I en lille lejr står to mennesker og skændes. En kvinde truer en stor mand med en kniv, mens hun siger, at hun snart slår nogen ihjel, hvis hun ikke kommer ud af køkkenet.
Du tager hende med på et ærinde i byen, hvor hun skifter fra kjole til bukser, og selvfølgelig begynder hun at rode jer ind i et skyderi med nogle banditter, hvor hun pløkker den ene mand efter den anden.
Du kan se hele klippet med Sadie Adler her.
Jeg blev selv enormt begejstret for den mission, som gik ud på at passe på en hestevogn fyldt med suffragetter på deres demonstration gennem en lille by, og jeg var parat til at myrde alle, der ville stille sig i vejen. Hvordan du vælger at gå til spillet, er altså helt op til dig selv.
Videoen her viser hovedpersonen Arthur Morgan slå en lige højre på en feministisk figur. YouTube tog først videoen ned, men den er nu lagt op igen.
Kvinder sparker røv i spilverdenen
Debatten er trættende, fordi dens narrativ ikke stemmer overens med virkeligheden. Der var helt sikkert engang, hvor kvinder i spil bare var store patter (Lara Croft er en ikonisk badass, men var i mange år formet efter en mands fantasi om en kvinde), og Rockstar er også afsender på GTA (Grand Theft Auto), hvor det er muligt at slå prostituerede ihjel, hvilket også har været udsat for kritik.
Jeg har selv gjort det med stor fornøjelse. Hvorfor? Fordi det er et spil.
Du spiller en kriminel karakter med en anløben moral, og du opfører dig derefter. Der er forskel på fantasi og virkelighed.
At der er et problem med kvindehad på internettet, er der ingen tvivl om. I spilverdenen har den feministiske spilkritiker Anita Sarkeesian
været udsat for dødstrusler. Facebook-skaber Mark Zuckerbergs søster Donna Zuckerberg satte sig for at undersøge kvindehadet på de sociale medier og
fandt ud af, at der var masser af voldelig retorik. Men ligesom Donna Zuckerberg nok ikke vil stille sin bror til ansvar for at lave en mulig platform for hadet, så er det også svært at se, hvordan spilfirmaerne står til ansvar for, at folk opfører sig dårligt i deres spil.
I det første The Last of Us fulgte vi Ellie som barn. Mange fans har glædet sig til efterfølgeren, hvor spilfirmaet bag nu viser i en spiltrailer, at Ellie er til kvinder.
Kæmpesuccesen Overwatch, med 40 millioner spillere på verdensplan, har figurer i alle farver, flere seksualiteter og med kvinder i alle former og forskellig grad af femininitet. Halvdelen af deres karakterer er kvinder, næsten halvdelen har en anden hudfarve end hvid. Overwatchs maskot, Tracer, er lesbisk.
Onlinespillet Overwatch har figurer, der repræsenterer forskellighed. Hvis man fraregner dyr og robotter, så er ligestillingen total.
Kunne jeg godt tænke mig flere kvindelige hovedpersoner i spil? Ja. Der er stadig en følelse af, at manden er default, det neutrale, udgangspunktet, og kvinder er et kuriosum, en anomali, et ekstra krydderi i stedet for at være et menneske på lige fod. Men det eksisterer i al kultur, og her er spilbranchen på vej i den rigtige retning.
Spil er ikke finkultur
Så er der den dårlige dækning.
Red Dead Redemption 2 har solgt mere, siden det udkom 26. oktober i år, end dens forgænger
Red Dead Redemption fra 2010 har gjort på otte år.
Der er solgt 17 millioner kopier på under 14 dage. Spillet har givet anledning til det ene meme efter det andet, hvilket jo i dag også er et udtryk for, at noget optager en stor gruppe mennesker.
Du kan se flere sjove Red Dead Redemption 2
-memes her.
Jeg har aldrig prøvet at deltage i en debat om feminisme, hvor så mange mennesker var enige med hinanden, som i kommentarfeltet til Berlingskes artikel om Red Dead Redemption 2
.
Min egen personlige teori er, at de mennesker, der vælger at blive journalister, og de mennesker, der gamer i deres fritid, ikke ofte er to sammenfaldende grupper (jeg selv og nogle få andre undtaget, selvfølgelig). Derfor skal der en kontroversiel vinkel på, for at det er en nyhed, og skal det være en feature, så er udgangspunktet altid: "Hvad er det for en løjerlig interesse", fordi man undervurderer både spillet og sine læsere (hvilket man også tydeligt kan se i kommentarfeltet til Berlingskes artikel).
Ligestilling i spil har det efter min mening altså bedre end ligestilling mellem spil og anden kultur.
For et spil, der foregår i en verden, hvor feminisme nok ikke lå øverst på dagsordenen, er der lagt utroligt lidt op til misogyni. Spillet opfordrer dig til at være et godt menneske, for er du for stor en idiot, så kommer der en 'bounty' på dit hoved, hvilket betyder, at du enten risikerer at skulle spjælde den eller må betale kæmpe summer for at få den fjernet. I en mission møder du en gruppe KKK-medlemmer, som du ikke får minuspoint for at slå ihjel.
Du skal ikke fræse gennem dette spil. Du skal tage en pause fra din travle hverdag, tage en cowboyhat på, sætte dig op på hesten og rode dig ind i etiske dilemmaer, gå på jagt og pelse dyr, samle planter og lave medicin, spille poker, fange vilde heste, hjælpe folk i nød, røve tog og meget meget andet.
Du bestemmer selv, om du vil være et dårligt menneske. Både i livet og i Red Dead Redemption 2.