Vi ser ham også spankulere rundt i haven med en bandana efter en hårtransplantation – og sidst, men ikke mindst er der selvfølgelig de unge damer.
Alderdommens banalitet er filmens banale budskab
Filmen fremstiller på mange måder en ældre herre, der simpelthen keder sig – og derfor kaster sig over et nyt projekt: ungdommen. Eller mere præcist unge kvinder. Dette er både alderdommens banalitet og filmens banale budskab.
At Berlusconi er glad for unge kvinder, er efterhånden veldokumenteret. Lige fra ekskonen Veronica Lario, som er 20 år yngre, til hans nuværende kæreste, Francesca Pascale, som er hele 49 år yngre end smørtenoren.
I filmen bliver vi præsenteret for et eksorbitant antal af smukke, unge kvinder, som alle ønsker at gøre indtryk på den lille mand i midten. På nær den ene, som Silvio udser sig. Den tyveårige Stella roser ham ellers for at være både galant og beleven, men hun kan ikke komme overens med det faktum, at han er 70 år gammel og lugter som hendes bedstefar ud af munden. Senere viser det sig, at Silvio og bedstefaren bruger den samme proteserens, hvilket jo forklarer det lugtende slægtskab.
Berlusconis Waterloo
Berlusconis episke knaldefester, som efter eget udsagn blev benævnt ”elegante middage” i slutningen af 00’erne, er veldokumenterede fra førstehåndsberetninger, og de blev på mange måder hans Waterloo.
Det italienske folk kunne acceptere alt fra skattefusk til mafiaforbindelser og korruption – ja, det kan vel nærmest ikke blive mere italiensk – men det katolske og bornerte Italien stod af, da anklagerne om prostitution og sex med den mindreårige Kharima El Maroug, som fik tilnavnet
Ruby Hjerteknuser, kom frem.
Historien, forargelsen og skandalen fortsætter den dag i dag. Sorrentinos insisterende fokus på Silvios fascination af de ungdommelige kvinder trækker tråde helt op til denne uges mest diskuterede emne i Italien; nemlig sagen om den netop afdøde 34-årige model Imane Fadil.
Imane Fadil havde meddelt, at hun var klar med en bog og detaljer om orgierne i Berlusconis villa. Så sygnede hun hurtigt hen, blev indlagt i januar og døde 1. marts. Foto: Brandi / Ritzau Scanpix.
Den marokkanskfødte Fadil har været den italienske anklagemyndigheds kronvidne i flere af de anlagte retssager mod Silvio “Il Cavaliere”. Han står blandt andet anklaget for at have bestukket showgirls og modeller til tavshed eller falsk vidnesbyrd om, hvad der egentligt er foregået til hans privatarrangementer.
Den 34-årige Fadil, som døde d. 1. marts af endnu uopklarede årsager, fortalte kort inden sin død sin bror, advokat og læge, at hun troede, at nogle havde forgiftet hende. Den efterfølgende obduktion har også vist unaturligt høje værdier af radioaktive stoffer, men resultaterne af den første undersøgelse afviser dette som dødsårsagen, men afviser ikke, at hun muligvis kan være blevet forgiftet. Hvem der kunne have haft interesse i hendes død, er nu spørgsmålet, der står tilbage? Ja, vi tør slet ikke gætte på hvem?
Berlusconis galehus
Sorrentinos film er et forsøg på at dramatisere en markant skikkelse, der i særlig grad indkapsler alt det værste ved Italien; det overfladiske, letkøbte og selvdestruerende.
Filmens store problem er, at den ikke kan beslutte sig for, hvad den vil være. Er det en politisk kritik, satire, komedie eller drama? Sorrentino famler rundt i genrerne i en sådan grad, at man ikke ved, om man skal grine eller græde.
Paradoksalt bliver denne famlen den bedste illustration på italienernes ambivalente forhold til såvel Silvio Berlusconi som hele den politiske klasse. Sorrentino kunne umuligt have matchet det galehus, der er Berlusconis verden, og han har derfor kompenseret med underskønne billeder og en letkøbt historie om en storsmilende liderbuk uden moral og etik.
Berlusconi er igen på charmeoffensiv i forskellige italienske talkshows, da den rige mediemogul forsøger et stort politisk comeback. Foto: Remo Casilli/Ritzau Scanpix.
Filmen er ikke skrevet til den politisk interesserede biografgænger, der ønsker et indblik i italiensk politik og en større forståelse for den situation, Italien befinder sig i disse år.
Silvio er og bliver nøglen til den postmoderne politiske tilstand, hvor virkeligheden mere og mere virker som en lang og ustoppelig bunga bunga-fest farvet af penge, prostitution og politainment.
Men er du til en visuel oplevelse, hvor du roligt kan læne dig tilbage i sædet og nyde et billedligt overflødighedshorn af æstetiske billeder, luksus og smukke kvinder – med den italienske natur som behagelig kulisse – så er dette filmen for dig.
For hvordan man end vender og drejer det, var og er Silvio Berlusconi begyndelsen på en ny epoke, som vi slet ikke har fattet endnu. Silvio er og bliver nøglen til den postmoderne politiske tilstand, hvor virkeligheden mere og mere virker som en lang og ustoppelig bunga bunga-fest farvet af penge, prostitution og politainment.
Epilog:
Silvio Berlusconi er i dag 82 år gammel og bor med sin 33-årige kæreste Francesca Pascale. Han ser frem til et godt Europa-Parlamentsvalg i maj måned, hvor han stiller op som spidskandidat for sit parti Forza Italia.
Sagen om Imane Fadils pludselige og mystiske død undersøges stadig – og der mere end spekuleres i, om pilen mon ikke kan pege på Berlusconi som bagmanden i en eller anden udstrækning.