI-agenten
Du pumper løs med et bombardement af spørgsmål, så modtageren føler sig forhørt. Der gives ikke plads til længere svar, for enhver lille pause udnyttes til et nyt spørgsmål. Du taler ikke om dig selv, men stiller lukkede spørgsmål. FBI-agenten er usikker og beskytter sig selv med alle sine spørgsmål og efterlader sine ofre tomme og uden ordentlig kontakt.
 
Et godt råd: Indstil skydningen. Kom med udsagn og kommenter i stedet for at stille spørgsmål. Vis noget af dig selv.
Stiller du spørgsmål som en maskinpistol? Illustration: Morten Voigt. 
 
Stor-praleren
Du er ekstremt selvoptaget og elsker at fortælle historier om, hvordan du lige ordnede det ene eller det andet. Storpraleren har brug for et publikum, der vil høre på ham, og hans mål er at højne sin status. Beundringen er vigtig for dig. Det kvindelige modstykke er mere konspiratorisk: Hun fortæller om sine bedrifter, sit nye designerkøkken osv. til inderkredsen og forventer, at hendes storhed bliver udbredt den vej rundt.

Et godt råd: Klap hesten. Lyt og spørg ind til den anden.
 
Er du den selvfede type, der gerne vil prale med alle dine bedrifter, store som små? Så er du en stor-praler. Illustration: Morten Voigt. 

Trumferen
Trumferen fylder meget i et selskab, men praler ikke. Du har bare altid noget at bidrage med, når andre taler. Du er lidt klogere, lidt hurtigere og lidt mere interessant. Du er ikke opmærksom på, at du fornærmer andre, fordi du stjæler fokus fra deres historie. Du tror, du er indlevende, fordi du lytter. Men du lytter mest for at finde ud af, hvornår du selv kan komme til at overtage: "Jeg ved lige, hvad du mener. Jeg har også engang ...". Been there-, done that-attitude.

Et godt råd: Vær lidt mere tilbageholdende. Dine historier er interessante, men vent med at fortælle, til den anden er færdig. Pas på, du ikke stjæler billedet. Overvej, om du vil dialogen og kontakten.
 
Hvis du kan stjæle den gode historie og få opmærksomheden flyttet over på dig, er du en trumfer. Illustration: Morten Voigt.  
 
Vandfaldet
Vandfaldet kan godt være introvert eller genert. Men når du først kommer i gang, så snakker du i ét væk. Du er typen, der, når du er i gang, fuldstændig tager kontrollen over samtalen. Ofte oplever du, at du gør en god gerning ved at holde samtalen kørende. En god tommelfingerregel er ikke at tale i mere end fem minutter ad gangen. Så bør bolden spilles videre.

Et godt råd: Hold pauser, og lad de andre komme til. Spørg ind til andre, og find balancen mellem at lytte og tale.
Vandfaldet brager afsted og kan udrydde alt på sin vej. Derfor: Husk pauser. Illustration: Morten Voigt. 
 
 
 
Afbryderen
Afbryderen er en person med et højt energiniveau, der gerne vil sige sin mening og er frygtelig utålmodig. Du synes ikke, du behøver at høre sætningen færdig, for du ved, hvordan den ender. Eller også har du en anden mening, som, du synes, skal på banen. Derfor fejer du hurtigt din modpart af bordet med din mening.

Der er kun tre gode grunde til at afbryde:
  • Du skal gå lige nu
  • Emnet er for ubehageligt, og du bliver nødt til at tale om noget andet
  • Du er sammen med én, der taler som et vandfald.
Et godt råd: Øv dig i at holde mund og lytte færdigt. Det er dig, der er utålmodig, ikke den anden, der er langsom. Måske bliver du overrasket over, hvad du hører, hvis du lytter til ende.
Som afbryder skal du øve dig i at holde mund og lytte færdigt. Det er dig, der er utålmodig. Illustration: Morten Voigt. 
 
Den tavse
Du laver det ene smalltalk-selvmord efter det andet, fordi du ikke vil spille med på reglerne for en samtale. Du svarer på åbne spørgsmål, som om de er lukkede: "Hvad har du så lavet i weekenden?", "Ingenting!". Du finder altid en udvej til at svare så kort som muligt. Måske har du aldrig lært at konversere og vil egentlig gerne.

Et godt råd: Forbered nogle emner at tale om. Lyt til, hvad den anden siger, og vis noget af dig selv. Øv dig i at kommentere det, du hører.
Få lynlåsen til at forsvinde ved at øve dig i at kommentere det, du hører. Illustration: Morten Voigt. 
 
Kloge Åge
Du kan let virke arrogant. Der er ingen grænser for, hvad du ved. Du har svar på alt, har altid den rigtige løsning og fortæller det gerne til andre. Kloge Åge har altid ret og kan ikke se ideen i at høre andres mening. Kloge Åge kan skabe pludselig tavshed i en gruppe, for ingen vil tage ordet og lade sig ydmyge.

Et godt råd: Vær opmærksom på at fortælle, at det her blot er din personlige mening, og spørg mere til andres meninger og oplevelser. Der er kun tre ord, der afholder dig fra at være den irriterende, altdominerende og alvidende: "Hvad mener du?".
 
Er du en Kloge Åge, skal du huske at spørge ind til folks meninger og ikke altid selv levere svaret. Illustration: Morten Voigt.  
 
Rådgiveren
Her har vi en person, der har et arsenal af løsninger på alles problemer: "Du skal bare...Hvad nu, hvis du..." osv. Du kan løse alt, også når folk ikke ønsker løsninger. De fleste mennesker efterlyser ikke gode råd, men empati og medfølelse og støtte. Der er rigtig mange rådgivere. Vi vil så gerne hjælpe, men det er ofte misforstået.

Et godt råd: Tænk over, om folk egentlig beder om dit råd. Lad være med at komme med gode råd, medmindre du bliver bedt om det. Grav i stedet dybere i samtalen, og find ud af mere om det menneske, du står over for.
 
Et godt råd til rådgiveren: Nogle gange er det nok at lytte og gemme de gode råd til senere. Illustration: Morten Voigt. 
 
 
Hvilken type er du? Tag testen her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også