Har Meta et megafedt logo? Ja.

Ifølge Mark Zuckerberg skal vi nu leve i et virtuelt metavers skabt af ham. Midt i en gigantisk shitstorm har verdens største sociale medie fået nyt navn og logo. Logoet er en infinity-cirkel. Tegnet for Skynet, The Matrix og 1984 råber kritikerne. Mens andre ser en ny, potent velfinansieret og tiltrængt VR-version for nettets fremtid. De ser mulighederne og modet i Zuckerbergs metavers-univers frem for griskheden og overvågningen. Kan rebrandingen og virtualiseringen redde Facebooks blakkede ry, eller gør det blot ondt værre? Vi har talt med en række branding-eksperter, læst de internationale kommentarer og afdækket infinity-cirklens lange designhistorie. Er meta så et megafedt logo? Ja, for fortid = nutid = fremtid i en uendelig gentagelse af alt menneskeligt på godt og ondt. Livet er meta, så logoet er livet.
Om det nye Facebook-logo: ”It remains to be seen whether the logo will become an avatar for intellectual curiosity and positive human interactions, as Zuckerberg hopes, or yet another dispiriting capitalist symbol junking up all our interfaces.” Anne Quito i Quartz. Kilde: Getty Images.
Om det nye Facebook-logo: ”It remains to be seen whether the logo will become an avatar for intellectual curiosity and positive human interactions, as Zuckerberg hopes, or yet another dispiriting capitalist symbol junking up all our interfaces.” Anne Quito i Quartz. Kilde: Getty Images.
 
 
 
origin and the pros and cons of facebook's new infinity meta logo

Mød Facebooks nye logo. The Matrix eller et nyt virtuelt rum for menneskelig samvær? Mark Zuckerberg drømmer om det sidste. Kilde: Facebook PR.

 

 

Det nye Facebook-logo er netop lanceret i en 80 minutter lang video, hvor Mark Zuckerberg fortalte sin version for et nyt VR-baseret internet. For at udtrykke denne nye version og retning havde selskabet skiftet navn til Meta, lød budskabet. Ordet kommer fra oldgræsk og betyder “bagved”. For for imperiebyggeren Mark Zuckerberg udtrykker ordet de uendelige muligheder i den fagre nye, virtuelle verden: “For me, it symbolizes that there is always more to build." Metaverset er en metavision udtrykt i et metalogo. Som det udtrykkes på en blogpost på Facebook:

 
“The Meta symbol forms a continuous loop that works seamlessly between 2D and 3D contexts. It is designed to be experienced from different perspectives and interacted with. It can resemble an M for “Meta,” and also at times an infinity sign, symbolizing infinite horizons in the metaverse.”
 
origin and the pros and cons of facebook's new infinity meta logo
Marks Meta Mobius Strip. Klassisk og moderne dynamisk og stabilt på en og samme tid. Kilde: Facebook. 

 
 
Firmaet Facebook har altså rebrandet sig totalt. Forandringen er blevet godt modtaget blandt design eksperter rundt i verden. Læs blot her og her. Kristina May Pries, grundlægger af AM Company, mener, at “Den visuelle identitet kan virke lidt kønsløs, men strategisk er det måske ikke helt dumt, idet brandet dermed vil være mere “universelt”. Zuckerberg og Facebook forudser, hvordan vi vil bruge fremtidens teknologier, og ikke mindst, hvordan vi vil interagere med hinanden på kryds og tværs af landegrænser og tid. Og før andre tager Facebook (igen) monopol på sociale medieplatforme.”
 

Den uendelige sløjfe af uendelighedsløjfe-logoer

 
Metalogoet vil pege på uendeligheden som uendeligt mange logoer i designhistorien. Den grundlæggende idé er således hverken ny eller original. Hele 1.200 logoer og varemærker er i dag allerede infinity-loops. Det gør oplevelsen en smule flad og lidt for velkendt, som det udtrykkes til Kforum af den kendte grafiske designer Tobias Røder:
 
“Jeg synes ikke, Facebook har en tradition for godt visuelt design. Jeg kunne godt lide opdateringen af Instagram, men jeg tænkte ikke på Facebook i den sammenhæng. Og netop det er jo en af årsagerne til det nye rebrand. Da jeg så det nye Meta-logo, var min reaktion lidt flad. Sådan har jeg det tit ved første øjekast. Ved nærmere eftersyn blev oplevelsen bedre. Jeg kan godt lide enkeltheden. Og det er tydeligt, at symbolet er tænkt som en levende form, og det primært skal opleves i bevægelse. Jeg tror min første “flade” fornemmelse var møntet på symbolets betydning. Uendelighedssymbolet er brugt et utal af gange og – set med mine øjne – lidt plat. Lidt som en "carpe diem"-tatovering. Symbolets tredimensionelle form, det såkaldte Möbiusbånd, er heller ikke særligt overraskende. Sådan er det med ting, der har været på mode. Og nu viser det sig, at der åbenbart er et lille startup fra 2015, som hedder Metta, som næsten har samme symbol som Facebooks Meta. Det er åbenbart svært at være den originale i dag.”
 
 
For ti år siden i 2008 var alle brands, lufthavnskiosker og boghandlere plastret til med uendelighedstegninger og de såkaldte Mobius Strip. Her kan man se, hvor andre brands dengang afsøgte sløjfens visuelle muligheder.
 
 
 

Loop-beskrivelsen i Logo Lounge-håndbogen. Kilde: Logo Lounge

 


Marie Grønlunds Metta, 2005.

 
Sjovt nok for os danskere var det den danske designer Maria Grønlund, som helt tilbage i 2005 udtænkte det førnævnte Metta-logo til den dansk startup. Designbranchen har en hukommelse som en elefant og en dyb kærlighed til gamle glemte skrifttyper. Ergo, flere designere nævner også den berømte gamle tyske skrifttype FF Meta, som var meta før meta. En skrifttype, som Erik Spiekermann udviklede til det vesttyske postvæsen i midten af 1980’erne. Han er naturligvis pissesur på Facebook lige nu. Se blot, hvad han skriver på Twitter:

 

 

Boomer-platformen Facebook versus Meta-mediet til den unge målgruppe

 
På trods af logo-genbruget løser rebrandingen en af Facebooks helt store problemer. Platformen er blevet et boomer-medie, som unge mennesker kun besøger den ene gang om året, hvor de skal sig tak for fødselsdagshilsner. Lige nu er der en masseflugt fra platformen, som de mange leaks alle afslører. De unge mennesker gider simpelthen ikke Facebook længere, og de gamle brugere, som er tilbage, bliver ældre og ældre. Her giver logoet brandet en vision og en potentiel ungdommelig appel målrettet Ready Player One-generationen, som allerede lever i metaverslignende virkeligheder, fra Roblox og FIFA til Fortnite, Twitch og CS:GO.
 
Som Min Lew udtrykker det i Fast Company, er strategien bag logoet “to reengage a younger audience”:
 
“At first glance, it’s very direct. Everyone who is brand-savvy is going to think, Yes, it’s a change but it feels like a cosmetic change. But when you think about it a little more, [Facebook has] more of an institutional problem. Deep down, I see it as a repositioning effort. They need to reengage a younger audience. They’re fighting for their relevance. They’re going from a social network company to what they’re calling an experiential company, and you can clearly see why they’re doing this.”
 
 
Metamorph. 
 
 

Ready Player One-positionering

 
Dette gør desværre også Ready Player One-repositioneringen en smule barnlig med nul appel til den kritiske generation af bekymrede boomere; en brugergruppe, som p.t. er rasende over de evige privacy-skandaler i det gamle Facebook.
Det ser metaverset som et letkøbt og barnagtigt forsøg på at løbe fra et ansvar.
Megaleakeren og Facebooks fjende nummer 1 Frances Haugen udtrykte det meget præcist i går på den store Web Summit-konference i Lissabon:
 
“Over and over Facebook chooses expansion and new areas instead of sticking the landing on what they have already done.” (…) Instead of investing in making sure their platforms are a minimal level of safe, they're about to invest 10,000 engineers in video games. And I can't imagine how this makes sense.” 
 
 

VR er et flop, ergo bliver VR-metaverset et flop

 
Metaverset bygger på VR. Præmissen er, at alle elsker VR. Det er bare desværre en teknologi, som aldrig har levet op til hypen og aldrig har fået bred forbrugerappel.
Det er og bliver en flopteknologi med ingen “diffusion of the VR innovation”. Dette vel at mærke på trods af, at alle de store tech-giganter, fra Facebooks Oculus over Magic Leap til Google Glasses, har kastet milliarder og atter milliarder efter teknologien i årtier. Som det udtrykkes ondt og tørt af David Karpf i Wired om VR i metaverset:
 
“The (VR, red.) technology is always about to turn a corner, about to be more than just a gaming device, about to revolutionize fields like architecture, defense, and medicine. The future of work, entertainment, travel, and society is always on the verge of a huge virtual upgrade. VR is a bit like a rich white kid with famous parents: It never stops failing upward, forever graded on a generous curve, always judged based on its “potential” rather than its results.”
 

Ouroboros-symbolet: The 2021 Edition

 
Uendelighedssløjfen er en af de få matematiske visualiseringer, som er blevet et universelt udtryk for tid, tidsrejser og naturens orden. Nogle mener ligefrem, at selve universet er et stort gigantisk Möbiusbånd. Hvad der blot giver vinger og patos til Facebook-visionen om det nye virtuelle metavers. Patosen er ikke ubegrundet, men dybt plantet i menneskets religiøsitet. Uendelighedstegnet kan spores tilbage til ouroboros-symbolet, hvor en slange eller drage bider sig selv i halen. Et symbol for den uendelige cirkel af liv og død, vi alle er indspundet i. Et symbol med et dunkelt udspring i det gamle Grækenland, faraoernes Egypten og et magisk symbol for alkymisterne.
 
 
origin and the pros and cons of facebook's new infinity meta logo
Ouroboros-symbolet før Facebook genopfandt det
 
 

De 8 oktaver og skabelsens 8 trin

 
Idehistorisk udtrykker den uendelige cirkel også de otte trin i skabelsen af nyt liv og de otte oktaver, som al musik kan føres tilbage til. Alle historiske betydninger, som internettets konspirationsteoretikere nok skal få meget ud af de næste mange år.  For ottetallets uendelighed er en fascination på tværs af tid, rum og civilisationer. Ja, tegnet udtrykker den grundlæggende religiøse oplevelse af tid og er samtidig som fortid = nutid = fremtid. En pointe, som visuelt udtrykkes helt bogstaveligt i tidsrejse-tv-serien Darks beslægtede logo.
 
 

Metaverset er Jaron Laniers VR 2.0

 
Mennesket, og ikke mindst tech-nørderne i Silicon Valley, har således altid været besat af tegnet og tanken om uendelighed. Det giver minuspoints for uoriginalitet, men pluspoint for at være knivskarpt på tech-ånden. En ånd og drøm om en tech-utopi præget af de religiøse nybyggere og Jaron Laniers oprindelige hippiedrøm om et kvasireligiøs VR-cyberspace. Apples adresse var i mange år Infinite Loop, mens begrebet “recursive loop” er selve kernen i objektbaseret programmering. Altså på mange måde et velvalgt logo og begreb, som er indbegrebet af Mark og Metas vision.
 
 

Kun en virksomhed af Facebooks format kan bære infinite loop-brandet

 
Det er også et godt logo til netop og kun Facebook. Matchet mellem civilisatorisk patos og Facebook er ikke helt skæv. Som om logoet i årtusinder har ventet på, at Facebook vil komme og gøre det til tegnet for fødslen af en ny virtuel virkelighed for milliarder af mennesker overalt på kloden. Medierne kalder Mark Zuckerberg det mest magtfulde menneske, som nogensinde har levet på Jorden. Facebook har større betydning, indtægter og flere brugere end mange store lande. Ergo, infinite loop passer noget bedre til tech-giganten end en ukendt og nu nedlukket dansk søvnanalysestartup.
 
 

Visionær afledning er baggrunden for den nye VR-vision

 
Baggrunden for skiftet er indlysende, og afledningseffekten stor. Al den virak og religiøse medbetydning skal skabe en magisk stemning og støj, så det blakkede ry forsvinder lidt i de virtuelle drømmerier om en ny og bedre verden.
 
 
Facebook-rebranding: perfekt støj og visionær afledning med den nye VR-vision. Kilde: Getty Images.
 
 

Socialt pres → rebranding → Vi viser, vi lytter

Med rebrandingen søger Facebook at vise, de lytter til det sociale pres og vil ændre sig. At de vil en bedre og anden (metavers) verden. Mange designanalytikere sammenligner designskiftet med andre brands og virksomheder, som har måttet skifte navn efter social deroute og pres. Specielt tobaksgiganten Philip Morris’ brandskift til Altria bliver nævnt som et parallelt eksempel.  Big tech er jo nutidens big tobacco.
 
Kristina May Pries fra AM Company ser også navneændringen som taktisk stærk. Hun fortæller: “De fortynder med tiden Facebook-brandet og gør sådan, at det ikke skal kunne skydes ned og dermed ødelægge de andre platforme/tjenester. I fremtiden kan man nu sortere en platform fra på Meta, fx Facebook, og så stadig stå stærkt som en metaversudbyder på markedet, ganske belejligt…”
 
 
 

Nyt VR-fællesskab eller The Matrix

 
Tilhængerne ser en nye virtuel legeplads for menneskeheden, mens kritikerne ser grisk, grov kommercialisering af det sociale fællesskab. Som det udtrykkes i FT af juraprofessor Julia Powles:
 
“Meta treats the world as free digital real estate, a resource for corporate extraction, surveillance and commercialisation..We are advocating that this speculation must be preceded: by state permit, licence, fee, or tax.”
 
Som Quartz præcist samler op omkring rebranding-virakken: “It remains to be seen whether the logo will become an avatar for intellectual curiosity and positive human interactions, as Zuckerberg hopes, or yet another dispiriting capitalist symbol junking up all our interfaces.”
 
Journalisten Janus Rose er mere kritisk i Vice og ser rebrandingen som det ultimative bevis på griskgrådigheden:
 
”The announcement of Meta proves that there is no stopping Zuckerberg’s plans to mine every human interaction in the world for data that can then be monetized.
 
Det flytter dog intet ved, at logoet har patos, skaber en tiltrængt støj og er et modigt move i betragtning af, hvor presset Facebook og dets founder er lige nu. Lysten til at træde ind i en verden skabt af Facebook er nul. Kort sagt er lige nu det dårligste tidspunkt til at lancere et nyt produkt og brand eller måske omvendt netop det bedste tidspunkt for en total repositionering og reframing af virksomheden. Zuckerberg tror det sidste. Respekt for det. 
 
 
Kilde: Facebook
 

Et megafedt logo for fortid = nutid = fremtid

 
Zuckerbergs kalkule er tydeligvis, at når man er ramt af en shitstorm, er den bedste løsning nogle gange bare at gå i meta og skabe en helt ny virkelighed med sig selv som helten. Spørgsmålet er så, om alle andre hopper med og ind i den nye “matrix”-metaverden, hvor virkelighedens skurk nu er virtualitetens helt. Det ser ud til at virke, for i en dialektisk treenighed er mennesket, logoet og virksomheden metaspejlinger af hinanden i en ny virtuel dimension. Er meta så et megafedt logo? Ja, for fortid = nutid = fremtid i en uendelig gentagelse af alt menneskeligt på godt og ondt. Livet er meta, så logoet er livet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også