Blå blok bruger mest på SoMe-annoncer

Valgkampen er skudt i gang, og kampen om opmærksomhed på de sociale medier er skarp. Det kan ses på annoncekronerne brugt på Facebook, hvor der på seks dage allerede er brugt 1,85 mio. kroner mod 2,7 millioner brugt i hele valgkampen 2019.
De borgerlige partier har brugt mere end tre gange så meget på Facebook-annoncering som de røde partier. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
De borgerlige partier har brugt mere end tre gange så meget på Facebook-annoncering som de røde partier. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Valgkampen er skudt i gang, og kampen om opmærksomhed på de sociale medier er skarp. Det kan ses på annoncekronerne brugt på Facebook, hvor der indtil videre allerede er brugt 1,85 mio. kroner på seks dage mod 2,7 millioner brugt i hele valgkampen 2019, ifølge TV 2.
 
Det skriver Mediet Markedføring, der har taget udgangspunkt i tal fra politiskannoncering.dk baseret på Facebooks Ad Library, der har samlet partiernes annonceforbrug på Facebook.
 
De borgerlige partier bruger klart flere penge end de røde og har indtil videre brugt mere end tre gange så meget på annoncering:
 
De borgerlige partier har brugt i alt 1,43 millioner kroner. De røde partier har brugt 417.320 kroner.
 
Liberal Alliance er den klare frontløber, der bruger mest på digital annoncering. Partiet har brug 664.139 kroner indtil videre og er dermed det parti, der har brugt klart flest penge i valgkampens seks første dage. 
 
I bunden ligger Inger Støjbergs parti, Danmarksdemokraterne, der har brugt 2.534 kroner på Facebook-annoncering.

Så meget har partierne brugt

I alt: 1.851.944
Liberal Alliance: 664.139 kr.
Konservative: 395.281 kr
Socialdemokratiet: 214.078 kr.
Venstre: 186.036
SF: 105.482
DF: 83.659
Moderaterne: 53.555
Radikale Venstre: 40.725
Nye Borgerlige: 39.665
Enhedslisten: 38.556
Alternativet: 18.479
Kristendemokraterne: 9.756
Danmarksdemokraterne: 2.534

 
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også