Brille-breakthrough?

Der var engang en lille brille, der hed Google Glass – og den fik en masse smarte brillefætre og -kusiner. De levede et forhutlet liv uden megen positiv opmærksomhed. Men så en dag kom Apple basunerende ind ad døren med deres nyfødte, som de kaldte iGlass. Pludselig var verden et nyt sted. Hvor det før kun var techies og Glassholes, der turde tage en brillecomputer på hovedet, rendte alle nu pludselig rundt og lignede Robocop. Ingen huskede nogensinde, hvordan den virkelig verden så ud. For verden havde for alvor forandret sig til en mixed reality. Folk fik mange mixed emotions, og de levede ikke lykkeligt til deres dages ende. Sådan går historien nok ikke. Men faktum er, at Apple i løbet af 2023 launcher deres smarte brille. Og hvad sker der mon så?
Billedet viser ikke Apples Reality Pro Glasses, men et unavngivet brand. Find den ægte vare længere nede i artiklen. Kilde: GettyImages.com
Billedet viser ikke Apples Reality Pro Glasses, men et unavngivet brand. Find den ægte vare længere nede i artiklen. Kilde: GettyImages.com
Apples mixed reality-headset, som måske kommer til at hedde Reality Pro, har sådan et ski-goggle-design over sig. Det er en helt lukket brille, men den er fuld af kameraer, der gør det muligt at ”se” igennem glasset. Det vil have en fysisk urskive, man drejer på, alt efter om man ønsker et digitalt lag på den fysiske verden eller et rent digitalt mode. Den er gjort klar til det metavers, vi ikke er helt sikre på nogensinde slår igennem.
 
Det er uklart, hvad vi præcist skal bruge brillerne til, men man kan tænke sig alle de situationer, hvor man gerne vil have sine hænder fri, mens man samtidig interagerer digitalt eller får digital information. Forestil dig din teenager med TikTok på fjæset.
 
Der er ikke rigtigt nogen, der savner brillecomputere. Det er ikke, fordi vi har et dagligt behov, der skriger på denne løsning. Men på den anden side: Vi vidste heller ikke, vi savnede iPod’en, iPad’en eller en ny iPhone hvert år. Apples produkter skaber lige så meget nye behov, som de opfylder. Så ja, du får nok en Reality Pro før eller siden. Men det bliver nok siden. For de første versioner for 2023 kommer til at koste over 20.000 kr. stykket!
 
 

Lidt facts om brillecomputere

 
  • Når vi taler om brillecomputere (Head-Mounted Display(HMD) / (smart glasses)), findes der tre slags:

  • Virtual reality (VR), der er helt lukkede, og hvor man agerer i en simuleret, digital verden (typisk brugt til gaming). Tænk på Meta Quest 2.

  • Augmented reality (AR) er, når brillen lægger et digitalt lag ned over den fysiske virkelighed. Det var den måde, Google Glass virkede på. Ellers tænk på Pokémon GO.

  • Og så er der mixed reality (MR), hvor det digitale lag på verden, som AR, specifikt dannes ved hjælp af en brille (HMD).

 
Typisk siger man, at MR er en mere avanceret udgave af AR, hvor computeren ikke kun lægger et digitalt lag over den fysiske verden, men også forankrer det digitale til det fysiske, så man kan interagere med det i langt større grad, end tilfældet er med AR. Microsoft Holelens 2 fungerer lidt sådan. Men hvor Microsoft går efter at være et redskab til arbejdsopgaver, går Apple derimod efter det helt brede consumer-marked – på et tidspunkt.
 

Historikken

 
Apples ambition om at lancere et AR-baseret headset var allerede en historie i 2017. Dengang sigtede Apple efter at få det på markedet i 2019. Så blev det udskudt til 2020, derefter 2021 og derefter 2022. Indtil for ganske nylig havde Apple så tænkt sig at introducere headsettet i januar 2023. Nu sigter de efter sigende på at afsløre det i foråret forud for den årlige Worldwide Developers Conference i juni. Med den historik in mente skal vi tage disse verserende rygter med et gran salt. Produktet findes og testes af udvalgte udviklere, men hvornår det bliver hvermandseje, er meget usikkert. Men når det sker, får vi nok en Apple-effekt igen.
 
Apple-effekten Apple er en fast second-virksomhed. De er ikke firstrunner ligesom Google med deres Google Glasses. De venter og udvikler og ser markedet an. Nok en ret god idé, når man tager Google Glasses' mange dårlige historier in mente. Apple har som tradition at launche det rigtige produkt på det rigtige tidspunkt. De værner om deres image, men når de launcher, så er det som regel også en raket, der skydes af. Den første Apple-computer, iPhone, iPod, iPad, Apple Watch ændrede alle sammen ret radikalt den måde, vi tilgår computere på. Hvad sker der, hvis vi måske får et par Apple Glasses?
 

Apple Glasses – der aldrig kommer

 
Der tales om to forskellige produkter: det store revolutionerende produkt: Apple Glasses. En rigtig AR-letvægtsbrille, der reelt fungerer med computer- og batterikapacitet som en iPhone. Intet tyder på, at det bliver en realitet de næste mange år. Det er teknisk for svært.
 
Så vi taler i stedet om et mixed reality-produkt (Reality Pro), der mere minder om VR-briller, men som så har en række ekstra kameraer og sensorer. Her er lidt specs:
 
  • Batteriet fastspændes omkring livet på brugeren, og der føres et strømkabel til headsettets hovedbøjle. Alligevel varer en batteriopladning ikke længere end to timer. Ja, du hørte rigtigt. Ganske besynderligt.

  • Et design, der bruger aluminium, glas og kulfiber til at reducere størrelsen og vægten. Fint nok.

  • En lille urskive på højre side, der gør det muligt for brugere hurtigt at skifte mellem den virtuelle og fysiske verden. Lidt ligesom Apple Smartwatch.

  • Specialfremstillede linser til brillebrugere.

  • Et 120-graders synsfelt (hvilket er mere end Meta Quest Pro's 106-graders synsfelt).

  • Det har et stort udadvendt display på forsiden, der kan vise brugerens ansigtsudtryk. Tanken er, at det skal reducere følelse af isolation, når man har brillen på.

  • Det har sit eget operativsystem kaldet "Borealis" p.t., men som nok navngives xrOS.

  • Sin egen App Store med apps specielt designet og tilpasset produktet.

  • Det får ikke en gaming-controller til en start, og den primære målgruppe er dermed ikke gamere.

  • Der fokuseres på videokonferencer i et metavers med muligheden for digitale avatarer, der har et højt kvalitetsniveau ift. faktisk at efterligne brugerens ansigtsudtryk og kropsbevægelser.

  • Hvert øje spores af mindst ét kamera (eye tracking), hvilket gør det muligt for headsettet nøjagtigt at vise brugerens blik på en avatar.

  • Mere end et dusin kameraer og sensorer fanger både ansigtsudtryk og kropsbevægelser, inklusive brugerens ben.

  • Både kort- og langtrækkende LiDAR-scannere bruges til at kortlægge overflader og afstande i tre dimensioner.

 
 

Konklusion: Nej, du kommer ikke til at eje dem foreløbig

 
De koster over 20.000 kr., når de kommer på markedet. Du skal have et bælte om livet med et batteri og en ledning flagrende. Som en 2010’erne anakronisme. Vi ved ikke præcist, hvad de skal bruges til. Behovet findes ikke. Så nej, du kommer ikke til at eje dem. Men du kommer nok til at se et Glasshole (som mig her i 2014 med Google Glass) rende rundt med dem for at teste og udforske brugsscenarier og konsekvenser for, hvad det vil sige at være menneske i en social verden.
 
What Technology Wants, Kevin Kellys bog og tese, sætter teknologien i centrum som selvstændig styrende kraft, der leder frem mod absolutte behovsudfyldelser. Den grundlæggende killer application for computerbriller er, og har altid været, at de er handsfree. Det giver grundlæggende mening at kunne interagere, uden at ens arme og hænder er bundet til devicen. Så ud fra Kellys tese har teknologien en deterministisk udvikling henimod at ville udfylde dette behov før eller senere.
 
Er man dog som mig ikke teknologideterminist, men derimod optaget af de menneskelige grundvilkår og sociale praksisser og i en heideggersk forstand spørgsmålet om, hvad vores forholden os til teknologi gør ved os, er der intet sikkert i udviklingen.
 
Når Apples Reality Pro-brillecomputere lander på markedet, må vi igen se, hvordan teknologien enframer (som Heidegger siger) vores forståelse af verden ved at præsentere den for os som en samling af ressourcer, der skal bruges og manipuleres. Vil produktet forstærke vores positive relationer og sociale interaktioner eller reducere vores evne til at opleve verden på en autentisk og uformidlet måde? Det får vi at se.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også