Fremskridt og stilstand i grønne mål
"Det vil aldrig ligne en pæn PowerPoint-kurve"

Det er en udfordring som kommunikatør, at fremskridtene inden for bæredygtighed ikke vil følge en pæn kurve som i en PowerPoint-præsentation, mener Fleming Voetmann, ny vice president for kommunikation i Velux. Foto: Velux / PR

Skrevet af

Tine Brødegaard
Journalist

170 artikler

0 indlæg

Nu skal virksomhederne gå fra flotte visioner om bæredygtighed til konkrete fremskridt. Kommunikationen om, at der kommer både frem- og tilbageskridt, er en af de største udfordringer, Fleming Voetmann kigger ind i som ny vice president for eksterne relationer i vinduesproducenten Velux.
Eksterne relationer og bæredygtighed går hånd i hånd i Fleming Voetmanns nye stilling som vice president i Velux.
 
Det giver god mening, fordi kommunikationen i forbindelse med begge dele er uløseligt forbundet, mener han. Før sin ansættelse i Velux var Fleming Voetmann vice president for marketing, kommunikation og bæredygtighed i FLSmidth.
 
”På hver sin måde er FLSmidth og Velux frontløbere inden for deres respektive industrier, når det gælder bæredygtighed og eksempelvis Science Based Targets, SBTi (videnskabeligt verificerede klimamål, red.),” siger Fleming Voetmann med henvisning til, at begge virksomheder har offentliggjort bæredygtighedsmål, der generelt bliver vurderet som ambitiøse af iagttagere.
 

Når ikke målet alene

Mens CO2-udledningerne hos FLSmidth primært ligger hos kunderne, som køber udstyr til minedrift, ligger de i Velux særligt i leverandørkæden. Det gælder for eksempel i forhold til aluminium, stål og glas, hvor det er svært at nedbringe emissionerne.
 
”I Velux når vi ikke vores mål, hvis ikke vi får leverandørerne med. Det er en ledelsesmæssig udfordring både at stille krav til dem, samtidig med at man hjælper dem med at omstille produktionen via nye partnerskaber.”
 
Udfordringen, når det gælder kommunikation i forhold til bæredygtighed og eksterne relationer, er den samme i alle ambitiøse virksomheder, mener Fleming Voetmann.
 
”Uanset hvilken industri man arbejder indenfor, kan der kun leveres bæredygtige resultater i samarbejde med andre virksomheder og aktører," siger han og tilføjer:
 
"Det vil aldrig ske lineært eller følge en pæn kurve som i en PowerPoint-præsentation. Ofte vil der være tale om perioder med både fremskridt og stilstand. Det er noget, man skal være bevidst om at håndtere kommunikationsmæssigt både internt og eksternt."
 

Vær ærlig om bump på vejen

Samtidig er det nu og i de kommende år, at virksomheder for alvor skal bevise, at de er på rette vej. I Carlsberg, hvor man har et mål om CO2-neutral produktion i 2030, har man eksempelvis netop forklaret, at det har været nødvendigt at gå tilbage til fossile energikilder på nogle bryggerier på grund af energikrisen.
 
Målet om at være halvvejs med CO2-neutraliteten i 2022 kan dog stadig nås, ifølge virksomhedens udtalelser til Finans.dk.
  
”I mange virksomheder har man lavet ambitiøse mål for to-tre år siden i relation til SBTi. Nu implementerer vi dem, men der vil være gode måneder og knap så gode måneder, når man kigger ned i tallene. Det er en interessant udfordring at navigere i den kompleksitet,” siger Fleming Voetmann.
 
Hvordan griber du det an?
 
”Det første og vigtigste er at være ærlig om, at ikke alt vil gå som planlagt. Dernæst skal man forstå, at bæredygtighed ikke er noget, der kan presses ned over organisationen oppefra. Alle skal engageres i at finde løsninger, ellers har vi ingen chance for at nå i mål,” siger Fleming Voetmann og tilføjer:
 
”Der er jo mange ideer og tiltag, vi ikke kan regne ud i hovedkvarteret. Så hvis man står på en af vores fabrikker i Polen og får en lys idé til at genanvende affald, så skal det være muligt at implementere.”
 

Europæisk public affairs-indsats

Når medier eller kritiske stakeholdere spørger ind til hullerne i planen om at nå bæredygtighedsambitionerne, skal man som virksomhed have mod til at stå fast i sin kommunikation, mener Fleming Voetmann.
 
”En 2030-ambition for bæredygtighed rummer en grad af usikkerhed og uvished om vejen og midlerne til at nå den. Hvis der var en klar plan for at nå alle delelementerne, ville det jo bare være en handleplan og ikke en ambition. Det er i sagens natur kun ambitiøst, hvis man ikke kender alle svarene. Det er en kommunikativ udfordring at turde sige det som virksomhed.” 
 
En af de første opgaver, Fleming Voetmann er blevet kastet ud i, har været en rundtur i Berlin, Warszawa og Bruxelles. Her lød opgaven at skabe forståelse for, hvilken rolle energirenoveringer – såsom udskiftning af gamle vinduer – spiller for energibesparelser.
 
”Byggeindustrien er enormt reguleret og afhængig af krav fra EU og på landeniveau, som dikterer, hvilken kvalitet vi skal levere. Derfor er det vores mål, at de krav skal være så ambitiøse som realistisk muligt, for som markedsleder vil det favorisere os med en højere grad af renovering samt høje standarder. Derfor spiller dialogen med de politiske interessenter en stor rolle for mit team,” siger Fleming Voetmann.
 

Budskab om at spare på energien

Den europæiske byggemasse er oppe i årene i mange lande. På public affairs-siden er det et indsatsområde for Fleming Voetmann at skabe forståelse for, at den europæiske gamle bygningsmasse ud over nye bygninger bør renoveres, så der tabes mindre energi og skabes bedre indeklima.
 
Hvor svær bliver den opgave i en tid med høj inflation og frygt for recession?
 
”Der er meget politisk og økonomisk uro som en afledt konsekvens af krigen i Ukraine. Så meldingen fra flere markeder er, at vi lige skal lige hen over denne her vinter, før de beslutter noget i forhold til renovationsprojekter i forbindelse med huse, skoler, hospitaler, bygninger eller lignende,” siger Fleming Voetmann.
 
Han arbejder med at vende usikkerheden til en fordel for den sag, Velux taler.
 
”Den bedste måde at nedbringe varme- og energiforbruget på er jo ved at spare på energien for eksempel ved at renovere vores boliger. Det er samtidig noget, der giver effekt på den korte bane i forhold til at blive mindre afhængig af russisk gas, i modsætning til eksempelvis havvindmølleparker, der tager årevis at bygge.”
 

Recession kan øge offentlige investeringer

Velux’ forretning er allerede ramt af faldende salg, og i november varslede koncernen fyringer af hundredevis af medarbejdere, ifølge Berlingske.
 
Men en decideret recession kan være en anledning for nogle lande til at foretage offentlige investeringer, som kan gavne Velux’ forretning, lyder Fleming Voetmanns budskab til de politiske beslutningstagere, han holder møde med.
 
”Hvis økonomien skal boostes i det nye år, så er boligrenovering et effektivt middel, fordi det gør brug af lokale håndværkere og entreprenører, og det kan igangssættes med meget kort varsel. Det kan komme ikke kun os, men også virksomheder som Danfoss, Grundfos og Rockwool til gode.”

Relaterede artikler

TDC Net får ny pressechef - En ny afdeling, der favner kommunikation, public affairs og bæredygtighed, er på plads i TDC Net med ansættelsen af ny p...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

32 JOB

Graduate i intern kommunikation

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Engagementschef

Frist: 6. februar

Projektleder

Frist: 16. februar

Digital Campaign Manager

Frist: 15. februar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.