Uperfekt med potentiale

Kommunikationsforum har fået nyt look: Olafurfilurdesignet med hidsige gradienter og vildt aktive menuer er i hvert fald en forandring i forhold til det gamle tørre, antiæstetiske, orange design. Brugerne ser ifølge redaktionen ud til at tage godt imod forandringen. Men hvad er sandheden set fra en anmelders stol? Er det frem eller tilbage? Eller bare en tur rundt i panoramaet ligesom i Aarhus? Vi kigger kritisk på det nye design.
Det nye design er lavet af Urgent.Agency – en opgradering af kultur-/arkitektur-/bybrandig-bureauet UiWE, der har fået tilført grafisk ekspertise af Mads Qvistgaard, som tidligere slog sine folder hos Kontrapunkt. Bureauet laver blød, ordrig branding (på et lidt mangelfuldt engelsk at dømme efter deres hjemmeside), men drevet af “urgency” – deraf navnet. Man må derfor i sagens natur starte med at spørge: Hvilken nødvendighed driver det nye Kforum? Hvad er det for et problem, det nye design skal løse? Og hvordan klarer det så den opgave?
 
 
Baggrunden for designet
Og hvad er så grunden til redesignet? Vi finder svaret i redaktionens annoncering af projektet:
"Designet skal bløde op for den æstetiske metaltræthed og løse nogle klassiske UX-problemer. Det har været svært at søge på sitet og finde rundt blandt artiklerne, når de ikke længere var spritnye. Nogle af disse ting har vi prøvet at løse med det nye UX. Vi får nu et kæmpe søgefelt og tydelig kategorisering af indhold, så der nu kun er få klik til det vigtigste."
Det er jo et meget klart brief: bedre struktur, bedre søgning og nyt udseende. Det må altså være ud fra disse tre parametre, at en anmelder skal vurdere, om designet er lige i skabet – eller bare skabet.
 
For ikke at ende i kedeligt smagsdommeri – og fordi Kommunikationsforum er et professionelt site med professionelle læsere og bidragydere – vil vi gå professionelt pseudovidenskabeligt til værks og anvende BOS-modellen til at få hold på det nye designs kvaliteter. BOS-modellens tre bogstaver står for Betydning, Organisation og Skønhed. Disse tre begreber er en spejling af den antikke arkitekturteoretiker Vitruvius’ tre begreber til vurdering af arkitektur: Firmitas, Utilitas og Venustas.
 
Modellen, der blev udviklet for ti år siden af den lille kommunikationsvirksomhed Structur Designkompetence (som denne anmelder i parentes bemærket var leder af), arbejder med tre dimensioner:
 
  • Betydningen set i forhold til den visuelle kode, der gælder inden for det givne område.
  • Organisationen af designet i forhold til projektets implicitte og eksplicitte mål.
  • Og endeligt skønheden vurderet i forhold til den eksisterende tradition inden for området. (Det er jo nemlig sådan, at noget godt kan være objektivt grimt, men samtidig passe perfekt inden for områdets tradition –  fx discountsupermarkeder).

Modellen ser således ud:
BOS-modellens dimensioner. Nul point i centrum, ti point i periferien.
 
Man giver point ud af hver af de tre akser: nul point i centrum og ti point i hjulets periferi.
 
Betydning?
Med metoden på plads så lad os straks gå i gang og se på den første dimension: betydning i forhold til kode. Med kode forstås her det visuelle regelsæt, der gælder inden for et givet område. Modetøj har fx én visuel kode, og finansaviser eller legetøj en anden.

Kommunikationsforum er et branchesite om kommunikation. Det vil sige, at den typiske læser er en professionel kommunikatør, der dagligt sidder og kæmper med at få vinklet og formet sine budskaber, så de siger de rigtige ting til de rigtige mennesker og på den rigtige måde. Derfor skal Kforum først og fremmest udtrykke, at det er et professionelt site. At den kræsne insider kan finde væsentlig information og inspiration netop her.
 
Sitet må ikke virke som letbenet underholdning, men må på den anden side heller ikke virke kedeligt – det er jo selve døden, hvis man er i kommunikationsbranchen. Det gamle design var på grænsen til at være kedeligt. Det havde kun den orange farve som den sjove hat, der kunne modsige kedeligheden. På mange måder levede det gamle design op til den klassiske kode for sit indhold: 100% tekstdrevet, lange artikler – stort set uden billeder.
 
 
Forsideview: Fine farver, tydeligt søgefelt, men færre artikler synlige i toppen – endda uden ledetekst. Bannerannoncen forvirrer: Er siden overhovedet loaded ordentligt? Eller er jeg i en elevator mellem to etager?

Så på betydningsfronten må man afgjort sige, at der er sket meget med det nye design. Nu er her billeder, store, skarpe kasser med gennemsigtige bjælker på. Her er mouseover-aktiverede menuer og en smal topbjælke med menuoversigten. Bjælken er ikke længere orange, men toner fra blodappelsin til ultramarin.
 
Disse ændringer kommer ikke nødvendigvis, fordi Kforum har ændret fokus, men snarere fordi koden har ændret sig, og det nye design derfor er et nødvendigt skridt for at komme på omgangshøjde med den visuelle verden, Kforum sammenligner sig med i udlandet. Netbårne medier som Slate, Huffington Post, Daily Beast, Bloomberg Business og mange andre er lykkedes med at skabe netbaserede, indholdsdrevne forretninger – og Kforum må med på den vogn. Den mest nærliggende inspiration for det nye Kforum er Bloomberg. Her ser vi også det trespaltede layout, den tørre strukturerende topbjælke, de billedbårne artikel-teasere og endda den ultramarinblå farve og de tynde bjælker til at underdele stoffet.
 
Begge sites signalerer saglighed og orden, men med en nutidig vilje til at kommunikere med billeder og typografi. Man er ikke helt blevet til en avis med det myldrende rod som for eksempel Daily Beast, men er på den anden side ikke længere kun interesseret i tekst.
 
 
Bloomberg Business. En klar inspiration, men forbilledet har langt mere information – og langt mere appel ved første blik. Kilde: Bloomberg Business.
 
Som anmelder føler jeg dog en smule mismod ved den ret direkte inspiration fra et enkelt site som Bloomberg og mener godt, at lidt mere energi kunne have gået ind i at udfordre den visuelle kode for et site som Kforum.
 
Konklusion: Betydning 8, Kode 7.

Organisation – virker det?
Målene for det nye site er jo klart formuleret i briefet ovenfor: bedre søgefunktion og bedre organisering. Desuden må det være et implicit mål at virke inspirerende, at få læsere til at blive så længe som muligt.

Så lad os gå på opdagelse på sitet og se, hvordan det virker. Hvor man i det gamle design ved første øjekast kunne se både tophistorien, tre-fire andre historier, jobsektion og en masse sideaktivitet som like-aktivitet (en funktion, der vist aldrig rigtig virkede), mest læste og andre småting, så ser man som udgangspunkt nu færre historier og toppen af jobmenuen.
 
En meget stor bannerannonce over topbjælken skaber en lidt utryg fornemmelse omkring sitets placering på ens skærm. "Er det loaded ordentligt, eller mangler man noget?", spørger man uvilkårligt sig selv. De brede hvide kanter gør, at designet virker lidt bart. På menubjælken konstaterer man nu, at stoffet er delt op i sektioner: Samfund, Medier, Digital, PR & Branding og Intern Kommunikation. Man tænker, at det mest klassiske Kforum-stof automatisk hører med i mindst to, men ofte tre kasser. Jeg er derfor ikke helt overbevist om, at sektionsopdelingen er en god ide.
 
Myldresites som Kforum lever jo også af, at man bliver inspireret, fordi man ser en overskrift om noget, man ikke interesserer sig specielt for, men som pludselig fanger en. Sammenlign f.eks. med Slate, der har langt mere karakter af en avis, men som også fortrinsvist har lange artikler om samfundsrelevante emner. Her kan man straks på forsiden se en række forskellige artikler og bliver derfor inspireret til også at læse artikler om emner, der måske ikke ligger højest på ens interessebarometer.
 
Slate er mere rodet, men engagerende og stadig overskueligt. Kilde: Slate.
 
Søgning
Det er rigtigt, at det gamle Kforum-site var udfordret af en meget alternativ søgefunktion. Når man skulle finde en artikel, virkede det helt tilfældigt, om søgemaskinen kunne hjælpe en  og også tilfældigt, hvilket søgeord der pludselig gav pote. Det er blevet meget bedre nu. Søgefeltet er stort og tydeligt  noget af det første, man ser på sitet.

Intern konflikt
Sektionsopdelingen og den gode søgefunktion er på en måde hinandens modsætninger  man kunne nøjes med den ene af dem. Og når nu netop søgningen er internettets måde at strukturere information på, virker det mere logisk, at det er den, der vægter mest. Hvis søgefunktionen havde nogle forudprogrammerede søgninger eller tags, der svarede til sektionerne, ville man kunne få sit helt eget Kforum med en enkelt søgning.
 

Organisation: Dropdown – her kurser – er en god ide, men hvorfor fagområdets farvekode ikke er synlig på en eller anden måde er svært at forstå. Desuden er det en mangel, at man ikke kan tilgå artikelsektionerne på samme måde.
 
Udover de fem indholdssektioner er der tre områdesektioner: kurser, netværk og job. Disse tre emner er også at finde i topbjælken, men er skilt visuelt fra indholdssektionerne ved at være markeret med fed skrift. De tre områdesektioner har i tilgift en mouseover-effekt, der viser nyeste indhold inden for hvert område. Hvorfor indholdssektionerne ikke har en lignende mouseover-funktion, er en gåde for mig. Det ville være en måde hurtigt at danne sig et overblik over hele sitet og ville uden tvivl også generere mere trafik på de forskellige undermenuer.

I stedet er det nu sådan, at man bliver nødt til at vælge inholdssektionerne hver for sig og derefter scrolle ned for at se, hvad de har at byde på.
Jeg er godt klar over logikken bag, at det er væsensforskellige menupunkter, og at de derfor skal have forskellig funktionalitet. Jeg synes dog ikke, at det giver brugsmæssig mening. Som læser ville man sagtens kunne skelne mellem forskelligheden – og man har ovenikøbet de friske farver til at hjælpe en med at strukturere stoffet. Samtidig er der indbygget en uklarhed, fordi indholdsmenuerne også markeres med fed, når de er valgt. Dvs. at betydningsforskellen mellem fed og ordinær skrift ikke kan opretholdes alligevel.
 
Responsivt – tak
En stor mangel ved designet er, at det ikke er responsivt. Responsivt design betyder, at designet tilpasser sig skærmstørrelsen på det apparat, man bruger til at kigge på websitet. Kassedesignet er ellers meget velegnet til at tilpasse sig forskellige skærmstørrelser. Imidlertid er det sådan, at hvis man tilgår Kforum fra en mobiltelefon, får man stadig det gamle orange design og mobilløsningen, der hører til det. Det virker mildest talt forvirrende, og man er straks i tvivl om, hvorvidt man har indlæst en gammel version af sitet.
 
Konklusion: Topbaren er en god ide, men savner konsekvent eksekvering, og placeringen af bannerannoncen er decideret forvirrende for designet. Søgefunktionen er klart forbedret, men kategorierne og deres indbyrdes korrespondance forekommer ikke helt gennemtænkte, og forskellighederne i funktionalitet – hvornår man får en mouseover og hvornår ikke – trækker også lidt ned. Endelig savner man overblik ved første øjekast.
 
Organisation 4, Mål 4
 
Skønhed – er det pæææææænt?
Typografisk er det nye site en klar forbedring i forhold til det gamle. Man mærker den typografiske ekspertise hos designerne i valget af en relativt ny skrift: Atlas Grotesk fra 2012 – en bearbejdning af den “hollandske Helvetica” Mercator fra 1959. Helvetica og dens efterlignere har været alle designeres favoritskrift i de seneste 10-15 år – selv Apple er jo med på vognen, så Kforums typografi er med sit elegante skriftvalg lige midt i tidens strøm.
 
Kforums nye typografi, Atlas Grotesk fra 2012, er en bearbejdning af den “hollandske Helvetica” Mercator fra 1959.
 
Farver!!!
Og ja – farverne! Der skal nok falde brænde ned pga. gradienterne. Nu har vi jo lige lært, at moden på nettet er fladt design med streger og få, klare farver, og så kommer Kforum med farvelade og bløde overgange i massevis. Jeg synes faktisk, at det som udgangspunkt er modigt. Der er noget sjovt ved at gøre det modsatte af alle andre. Til gengæld kunne jeg ønske, at eksekveringen var lidt mere konsekvent: Både netværk og kurser har den samme grøn/blå gradient, og jobsektionens blå/blå gradient forsvinder næsten, fordi den ikke kører mellem to markant forskellige farver. Jobhop (der jo er i familie med jobsektionen) har til gengæld en gradient, der kører mellem fire farver: fra gul over orange og lilla til ultramarin.
 
Skønhed: Farverne er anderledes – og sjove – så med tiden kan designet blive godt. Her og nu skal det nok modereres eller artikuleres lidt.
 
Her kunne man ønske sig lidt mere struktur på det visuelle greb, så de forskellige bannere blev et sammenhængende farveunivers – også meningsmæssigt. Det ville for eksempel lette en læsning af de forskellige indholdskategorier, hvis de så var farvekodede. På den måde ville en oversigt over nyere artikler også klart vise, i hvilken sektion de enkelte indlæg hørte hjemme.
 
Billeder
Det øgede brug af billeder er et afgjort plus for det nye website, men deres brug stiller nogle nye krav til redaktionen, fx at sikre, at der er kontrast nok i billedet til, at titlen på artiklen kan læses.

Konklusion: Der er tegning til noget, der kunne være rigtig godt, men i deres nuværende inkarnation savner siderne rytme, og både farver og billedbrug er en svær udfordring for redaktionen, der er vant til kun at arbejde med tekst.
 
Skønhed 2, Tradition: 4.


Samlet ser BOS-analyseresultatet sådan ud:
 
 
BOS-resultat. Man ser, hvordan betydningsdimensionen klart er den stærkeste. Det er ikke så mærkeligt, når man tænker på, at Kforum er lavet af tekstmennesker og til tekstmennesker – men der er plads til udvikling.
 
Man ser således til overflod, at betydningsdimensionen er det stærkeste element i designet. Det er da heller ikke underligt med den overvægt, eftersom det er et design lavet af snakkebamser til snakkebamser. Modellen angiver også klart de områder, hvor de gæve mennesker på Kforum kan sætte ind for at opnå et mere helstøbt design.
 
Jeg mener afgjort, at designet har potentiale, og vil derfor også betragte det som et fremskridt, men både i forhold til den æstetiske dimension og den organisationsmæssige skal der lige gøres en indsats.


Tillykke med det nye design, kære Kforum. Vi glæder os til at følge rejsen ud af betaversionen.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job