Kilde: Kommagasinet
Takket være Gitte Gravengaards sammentænkning af survey, kvalitative interviews og teori har bogen et robust design til at sige noget vigtigt og validt om kommunikationsrådgivning som kompetence. I den teoretiske del af bogen formidler Gitte Gravengaard kompetent skiftet mod at se strategi som emergerende proces mere end en transmission og plan. En problematik som også Sine Just & Ib Gulbrandsen behandler i deres bog Strategizing Communication. En ramme, som meget præcist behandler, hvordan strategi ikke længere er en udrulning, men mere en samskabelse i praksis. Bogens grundighed, teoretisk introduktion og overblik skal uden tvivl også tilskrives Gitte Gravengaards store indsats. En arbejdsom og nysgerrig kommunikationsforsker, som desværre gik bort kort før bogens udgivelse. Ære være Gitte Gravengaards minde. Tak for hendes store indsats for at bringe kommunikationsfaget videre teoretisk og praktisk.
COVID, woke, klima og Ukraine er fire meget meget forskellige kommunikative situationer
Hvis man skulle være en smule kritisk, mangler bogen at forholde sig essentielt til samtidens store udfordringer, som klima, sundhedskriser, woke og ikke mindst geopolitik. Hvad betyder disse store omvæltninger i praksis for rammer, rum og regler for kommunikationsrådgivninger i 2022? Her vil jeg gerne personligt have læst særskilte kapitler om disse emner frem for blot at se det som en samlet kaotisk virkelig og legio af potentielle kriser. At udsige, at verden er VUCA og hypermoderne gør os ikke meget klogere. Pointen er, at COVID, woke, klima og Ukraine er fire meget forskellige kommunikative situationer og ledelsesudfordringer, som kræver noget meget forskelligt af både rådgiver og CEO. For eksempel var COVID tematisk forceret digitalisering og den hybride arbejdsplads og en ny følsomhed som CEO-kommunikation. Mens woke handler om identitetspolitik, skam, skyld og lige muligheder for alle som DEI. Mens klima og krigen i Ukraine igen er noget helt andet. Modsat Woke er klima og krig hundrede gange dyrere og stiller krav om et globalt geopolitisk udsyn og politik. En kritik af bogen, men nok også mere et bud til vigtige kapitler i en potentiel næste bog for det flittige forfatterkollektiv.
Magtens mulighed i k-rådgivning
Bogens synsvinkel er på godt og ondt, hvad kommunikationsrådgiveren gerne vil og kan. Strukturelt er fokus på at opnå harmoni, konsensus og alignment i organisationen generelt og mere specifikt i forholdet mellem CEO og kommunikationsrådgiver. Kritikken er, at bogen underspiller de magtkampe og konflikter, som er en del af hverdagen og ikke mindst altafgørende for kommunikationsrådgiverens rolle og råderum. Det interessante ubesvarede spørgsmål er, hvad dette magt- og konfliktperspektiv ville give af nye indsigter om den gode rådgivning som magt og modmagt.
Hvad kunne Danske Bank-skandalecasen sige om k-rådgiverrollen?
En illustrativ konflikt-case kunne her have været Danske Banks daværende k-toprådgiver Kim Larsen. En legende i dansk kommunikationsbranche, som i årtier var rådgiver for hele tre Danske Bank-CEOs. Kommunikationsrådgiveren med de ni liv kaldes han i branchen, da han som rådgiver overlevede finanskrisen, fire CEOs’ fyringer, fyringen af bankens bestyrelsesformand og naturligvis selve den gigantiske Danske Bank-hvidvaskningsskandale. Her kunne det have været spændende, hvis bogen havde set på, hvad dette spektakulære forløb og den ekstreme case generelt siger om forholdet mellem CEOs og kommunikationsrådgivere. Ja, for hvordan er man en troværdig rådgiver i en organisation, hvor alt og alle er dømt utroværdige?
Altså alt i alt en god og anvendelig bog, som sætter ord på den tavse viden, de dyrekøbte erfaringer og vigtige sejre for dem, som har kommunikationsrådgivet i den skarpe ende på direktionsgangen. Tak, den har manglet.
The Communications Advisor: A theoretical perspective and a practical perspective
Gitte Gravengaard, Anders Monrad Rendtorff og Kristian Eiberg