Podimo: podcasts med et pricetag

Mange øjne i mediebranchen hviler på den nyeste podcastplatform. For er der forretning i at udgive lyd og sælge det som abonnement?
Teamet bag Podimo.
Teamet bag Podimo.
af Lars K. Jensen
I dag gik Podimo i luften efter en opvarmningskampagne ledsaget af en række artikler i medierne om spændende nye ansættelser, podcasts etc., der sluttede sig til den nye tjeneste.
 
Nu skal snakken gøres til handling, og det første, man møder, er en virkelig flot app med et lækkert signup-flow. Det spiller bare. Podimo tilfører ikke rigtig noget nyt inden for visuel identitet og interaktionsdesign, men de bruger det, der virker, og som vi kender i forvejen.
 
 
Andelen af danskere, der ugentligt lytter til en podcast, er over to år fordoblet. Podimos indtræden på det danske podcastmarked skal altså ses i lyset af taleradioens anden guldalder.
 
Under min oprettelse blev jeg dog mødt af en feature, som jeg ikke så så meget til senere. Jeg blev nemlig bedt om at vælge de kategorier, jeg interesserer mig mest for. Jeg kunne selvfølgelig også skippe det – det plejer jeg at gøre med den slags under et signup-flow, men her ville jeg faktisk gerne bruge lidt tid på at tilpasse min brugeroplevelse og udvalget.
 
Podcastingens store udfordring
En af de store udfordringer ved podcasts er netop det, der på godt dansk bliver kaldt “discoverability” – altså muligheden for at opdage nye podcasts. Hvis vi sammenligner med andre tjenester, er det muligt at gå på opdagelse på Netflix, og det er megafedt at gå på opdagelse i Spotify.
 
Men inden for podcasting er der store mangler her. Den gængse podcast-app indeholder det, den skal: samtlige iTunes-podcast katalogiseret og indekseret. Men tilsyneladende har mange set designet som en mulighed for at differentiere sig i stedet for at gøre det lettere at finde nye podcasts.
 
Det betyder, at det nærmest er umuligt at gå på opdagelse i podcast-land. Man skal mere eller mindre vide på forhånd, hvad man leder efter, og så søge efter det podcast eller den episode i sin faste podcast-app.
 
Startskærmen i Podimo -ppen på en iPhone.
 
Hvordan er det så at gå på opdagelse i Podimo? Mjah, det ender sådan lidt “meh”.
 
For det første så jeg nemlig ikke meget mere til de kategorier, jeg valgte. Okay, tre af dem (“Business”, “News” og “Technology” – min iPhone er sat til engelsk) er godt nok på forsiden i Podimo, men de kommer først efter Featured, Populære shows, Eksklusivt på Podimo, Populære episoder, Populært fra true crime (fra en ikke valgt kategori), Dobbeltmordet på Peter Bangs Vej (det lyder meget som true crime, som jeg ikke valgte), og Redaktionen anbefaler.
 
Udover at der er mange tekster/benævnelser i appen, der ikke bliver oversat til engelsk, så er der langt ned til det indhold, der matcher de interesser, jeg blev bedt om at aflevere. Jeg kan sagtens forstå, at man gerne vil fremhæve det indhold og den prioritering, jeg kun får hos Podimo (det forventer jeg faktisk, de gør), men det indikerer, at deres valg vejer meget tungere end mine.
 
Det kan selvfølgelig også være, at Podimo har flere features i deres roadmap, der handler om personalisering, og at de naturligvis gerne vil have de mange, der tilmelder sig i disse dage, til at fortælle om deres interesser. Det skaber dog en gap-periode lige nu, hvor der er diskrepans mellem ens forventninger og de reelle features.
 
 
Det kan vise sig at blive et problem for Podimo, hvis de ikke gør det let for brugerne at finde nye interessante podcasts. Hovedårsagen til, at folk stopper med at lytte, er nemlig, at de ikke kan finde noget interessant.
 
Det ville ellers være et oplagt sted at markere sig på noget unikt: opdagelse af podcasts. Podimo-appen er lavet så smart, at når du har lyttet en podcast færdig, så foreslår den dig andre podcasts. Så der ligger en algoritme og arbejder nedenunder, men det er umiddelbart ikke så gennemsigtigt, hvordan den fungerer.
 
Noget andet er, at du også får anbefalingerne (og en tekst om, at du har lyttet til alle episoder), blot du lytter til den seneste episode i en podcast. Det er dog en mindre ting.
 
Men det er dog noget, der kan hjælpe mig som bruger med at opdage nye podcasts. Tak for det.
 
Forvirring i kategorier
Mindre smart bliver det på de enkelte kategorisider. Her møder jeg som bruger et mindre sammensurium af fremhævede podcasts, vandrette swipe-lister og andre former for promoveringer. Det giver mig ikke et overblik – og det giver mig ej heller lyst til at lede efter nye podcasts på den måde. Det er ganske enkelt for rodet – og jeg tror, der er tænkt for meget over det.
 
Mere logisk og “kom nu til sagen”-agtigt bliver det på siderne for underkategorier. Her er en simpel visning af de podcasts, der findes i den kategori, listet i to spalter. Bum. Okay, man er nødt til at trykke sig ind på de enkelte podcasts for at få andet end billedet, titlen og navnet på afsenderen. Men det er bedre.
 
Så gør Podimo det lettere at opdage podcasts? Ja og nej. Det er fedt, at de tør stå på mål for nogle podcasts, som de udvælger. Det er et valg og en prioritering med plus og minus. Det har jeg respekt for. Men når vi kommer et lag dybere, end de fremhævede, så bliver det lidt mere rodet, og her er svaret på spørgsmålet nej.
 
Stadig afhængig af mine venner
Umiddelbart er der ikke lige nogen af de podcasts, de anbefaler til mig, jeg har lyst til at lytte til, så jeg er stadig nødt til at få podcast-anbefalinger fra mine venner. Podimo har sikkert overvejet det, men hvis jeg kunne se, hvilke podcasts mine venner lytter til og er glade for, så ville jeg abonnere på den liste. Og jeg ville nærmest betale pengene bare for den product-feature.
 
 
Den hyppigste årsag til, at folk begynder at lytte til en ny podcast, er, at de har fået en anbefaling af deres familie eller venner. 
 
Nu roste jeg Podimo for deres valg og prioriteringer, men jeg synes faktisk, det er ærgerligt, at de ikke slår mere på tromme for det indhold, jeg kun kan få hos dem. Akkurat som Twitter-brugeren Emil Stürup-Toft kunne jeg godt tænke mig at filtrere på Podimo-eksklusive podcasts, fx på kategorisiderne. Lad mig se de teknologi-podcasts, jeg kun kan finde i Podimo.
 
All in all står jeg tilbage med en rigtig fed lytte-app, som jeg helt sikkert vil bruge i dag og i morgen. Men vil jeg bruge den om en måned, når min gratis prøveperiode udløber? Her er jeg mere i tvivl.
 
Podimos model er indrettet således, at der er en betalingsudgave og en gratisudgave. Vælger jeg at opgradere, så beholder jeg adgang til det eksklusive indhold. Gør jeg ingenting og bliver til en gratisbruger, så får jeg det, jeg allerede har i Pocket Casts.
 
På min iPhone kan jeg desværre kun importere podcasts fra Apple Podcasts og ikke som en OPML-fil (som jeg faktisk godt kan eksportere fra Pocket Casts). Så her har Podimo gjort det svært for sig selv.
 
Men en anden udfordring er, at der allerede er rigtig mange, der lytter til podcasts, og som allerede har en app, de gør det i. Dermed skal Podimo ramme rigtigt med deres indhold, og de skal kontinuerligt kunne tiltrække og udgive interessante podcasts til de betalende kunder.
 
Her er bare et lille udvalg af dem, der producerer podcasts for Podimo.
 
Og der er voldsom konkurrence. Spotify er hastigt på vej ind i podcasting-branchen, både ved at fremhæve podcasts som separat lydindhold og ved at eksperimentere med kuraterede playlister. Her taler vi på en skala og med et impact, som Podimo slet ikke er i nærheden af.
 
Kan det løbe rundt?
Podimo har så den fordel for podcasts, at de reelt tilbyder penge, mens Spotify angiveligt kun tilbyder rækkevidde. Men kan Podimo generere nok penge til, at det giver mening for podcasterne? Da Podimo afregner ud fra lytning og selv tager et cut på 50 % (af de eksklusive podcasts), bliver det umuligt for en niche-podcaster at kunne leve af det.
 
Men selvom du skulle få 4-8.000 downloads om måneden, som Eric Ziengs fra Help Marketing gør, kan du ikke leve af det. “Jeg tror, jeg ville få mere i SU, end jeg ville få på det her,” sagde han til Journalisten.
 
Altså er det en platform, hvor de, der kan lave seriøse penge på det, vil være de samme, som også kunne tiltrække en stor annoncør. Så spørgsmålet er, hvor meget Podimo egentlig kan ændre på den dynamik i podcast-markedet.
 
 
Ca. 18 % har lyttet til en podcast i den sidste uge, men hele 31 % har på et vilkårligt tidspunkt lyttet til en podcast. Podimos potentielle podcastmarked strækker sig derfor til næsten 1 ud af 3 danskere.
 
Podimos indholdsdirektør, Nikolaj Koppel, forklarede i samme Journalisten-artikel, at han netop synes, Podimo tilgodeser niche-podcasterne:
 
“Hvis du har 1.000 lyttere eller under, vil du aldrig kunne tiltrække sponsorater til din podcast. Med vores model fordeles indtægten fra den enkelte abonnent præcis på de podcastere, som netop denne abonnent lytter til. En mindre podcaster med et dedikeret publikum på for eksempel 1.000 lyttere vil få klart mere ud af det, end de kan, som det ser ud nu.”
 
Jeg skal ikke kunne sige, om det er umuligt at tiltrække annoncører til 1.000 lyttere, men danske niche-podcastere (og dem er der mange af) skal umiddelbart nok ikke regne med, at Podimo kan andet end at supplere lommepengene. Det er selvfølgelig bedre end 0 kroner – men det kan koste på rækkevidden, hvis mange af ens lyttere ikke bruger Podimo.
 
Men det helt store spørgsmål står tilbage ubesvaret: hvor meget kommer de enkelte podcastere til at tjene? Podimo skriver at de hver måned tracker hvor meget der bliver lyttet til de enkelte podcasts, og fordeler alle indtægter fra Premium-medlemmerne mellem podcasterne baseret på, hvor meget og hvor ofte de er blevet lyttet til. I 21 søndag på DR1, konkluderede man, at en podcaster hos Podimo kunne tjene ca. 3kr pr. lytter. Hvis det nu var Mads og Monopolet, hvis lyttertalsrekord er 1,3 millioner, ville Mads og det resterende monopol kunne tjene ca. 4 millioner. Lad os nu se om det holder stik. 
 
Jeg ville selvfølgelig elske at skulle skrive her på sitet om et år, at jeg tog fejl, og Podimo har løftet både forretning og det generelle niveau på danske podcasts. Men for nu er jeg skeptisk.
 
 
Podimo’s største opgave bliver at ændre nuværende folkestemning. Kun 24% ønsker at betale for deres podcast via en abonnementsmodel, og mere en halvdelen ønsker slet ikke at betale. 
 
Den tidligere radiochef i DR og nuværende podcast-ekspert Tor Arnbjørn har sagt til Journalisten, at det kræver et internationalt gennembrud, hvis Podimo skal klare sig. Det er jeg enig i – og det kræver mere, end at man får “Dårligdommerne” tilbage og sendt Bubber på pub. Undskyld, Kenn Hansen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også