Google har tabt 700 mia. kr. på AI flop-lancering

Et "markant kursfald" var resultatet af Googles lancering af sin AI-tjeneste, som svarede forkert på et spørgsmål.
Det er forretningskritisk for Google at komme med på AI-vognen, så virksomheden skal hurtigt komme igen efter AI-fadæse, vurderer kommunikationsrådgiver. Foto: Andrew Kelly/Reuters/Ritzau Scanpix
Det er forretningskritisk for Google at komme med på AI-vognen, så virksomheden skal hurtigt komme igen efter AI-fadæse, vurderer kommunikationsrådgiver. Foto: Andrew Kelly/Reuters/Ritzau Scanpix
Hvad der skulle have været et storstilet svar på konkurrenten Microsofts indtog på AI-markedet med integrationen af ChatGPT i søgemaskinen Bing, blev en pinlig affære for Googles og moderselskabet Alphabet.
 
Techgigantens modsvar, Bard, kløjes nemlig i fakta, da den i en reklamevideo skulle besvare et videnskabsspørgsmål:  
 
”Det er faktuelt forkert, at James Webb teleskopet tog det første billede af en exoplanet. Det skete nemlig allerede i 2004 jf. Nasas egen webside,” skriver Peter Svarrer, forfatter til flere bøger om teknologi, om Googles lancering af Bard, i et LinkedIn-opslag og tilføjer ”hastværk er lastværk”.
 
Umiddelbart efter lanceringen, blev 10 pct. af Googles markedsværdi, barberet af, rapporterer flere medier.
 
Det er ikke første gang, at Google lancerer et produkt, der ikke lever op til markedets forventninger.  
 

Panikstemning hos Google

Mark Benfeldt Kjær, der er partner i Kemp & Kjær, som laver kommunikation og strategier for tech-virksomheder, mener, at den kiksede lancering er udtryk for, at der har været panikstemning i Googles hovedkvarter.
 
”Google har holdt igen med at lancere deres svar på at integrere AI i søgemaskinen for at undgå uheldige svar, som ChatGPT i vid udstrækning er lykkedes med at undgå. Så Google har været i code red og føler sig truet på eksistensen, fordi ChatGPT rykker så sindssygt hurtigt. Så Google skulle ud med noget så hurtigt som muligt, ellers var de ude af markedet,” siger han.
 
Det forkerte svar ved offentliggørelse af Bard, er derfor formentlig udtryk for, at man ikke har været helt klar, mener han.
 
”Google er formentlig blevet taget med bukserne nede. De havde ikke forestillet sig, at andre var så langt fremme.”
Mark Benfeldt Kjær mener dog at Google har fornuftige chancer for at komme stærkt igen.
 
”De har mange AI-initiativer, såsom billedgenering, der kan udkonkurrere stock fotos, og i så fald skal aktieværdien nok komme op igen og er jo også faldet fra et højt punkt.
 

Analytiker: Markant kursfald

På længere sigt, er han dog ikke synderligt bekymret på Googles vegne over netop denne lancering.
 
”Brugerne skal nok tilgive Google, hvis de kommer med et ordentligt teknologisk modsvar, og aktiekursen vil også rette sig, siger han.”
 
Jan Horsager, techanalytiker i IDC, har fulgt Googles kursfald, som han kalder ”markant”.
 
”Når der sker en markant kursudvikling på baggrund af lanceringen, er det fordi søgetjenester er et område, hvor der ikke er sket noget spektakulært i lang tid. For selvom de optimeres løbende, er det ikke noget, vi opdager som brugere.”
 
Ifølge Jan Horsager understreger Googles forhastede lancering det intense kapløb mellem de store teknologivirksomheder om ”AI-baserede indsigtsværktøjer”.
 
”Det er gået fra det fra nice to have til forretningskritisk for Google og Microsoft. Microsoft kom et hestehoved foran med deres investering i Open AI (som står bag ChatGPH, red.) og har i denne uge vist, at de er rimelig langt med en ny lancering, der integrerer det i søgetjenesten Bing. Det er kommet bag på den brede offentlighed og iagttagere. Jeg ville gerne have været en flue på væggen hos ledelserne i de virksomheder i den seneste tid, for der har helt sikkert været en intens konkurrence op til lanceringen.”
 
Hvor alvorligt er det for Google at komme galt afsted med at lancere et nyt prestigeprojekt på den måde?
 
”Jeg har svært ved at forestille mig, at det her ikke bare er et skvulp i Googles samlede produktsammenhæng, der jo også inkluderer annoncering og søgning, så de skal de nok rette op på det.”
 

Ikke optimalt når lanceringer går galt

Det er Christiane Vejlø enig i. Hun er digital trendanalytiker ved Elektronista.
 
”Det er aldrig optimalt, når en lancering ikke lykkes, men Googles moderselskab Alphabet dækker over en stor paraply af produkter, så selvom de er irriterede over det her, ryster de nok ikke voldsomt i bukserne,” siger hun og tilføjer:   
 
”Google har arbejdet med kunstig intelligens i mange år, så de har noget ballast. I modsætning til ChatGPT og Microsoft, har Googles søgemaskine en langt større udbredelse og en bedre mulighed for at kæde søgning sammen med AI-svar.”
 
Selvom lanceringen er pinlig, påpeger hun, at det understreger, at vi som brugere er ansvarlige for at forholde os kildekritisk til de svar, vi får via kunstig intelligens.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også