Den klaustrofobiske stemning forstærkes i begge tilfælde af de lange interieuroptagelser. Det fælles hjem udgør en blanding af tryghed og fængsel. Vi kommer sjældent udenfor, og da mest i forbindelse med transport ud fra eller tilbage til det sted, der er og bliver hjemmet – det store, hyggelige, røde fleretageshus i en ret anonym forstad. Den vigtigste lyd er stemmeføringen i de mange forsøg på samtaler, indimellem akkompagneret af spinkle elektroniske klange, der skiftevis skurrer og minder om en svensk folkemelodi. Tavsheden, mens den anden overvejer næste træk, er næsten hørbar.
Første episode begynder som i Scener ur ett äktenskap med et interview, der tvinger de to parter, Mira og Jonathan, til at definere deres roller over for en fremmed – og på den måde klargøre dem for sig selv. Samtidig afsløres deres holdninger, tøven og forbehold af deres ansigtsudtryk og kropssprog. Som hos Bergman den perfekte intro til alt det, der følger.
Ligesom optakten er den samme, følges strukturen i originalen i de følgende episoder tæt med deres op- og især nedture, skiftende magtforhold, skiftende erkendelser og uendelige verbaliseringer af følelsernes veje og vildveje. Hvad nyt bringer så Scenes from a Marriage?
Opdateringer
Den første opdatering får vi smækket lige i synet fra begyndelsen. I Scenes from a Marriage interviewer en ph.d. i kønsstudier fra Tufts University, hvor Jonathan arbejder, ægteparret ud fra et på forhånd fastlagt skema. Formålet er at få mere viden om forhold, hvor kvinden tjener mere end manden. I tråd med tidens korrekthedsnormer begynder intervieweren med at spørge ”How would you define your pronomina?” Svaret er nu ganske traditionelt: he/him/his og she/her/hers. Den søgen efter identitet, som det første spørgsmål lægger op til, fortsætter naturligt i det næste: ”How would you define yourself?” Dermed signaleres Miras og Jonathans kønsidentitet ud fra en ny tids syn på køn. Men deres problemer er velkendte.
Den anden opdatering vender rollefordelingen om. Hos Bergman er det Johan, der i udgangspunktet definerer forholdet og vil opbruddet, mens Marianne er den afhængige, tilbageholdende og sårede. Her er det Mira, der bryder op fra Jonathan. Hverken Johan eller Mira finder dog en mere bestandig lykke sammen med den nye elskede.
Den tredje opdatering er seriens fokus på spørgsmål, der vedrører børn, herunder graviditet og abort. Forholdet til såvel ufødte som eksisterende og kommende børn demonstrerer i en nøddeskal kønnenes gensidige afhængighed, men også de nye muligheder for at tilrettelægge sig ud af naturens begrænsninger. Først bliver Mira og Jonathan, de to modne mennesker i deres bedste alder, enige om at beholde det barn, der overraskende venter. Så møder vi dem på abortklinikken, hvor begge er lige ulykkelige over beslutningen trods de mange dages snak, det har taget at nå så vidt. Så ser vi Jonathan ønske at blive far igen – og Mira lokke med, at hun trods sin alder måske med videnskabens hjælp kan levere varen.
Den fjerde opdatering handler om seriens amerikansk-israelske perspektiv, der bliver stadig mere påtrængende. Den tværkulturelle remake repræsenterer en tilpasning fra en svensk til en amerikansk og transnational sammenhæng, hvor jobs i Tel Aviv eller London må indpasses i familielivet. Jonathan svinger frem og tilbage mellem sin jødiske identitet med dens ældgamle ritualer og sin status som moderne ærkeamerikansk intellektuel. Dermed opnås en plus-effekt i forhold til det amerikansk-israelske publikum, som Hagai Levi tidligere har ageret brobygger for, på en måde, der ikke afskrækker det store publikum, der elsker HBO.
Din himmel og dit helvede er din ægtefælle, dengang som nu. Kilde: Lars Karlsson © AB Svensk Filmindustri
Klassikere skal genindspilles
Scener fra et ægteskab har bevist sin aktualitet gennem sin stadige appel på alverdens teaterscener. Det kan have udgjort én motivation til genindspilning. En anden kan være at bringe originalen ud til nye generationer, der foretrækker at se deres fiktion i transnational optik på HBO frem for SVT.
For dem, der har oplevet originalen, tilføjer genindspilningen aspekter, som man kan genkende eller irriteres over, men som er en del af det aktuelle billede af tværkulturelle tendenser på kryds og tværs. Omvendingen af dominansforholdene, betoningen af kvindens tilfredshed med sin singlestatus og mandens ønske om at være far frem for ægtemand er opdateringer, der fremtvinger refleksion over, hvad der er sket med ægteskabet siden 1973.
Samtidig må man anerkende, hvor fremsynet Ingmar Bergman var i sin diagnose af ægteskabet. Din himmel og dit helvede er din ægtefælle, dengang som nu.