Barsel fik Jonas til at droppe CEO-titel

Jonas Bechfeldt stopper som adm. direktør i Rud Pedersen 1. februar og bliver i stedet seniorrådgiver. Kforum har talt med ham om beslutningen, der udefra set virker som et skridt ned. Sådan ser han det dog ikke selv.
Jonas Bechfeldt har været direktør i Rud Pedersen i næsten 9 år. Foto: PR
Jonas Bechfeldt har været direktør i Rud Pedersen i næsten 9 år. Foto: PR
Om et par uger, når kalenderen viser 1. februar, vil Jonas Bechfeldt ikke længere være adm. direktør i public affairs-bureauet Rud Pedersen, som han har været i næsten 9 år.
 
Han laver nemlig det usædvanlige karriereskridt at træde et skridt ned til at arbejde med det, han selv synes, er sjovest: forretning og salg.
 
Det er også det, Jonas Bechfeldt synes, han er bedst til. Siden han startede som direktør for Rud Pedersen er bureauet gået fra 18 til over 60 medarbejdere. Det har ændret direktørens arbejde.
 
"Rud Pedersen har udviklet sig markant, mens jeg har været direktør. Internt plejer vi at sige, at Rud Pedersen har udviklet sig fra en biks til en rigtig virksomhed. Det betyder også, at min rolle løbende har ændret sig fra meget hands on og operationelle forhold til i dag mere ordnede strategiske, økonomiske og - og personalesmæssige forhold, siger Jonas Bechfeldt og fortsætter:
 
"Det har været en lang, udviklende og meget givende rejse. Men jeg savner lidt mere føling med dagligdagen, og jeg glæder mig til at kaste mig over de nye opgaver."
 

Kræver opmærksomhed at udvikle sig

For Jonas Bechfeldt var det barsel med tredje barn, der gav ham sparket til at gøre noget ved tankerne, han havde gået med i længere tid. Han ville bruge energien på det rigtige.
 
"Barslen var et refleksionsrum, hvor jeg havde tid til at overveje, hvad jeg skal bruge min tid på. Det var sundt at få et pusterum, og jeg er den type, der har snuden i sporet, så det var befriende at have tiden til at hæve blikket og kigge længere frem," siger Jonas Bechfeldt og uddyber:
 
"Jeg var ikke nærværende i min første barsel, og den anden fløj mig også forbi på grund af arbejdet. Denne barsel besluttede jeg mig for at lave om på ting i mit liv. Det kræver opmærksomhed at udvikle sig, så det skal jeg bruge mere energi på."
 
Han vil nemlig stadig gerne udvikle sig fagligt, og det var der ikke meget tid til som adm. direktør i et stort og vækstende bureau med stigende kompleksitet. Han er dog ikke færdig med at være leder for evigt, bare for nu.
 
"Jeg skal være leder igen, men for nu vil jeg bare se, hvad der sker. Jeg ser det ikke som et skridt ned overhovedet, men som en mulighed for at få ting på afstand, reflektere over trufne beslutninger og dets konsekvenser og lære af de fejl, jeg har begået," siger Jonas Bechfeldt.
 

Folk i branchen forstår godt, hvor krævende arbejdet er

Jonas Bechfeldt rådførte sig også med gode kontakter i branchen, da han under barsel gik med tankerne om at ændre kurs og lave et træk, mange udefraseende umiddelbart vil undre sig over.
 
"De forstod godt min lyst til at prøve noget. De forstår godt, at det er et krævende job at være administrerende direktør. Det virker nok mere uforståeligt, hvis man ikke ved, hvordan det er," siger han.
 
Work-life-balance er et emne, der optager mange i branchen. Og det har også været vigtigt for Jonas Bechfeldt at finde den rigtige balance. Rud Pedersen er et ejerledet bureau, og det har haft fordele og ulemper.
 
"Der er et stærkt sammenhold i ejerkredsen. Der er ingen tvivl om, at alle gør deres bedste, og vi står virkelig skulder ved skulder. Men som mange andre ejerledede virksomheder, så har vi også vores diskussioner om, hvem der skal inddrages i hvilke beslutninger, og det kan være endda ganske tidskrævende," siger Jonas Bechfeldt og fortsætter:
 
"Jeg synes dog, at work-life-balancen og ejerledsdiskussionerne har ændret sig til det bedre i Rud Pedersen i takt med, at vi er blevet markant større og professionaliseret."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også