Snyd dig til din eftertrænings-glow

Det har aldrig været smartere at være sund eller dyrke motion. De nyeste tal fra Idan (Idrættens Analyseinstitut) viser, at der i februar 2018 var 1.363 fitnesscentre i Danmark med samlet over 1 mio. medlemmer – og det er ny rekord. Men fitnesscentre er én ting. Noget helt andet er, hvordan en aktiv livsstil har fået afgørende betydning for ikke bare vores tid i fitnesscentrene, men hele vores syn på vores hverdag. For grænserne mellem liv og træning er ved at blive ophævet.
Du skal helst se ud som om, du lige har trænet og derigennem opnået den særlige glød, det hurtige blod giver. Og det kan du godt – uanset om du har dyrket fitness eller ej. Athbeauty slutter sig til de nye træningstrends. Foto: Getty Images.
Du skal helst se ud som om, du lige har trænet og derigennem opnået den særlige glød, det hurtige blod giver. Og det kan du godt – uanset om du har dyrket fitness eller ej. Athbeauty slutter sig til de nye træningstrends. Foto: Getty Images.
Som jeg skrev om for nylig, er athleisure og sportstøj-som-hverdagstøj en af de forbrugskategorier, der oplever størst vækst p.t. Vi er ikke længere (alle sammen, i hvert fald) bundet af at skulle have en bestemt uniform på på arbejde, en ny i træningscentret og en helt tredje, når vi kommer hjem.
 
Nu er det lige før, vi kan bruge ét sæt tøj til det hele – og det afspejles nu også i en af de største trends, når det kommer til vores look: athbeauty. For nu er det ikke kun tøjet og livsstilen, det handler om. Nu går hudpleje og produkter også nye veje og overordnet i to retninger: Enten skal din makeup se ud som om, du kommer lige fra yoga – ligegyldigt om du gør eller ej. Eller så skal produkterne være innovative og aktive og hjælpe din hud, din krop og dit hår før, under og efter træning.
 
Healthy life, healthy person
Det kaldes the post-workout glow, den måde huden skinner på efter en god omgang træning (og et bad, bevares). Det er et ideal, der er svært at efterligne, men som makeup- og hudplejeproducenter nu går aktivt efter at genskabe – fordi få ting sælger så godt, som den korteste vej til at se sund ud.

Det hænger uløseligt sammen med athleisure-fortællingen og den måde, aktivitet og fysisk velvære har indtaget vores hverdag på. Og makeup-mæssigt indskriver det sig i en ny fortælling, hvor – især kvinder – ikke skal se alt for sminkede ud. No-makeup-makeup-looket er på sit højeste og er vejen til et naturligt udseende, hvor makeuppen er så diskret, at det ser ud som om, man slet ikke har noget på.
 
 
 
Athbeauty er på sin vis næste trin herfra.

Modehuse som Stella McCartney har over de seneste sæsoner præsenteret makeup-looks, der har været naturlige med lidt let shine; altså et forsøg på at vise et sundt look og en pige, der lige er kommet fra sin træning.
 
Men det handler ikke kun om makeup. For ligesom vi optimerer vores træningsrutiner, vores madindtag eller juicer for at få optimalt næringsindhold ud af grøntsagerne, så afspejler athbeauty et større skred i skønhedssektoren: Cremer, produkter, makeup og miksturer skal ikke kun være skabt med skønhed for øje, men de skal være med til at give os et mere fuldstændigt, sundt og gennemtænkt liv; det hænger jo ikke sammen med en holistisk tankegang, at vi tænker over vores mad, vores garderobe og vores træningsformer – men ikke vores skønhedsprodukter.
 
Derfor er en ret stor del af athbeauty skabt med basis i innovation; nye formularer og produkter optimerer processer, der omhandler eller regulerer kropstemperaturer, blodcirkulation eller lignende – hvad end det er før, under eller efter en træning. Hvad end det er vandfaste produkter, der ikke løber ud, mens man træner, eller om det er indpakningen, der bliver gjort mindre, lettere og nemmere (til rejser, ture i centret, you name it).
 
Et stærkt personligt brand  
Det giver på sin vis rigtig god mening, al den stund at skønheds- og hudplejebranchen stadig er superuigennemsigtig: Vi propper dagligt vores hud med produkter fyldt med mikroplast, tilsætningsstoffer og mærkelige kemiske forbindelser, som vi ikke er helt sikre på lødigheden af.
 
Og eftersom det ikke længere er nok bare at være økologisk eller at have ’en bæredygtig filosofi’, så skal der nu aktivt skabes produkter, der kan tale ind i vores livsstil. For selvom mange af de nye aktive produkter ikke i sig selv er hverken økologiske eller decideret bæredygtige, så rammer de plet i forhold til forbrugernes ønske om produkter, der afspejler den måde, de lever deres liv på.
 
Hvis vi kan få cremer, hårprodukter, makeup og tøj, der regulerer vores kropstemperatur, reagerer på sved eller styrer vores blodcirkulation, så er vi et skridt længere mod ikke kun at pleje vores kroppe, men også vores personlige brands som aktive, sammenhængende og kontrollerede mennesker.
 
Brandet Yuni, der er grundlagt af yogalærere, har bl.a. skabt produkter, der gør det muligt at undgå badet – fx kan man med deres såkaldte ’Flash Bath No Rinse Body Cleansing Foam’ droppe badet og i stedet smøre denne skum på, efter man har tørret sveden af sin krop efter yoga.
 
Derefter: direkte på med tøjet og tilbage på arbejde, ud at hente børn, eller hvad nu. Alt sammen for at optimere hverdagen, livet, sammenhængskraften. Det er i øvrigt værd at bemærke, at der på deres produktbilleder og såkaldte packshots også altid fremgår fx frisk frugt, smoothies og grønt, hvis man lige skulle være usikker på, om det her handler om sundhed.
 
Fra lotusstilling til børnehavestress uden nævneværdig sved... Foto: Getty Images.
 
Maskinerne kommer…
På den ene side er aktive skønheds- og plejeprodukter en supernem, superhurtig og supersmart vej frem – og bl.a. en rapport fra analysegruppen Mintel spår, at det kun er en kategori i vækst.
 
Men der er egentlig en sjov diskrepans mellem det, produkterne lover at kunne, og så det, de rent faktisk gør. For hvor det rent tidsmæssigt er optimalt, at man kan springe badet over og bruge en creme i stedet (men altså, ad?), så er det i princippet egentlig ikke særligt holistisk, at man netop skal spare tiden efter træning væk; typisk ville det være der, man kunne få et frirum, lige trække vejret, gå i sauna eller tage et bad uden at tænke på madlavningen, ungerne, vennerne eller hverdagsproblemer.
 
Det er der, man kan få vejrtrækningen ned igen, tale lidt med sin ven og gøre sig klar til igen at møde verden. Det kan man nu helt undgå, bare med en creme. Derfor er spørgsmålet, om ikke næste bølge efter dette (igen) bliver et endnu mere styrket fokus på mindfulness, terapi, samtale og personlige relationer.
 
For i vores evige jagt efter evigt at optimere, evigt at være stærke, hurtigere, bedre, flottere, slankere eller sundere, prøver vi at tænke holistisk. Men vi glemmer måske i virkeligheden, at det allermest holistiske ville være at trække vejret ordentligt, nyde livet og hverdagen (også dens udfordringer) og ikke at skynde mere på sig selv, end godt er. Det er der vist endnu ikke nogen cremer, der kan hjælpe med. Måske man skulle hoppe en tur i laboratoriet og undersøge dén sag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job