Bare giv den gas på LinkedIn
Det er okay at være glad medarbejderinfluent

Måske var det faktisk en vild rejse? Foto: Getty Images

I weekenden læste jeg Timmes indlæg, hvor han giver medarbejderinfluenter på LinkedIn lidt af en bredside. Det lød, som om han havde fået kriller af selvros, chef-ros og konfettikanonen af pludselig opstået arbejdsglæde på LinkedIn (der står i modvægt til tidens silent quitting). Jeg ser det ikke som Timme, selvom jeg kan genkende følelsen af et autenticitetsbarometer, der slår ud.
Alle kender det, at vi ser noget indhold på et socialt medie, som giver os små diskrete grønne knopper. Måske rammer en tidligere kollegas #jobnyt os en dag, hvor vi ikke er klar til at drikke ananasjuicen. Eller vi synes, at den faglige bekendte har solgt sin sjæl til kapitalismen, når de anpriser et strålende kvartalsregnskab skabt af stigende gebyrer som konsekvens af krigen i Ukraine.
 

Indimellem læser vi LinkedIn som Fanden læser Bibelen.

 
Mit autenticitetsbarometer er indimellem så følsomt, at jeg kan komme til at mistænke sårbarhed, ærlighed og ufiltreret glæde som selvfremstilling! Fordi jeg ved, at alle vores handlinger – digitale og ikke digitale – er en del af den måde, vi skaber det selv, vi gerne vil have, at andre skal se. Tøjet, vi tager på, ordene i vores mund, vores job, cykel og mad er alle brikker i puslespillet.
 
Men husk nu, Timme, at vi ikke altid er målgruppen. Sociale medier er et gigantisk kontekstkollaps, hvor feedet fodrer os med revl og krat. Myten om ekkokammeret er overdrevet, for vi ser også en masse af det, vi ikke lige er i humør til den dag – det, som folk skriver til deres kolleger, deres fagfæller, de andre nørder, de andre sælge-Helger og til sig selv.
 

Og tænk nu, hvis....

 
..... de faktisk ER glade og ydmyge
..... de faktisk MENER, at det var en vild rejse
..... at de egentlig synes, deres chef er optur, seminaret var skønt, og verden dejlig, hver dag de går på arbejde?
 
Hvad nu hvis... de, der skriver på LinkedIn, ikke er kommunikatører! Og de skriver med de ord og fra de følelser, de nu har, og de nu engang evner. Hvis de ikke vægter deres posts på en guldvægt, men skriver af karsken bælg og ikke tænker på, at der sidder nogle og dømmer dem. Ja, de bruger klicheer, faste LinkedIn-vendinger og tager sært kiksede billeder.
Jeg siger: Vær ikke-kommunikatør & proud!
 
Tænk nu, hvis der er en masse mennesker derude, der har det dejligt på LinkedIn.
Det tænker jeg på, når min social medie-æstetik får ondt. 
 
Halleluja for mangfoldigheden af influenter på LinkedIn.
Godt, de ikke alle er kommunikatører!
 
Dette indlæg er en kommentar til dette indlæg fra Kforums redaktør Timme Bisgaard Munk. Kommunikationsrådgiver Troels Johannesen har også skrevet et svar til Timme Bisgaard Munks indlæg. Det kan du læse her.

Relaterede artikler

Sådan employer brander du i 2023 - Hvad man skal tænke over, hvis man vil tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere til sin virksomhed? Det har Kforum sp...
Vi skal ikke bare fylde internettet op med crap - Uffe Lyngaae fortæller i 14. udgave af K&A, hvorfor man skal kende sine svagheder som virksomhedsleder.
Reach-tiggeriet topper på LinkedIn lige nu - På LinkedIn gælder det om at få engagement. Dette kan for eksempel gøres ved at kommentere på andre brugeres indhold. Me...
De livestreamer deres fyring som hævn og fight back - Flere amerikanere vlogger fra deres fyring under de big tech layoffs, der skete i sltuingen af 2022 og starten af 2023 i...
Workfluencers: Like livet uden for LinkedIn - Workfluenceren omfavner sin arbejdsplads med plusord som respekt, tillykke, godt gået og så flot på sociale medier. Det ...
Værdien af personlige stemmer stiger - Employee advocacy er en fremadstormende trend, der bliver mere og mere mainstream i danske virksomheder. Kforum har heve...
Respekt for almindelige menneskers arbejdsliv, tak - Føler du dig som en “godtroende hofsnog”, når du kommunikerer om dit arbejde på LinkedIn? Nej, vel. Her er min replik ti...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

41 JOB

Presserådgiver

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.