”Nu ved vi israelere da i det mindste, hvilken is vi ikke skal købe,” tweetede den tidligere israelske premierminister Benjamin Netanyahu.
Den nuværende premierminister, Naftali Bennet, fulgte trop og kaldte beslutningen ”moralsk forkert” og sagde, at ”Ben & Jerry’s nu har besluttet at ”brande sig selv som en anti-israelsk is.”
Beslutningen om ikke længere at sælge is i de besatte områder træder først i kraft, når den nuværende franchiseaftale med det lokale firma udløber med udgangen af næste år, men allerede nu lægger Ben & Jerry’s Israel-afstand til beslutningen.
”Vi vil fortsat sælge i hele Israel” og ”Vi opfordrer den israelske regering og alle forbrugere: Lad ikke Israel blive boykottet.”
Ramaskrig i USA
Meddelelsen har udløst et ramaskrig ikke alene i Israel, men også i flere stater i USA, der overvejer at sanktionere det ikoniske Vermont-baserede firma. Florida og Texas kan for eksempel med loven i hånden forhindre pensionsfonde i at investere i firmaer, der nægter at lave forretninger med den jødiske stat.
”Ben & Jerry’s beslutning om at boykotte dele af Israel er en skændsel og en fornærmelse mod USA's nærmeste allierede i Mellemøsten,” siger Texas' republikanske guvernør til CNBC.
Rolig nu, foreslår Jeremy Ben-Ami, grundlægger af den jødiske tænketank og lobbygruppe J Street i Washington. Gruppen anbefaler en tostatsløsning og opfordrer Israel til at slutte besættelsen af Vestbredden.
At kalde isboykotten for antisemitisme "vil blot underminere den nødvendige kamp mod egentlig antisemitisme," mener han.
J Street og en række proisraelske, jødiske og progressive grupper i USA har derfor i fællesskab vendt sig imod påstanden om antisemitisme i boykotten af bosættelser:
"Ligesom Ben & Jerry's skelner vi klart mellem staten Israel og de palæstinensiske områder, som den besætter militært," hedder det i et brev til amerikanske guvernører i de stater, der har indført lovgivning mod boykot af Israel.
”Vi er især rystede over, at nogle har nedgjort diskussionen om emnet ved at kalde det antisemitisk, en umenneskeliggørelse af det jødiske folk og endda en terrorhandling. En sådan diskurs ikke alene slører fakta, den er også dybt smertelig for mange jøder og skader kampen mod den voksende bølge af had, vores samfund står over for på verdensplan,” lyder det i brevet.
Det er ikke første gang, virksomheder trækker sig fra de besatte områder. I 2019 meddelte store danske pensionsselskaber som PKA og Velliv, at de ville forsøge at skille sig af med aktier i virksomheder, der opererer på Vestbredden. Det skete efter en række afsløringer i Information, men uden at udløse en større ballade i Israel.
Det er langt fra første gang, at firmaet Ben & Jerry’s viser sig fra sin aktivistiske side. På billedet ses et Ben & Jerry's-billboard, der støtter op om Black Lives Matter-bevægelsen. Foto: Getty
En del af familien
En is gør da heller ingen forskel og vil næppe underminere den israelske økonomi. Når beslutningen alligevel rammer så hårdt, er det, fordi Ben & Jerry’s bliver betragtet som en del af familien, og fordi højrefløjen i Israel frygter, at andre firmaer vil følge trop og gøre det samme.
Det første spørgsmål, der blev stillet under det amerikanske udenrigsministeriums pressebriefing dagen efter meddelelsen i slutningen af juli handlede derfor heller ikke om nogle af de utallige problemer, verden står overfor, men om ”iskrigen mellem Israel og Ben & Jerry’s”, og om Chunky Monkey vil kunne købes om 18 måneder i en bosættelse.
”Hvis en virksomhed stoppede med at importere bulldozere til de besatte områder, ville det næppe blive bemærket,” siger Hagit Ofran, der er direktør for den zionistiske venstrefløjsbevægelse Peace Now, og siger til avisen The Guardian. ”Men Ben & Jerry’s er en interessant case, fordi den er så populær og rammer alle hjem i Israel.”
Den israelske regering har ifølge det amerikanske netmedie Axios oprettet en særlig taskforce, som skal lægge maksimalt pres på Ben & Jerry’s og dets moderkompagni Unilever for at få dem til at ændre beslutning.
”Vi vil udnytte de 18 måneder, der er tilbage, inden beslutningen træder i kraft, til at forsøge at få den ændret. Vi ønsker at skabe et langsigtet pres på Unilever og Ben & Jerry’s fra forbrugere, politikere, pressen og de sociale medier,” lyder det i et telegram til de israelske diplomater i USA.
Israel svarer igen
Israelske diplomater er blandt andet blevet instrueret i at tilskynde jødiske organisationer, proisraelske tænketanke og kristne samfund til at organisere demonstrationer foran Ben & Jerry’s' hovedkvarter i Vermont og sørge for, at kritikken får optimal opmærksomhed på de sociale medier.
Det er før lykkedes den israelske regering at presse amerikanske firmaer til at ændre beslutning. I 2018 besluttede Airbnb at fjerne annoncer fra de besatte områder og kun udleje i Israel. Der blev indledt en byge af retssager om diskrimination i både USA og Israel, og fem måneder senere kunne man igen leje værelser i de ulovlige bosættelser.
Men spørgsmålet er, om Israel denne gang vil slippe afsted med sin vanlige retorik om ”antisemitisme” og ”boykot af Israel”. Staten har mistet sin største støtte i Det Hvide Hus, Donald Trump. Benjamin Netanyahu er ikke længere premierminister, men erstattet af en samlingsregering, som nu også tæller medlemmer, der er enige i Ben & Jerry’s' beslutning.
En boykot af bosættelserne er ikke en boykot af Israel. Chunky Monkey vil fortsat kunne købes i Tel Aviv, Haifa og Jerusalem efter den 23. januar. Det er en kritik af den israelske regerings politik. Bosættelserne er ulovlige, og ved at handle med bosættelserne er man med til at forhindre en tostatsløsning mellem Israel og Palæstina.
Ben & Jerry’s har taget et modigt, men vigtigt skridt, som forhåbentlig kan være med til at tø fronterne op, efterhånden som det går op for flere, at det ikke handler om antisemitisme, terrorisme, og hvad ved jeg, men om at overholde internationale konventioner og værne om menneskerettighederne, som er vigtige brikker i et demokrati.