Begynd den grønne omstilling nu!
Din virksomhed skal redde verden

Det er virksomhederne og ikke politikerne, der skal redde verden mod klimaforandringer. Her står statsminister Lars Løkke Rasmussen foran Climate Planet, den 24 diamater store omrejsende jordklode, der skal gøre opmærksom på klimaforandringer, og som har flere kommercielle partnere. Blandt andre Ørsted og Toyota. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Troen på, at politikerne kan løse samfundets udfordringer, er faldet. Til gengæld er troen på, at virksomhederne kan være drivende i en grøn omstilling, stigende. Det stiller nye krav – både til virksomhederne og rådgivere.
Klimatopmødet COP24 foregik i kulbyen Katowice i Polen. Målet for topmødet var en ambitiøs aftale, der skulle sætte reglerne for Parisaftalens implementering. De politiske forhandlinger gik, som oftest på den slags topmøder, i hårdknude, og det endelige resultat blev knapt så ambitiøst, som man havde håbet. 
 
At de politiske forhandlinger gik i hårdknude, er meget symptomatisk for en tid, hvor vi i stigende grad kigger andre steder end mod politikerne, når vi skal pege på, hvem vi forventer vil løse problemerne. For efterhånden som politikerne mislykkes, troen på de internationale aftaler mindskes, og centrale lande som USA og Brasilien vælger ledere, der er skeptiske over for grundlæggende udfordringer som klimaforandringer, må andre træde til.
 
Der var hop og dans til COP24, men var der egentlig den store grund til jubel? Foto: JANEK SKARZYNSKI/Ritzau Scanpix
 
I Edelmanns årlige Trust Barometer sagde 64 % af de adspurgte, at virksomhedsledere skal tage initiativ til at forandre samfundet. Samtidig vil 83 % af Millennials (folk født mellem 1982 og 2002) have, at virksomheder tager aktiv del i at forbedre samfundet og finde løsninger på sociale problemer, ifølge en analyse fra den globale analysevirksomhed Nielsen.
 
Det var også helt tydeligt på COP24, hvor virksomhederne fyldte endnu mere end tidligere. Når man mødtes med repræsentanter fra nogle af de store virksomheder, var det her, at ambitionerne var højest.
 
Virksomhederne italesatte ikke mindst FN's verdensmål. Men verdensmålene er bare et symptom på en udvikling, der har dybere rødder end de 17 efterhånden meget velkendte logoer og farvekoder.
 
Vi skal videre end CSR
Engang var det nok for en virksomhed at tjene penge og overholde loven. Sidenhen skulle virksomhederne også forholde sig proaktivt til omverdenen med en CSR-strategi. Men CSR’ens tid er forbi. Det er ikke længere nok med en flot årlig CSR-rapport.
 
Der er mange grunde til, at virksomheder i endnu højere grad skal tænke løsninger på samfundsudfordringer ind i deres kerneforretning. For en virksomhed, der er med til at løse nogle af de store udfordringer, vi som verden står overfor, har en berettigelse i en fremtid, hvor både investorer og forbrugere såvel som alle andre interessenter stiller højere og nye krav.
 
"Alt skal ændres nu!" Klima er for alvor kommet på dagsordenen, og det kan være op til virksomhederne at gå forrest. Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
 
Samtidig står vi globalt over for enorme udfordringer, som ingen kan løse alene. Ingen myndighed eller nødhjælpsorganisation har kapaciteten, og her spiller internationale koncerner en vigtig rolle. I GlobeScans årlige undersøgelse for bæredygtig business svarer 85 % af de 300 interviewede ledere fra verdens 150 største virksomheder, at det er store globale virksomheder, der kommer til at drive en bæredygtig udvikling. Kun lidt over halvdelen peger på de nationale regeringer.
 
Det er vigtigt at starte dialogen
Denne udvikling stiller også krav til os, der rådgiver virksomheder. For hvor verden efterspørger reelle forandringer og initiativer, kan det hele let drukne i flotte foldere og strategier. Ja, måske endda et farverigt verdensmål hist og her.
 
Forleden skrev redaktør på CSR.dk Eva Harpøth Skjoldborg en artikel om SDG-washing, som meget godt rammer problematikken.
 
Der er mange gode eksempler på virksomheder, der reelt lykkes med at italesætte deres samfundsrolle. For nogle er det den første dialog mod en forandring, for andre en grundlæggende ændring af kerneforretningen.
 
Et godt eksempel på dialogen er Danish Crown, der i efteråret afholdt konferencen Meat2030 om bæredygtighed i kødindustrien, hvor man både havde statsministeren, en repræsentant fra World Economic Forum og en række grønne profiler til at tale om forandring og bæredygtighed i fødevaresektoren. Man startede dialogen og er nu i gang med at følge op med konkrete initiativer.
 
Danish Crown går stik imod deres kerneforretning og vil gerne diskutere, hvor meget kød man skal spise i fremtiden.
 
Et andet godt eksempel på en mere grundlæggende ændring er tobaksgiganten Philip Morris, der også i løbet af 2018 er gået aktivt ind i kampen for en røgfri fremtid ved at gå foran med udviklingen af alternativer til tobak.
 
Hvis man ikke kan vende udviklingen, må man vende forretningen.
 
Det samme ser man, når danske mejerier melder sig på banen med plantebaserede alternativer. Eller når olie- og benzinselskaber begynder at arbejde for alternative brændstoffer. Ja, vi kender alle skoleeksemplet Ørsted, der tog olie og gas ud af både navn og kerneforretning og nu på meget kort tid står som en stærk grøn spiller.
 
Det kræver, at man som virksomhed og rådgiver tager et kritisk blik på forretningen og spørger sig selv, hvilken samfundsrolle man ser virksomheden udfylde i fremtiden. Hvilket samfundsproblem vil vi hjælpe med at løse?
 
For nogle virksomheder er svaret oplagt og forholdsvis lige til, mens det for andre vil kræve en større granskning. Her kan vi som rådgivere hjælpe med ikke kun at finde det bedste formål, men også den bedste fortælling om virksomhedens bidrag til løsningen.
 
De fleste har allerede set Ørsteds reklame, der markerer deres omtalte imageskifte fra sort til grøn energi.
 
Transformationen er i gang
Hvis man ikke ved præcis, hvor en omstilling af virksomheden ender, kan den bedste løsning være at tage interessenterne med på rejsen og sige: Det her er en transformation, vi er i gang med, og vi ved ikke præcis, hvor vi ender. For langt de fleste er i den samme situation.
 
Som rådgivere skal vi hjælpe med at sætte konkret handling bag ordene – at de gode intentioner ikke bare bliver parkeret i en farverig rapport krydret med et par verdensmål. For det er ikke længere nok.
 
Det bliver virksomhederne, der kommer til at gå forrest med at finde løsninger på verdens store udfordringer. Det bliver tydeligere og tydeligere, ikke bare på COP24, men helt generelt. Det kræver, at vi alle sammen forholder os aktivt til den verden, vi lever og driver forretning i  og tager ansvar for at drive udviklingen mod det bedre. For vi skal ikke regne med, at politikerne gør det.

Relaterede artikler

Verden er mere veganer, end du aner - I Danmark er antallet af mennesker, der forsager animalske produkter 100 % - og dermed vinker farvel til mad, som vor mo...
Få chefen med på budskaberne - Det kan være sin sag at få den travle chef til at medudvikle, tilegne sig og ikke mindst kommunikere virksomhedens eller...
Alle skal se, at du skrotter plastikken - Efter årtier med endeløs brug af plastik er verden ved at få øjnene op for konsekvenserne af det ubæredygtige forbrug. S...
Mindre medvind og logofarvelade, tak! - I 2018 har virksomhederne virkelig taget FN's verdensmål til sig som pejling for bæredygtig udvikling. Det er godt. Men ...
Klima er nederen - Mange er kørt klimatrætte og har hørt alt for meget om påpasselighed og ansvar på den kedelige måde. Modstand er sjovt. ...
Nej tak til fromhedsfremvisning - 7-Eleven gør det. McDonald's gør det. Ben and Jerry's gør det. Bilka gør det. Visa gør det. Plastrer deres produkter til...
Er du en poser, crafter eller magic connector? - WHY-debatten raser. Her nuancerer Ralf Lodberg, CCO & partner i Advice, debatten i tre konkrete strategier til, hvordan ...
Er vi nu postdigitale? - Ny rapport om det postdigitale samfund er en omgang pladder. For rundt omkring i virksomhederne skal man lige blive - og...
iPhone goes to Hollywood - Du vil gerne lave en lækker video. Så du bliver selvfølgelig nødt til at dykke dybt i lommerne for at købe noget dyrt og...
Attention unmasked – sådan fanger du opmærksomheden - “Folk læser ikke reklamer. De læser det, der interesserer dem. Nogle gange er det en reklame.” Sådan sagde reklameguruen...

Giv din stemme

27 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

35 JOB

Redaktionschef

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.