Anmeldelse af Ditoverblik
Template-side med Okker gokker-design

Anne Danger Boisen får mindelser om børnebogen Okker gokker gummi klokker, når hun ser på logoet til Ditoverblik: "Hvad symboliserer det? En mund, der råber? En portal til en anden verden? En designer, der kun har Word som designværktøj? Jeg ved det ikke, men hvis det var kommet fra en af mine studerende, havde vi nok haft en lille snak om, hvorfor det er et no-go at skalere bogstaver på den måde."

Skrevet af

Anne Danger Boisen
Adjunkt

1 artikler

0 indlæg

Ditoverblik.dk har allerede modtaget kritik for ikke at være et uafhængigt journalistisk produkt. Men hvordan fungerer den visuelle side af den nye hjemmeside? Underviser i visualisering, kreativitet og design på DMJX, Anne Danger Boisen, anmelder Dansk Folkepartis nyhedssite.
En disclaimer: Jeg stemmer ikke på DF. Jeg arbejder som adjunkt på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor jeg underviser kommende Interaktive designere i formgivning, prototyping samt digital konceptudvikling og design.
 
Jeg havde ikke i min vildeste fantasi troet, at Thomas Treo bor inde i mig, men jeg kan åbenbart stadig overraske mig selv.
 
Jeg bryder mig som menneske og borger i et demokratisk samfund ikke om tendensen med, at politiske partier skaber nyhedsmedier – jeg tvivler på, at det bibringer vores samfund noget godt – og det er lige meget, om det er Netavisen Pio, Ditoverblik eller hvad det næste nu bliver. Men jeg vil alligevel skrive et par ord om den visuelle side af Ditoverblik.
 
Template-side med stockfotos
Rigtig meget webdesign er i dag template-baseret og ligner derfor variationer inden for samme tema. Det gør Ditoverblik også, og temaet kan i øvrigt købes for den nette sum af 59$ på templatesitet Theme Forest. “#1 selling” og det hele.
 
Templatet, der er brugt til Ditoverblik, kan blive dit for 386 kr.
 
Dansk Folkeparti får ved alle valgkampe ros for deres kampagner og valgmateriale, som bryder med genren og kører den ind med patos. I mine øjne er det på det strategiske plan, de brillerer, for designhåndværket har aldrig været ret godt – jeg kigger på den mærkeligt fritlagte stockfotohund. Så længe det ikke er noget, målgruppen interesserer sig for – de høster jo stemmer i hobevis – bliver designhåndværket sekundært og kan fortsætte sin lidt klumpedumpede stil.
 
I 2016 fik Dansk Folkeparti opmærksomhed om sin nye kampagne på grund af den stockfotohund, der var sat ind på plakaten.
 
Der er ikke noget galt i at bruge et template, hvis man ikke har design-ressourcerne til at lave noget, der tager udgangspunkt i egen identitet, forretning og målgruppe, men det er klart, at det nemt bliver temmelig generisk.
Fotografierne til de fleste artikler, der i øvrigt ikke krediteres, lader efter en hurtig Google-billedsøgning til at være stockfotos.
 
Okker gokker-logo
Da headeren er det eneste af sidens visuelle udtryk, der umiddelbart er lavet til anledningen, vil jeg dykke lidt ned i den. Risikoen for det generiske ved et template modarbejder Ditoverblik aggressivt med headeren. Den må beskrives som unik. Det håber jeg i hvert fald at den er, for den behøver ikke efterligning eller gentagelse. Nogensinde.
 
Er det en mund, der råber? Er det en portal ind til en anden verden? Det er svært at vide, hvad Ditoverbliks logo skal symbolisere.
 
Logoet fremhæver, at vi har med liste O at gøre, og minder mig med sit kæmpestore, uskønt skalerede O om Okker gokker-bogen med børnerim. Hvad symboliserer det? En mund, der råber? En portal til en anden verden? En designer, der kun har Word som designværktøj? Jeg ved det ikke, men hvis det var kommet fra en af mine studerende, havde vi nok haft en lille snak om, hvorfor det er et no-go at skalere bogstaver på den måde. Med fordel kunne der også knibes lidt i spatieringen mellem punktum og dk.
 
 
Okker gokker gummi klokker - måske har man kigget i den danske børnebogsskat efter inspiration?
 
De samme artikler igen og igen
Ud over logoet består headeren af et DF-banner, der er statisk, og ved nærmere efterprøvning ikke peger noget sted hen. Der er simpelthen ikke noget link i banneret. Det kommer med sin størrelse og indhold til at konkurrere med logoet. Hvis man tæller menuen med, optræder der seks forskellige skrifter på de første 200px fra toppen. I termer, som DF vil kunne forstå: Det er stor skrifttype-mangfoldighed, hvor integrationen ikke kan andet end at mislykkes.
 
Siden lider lidt under at den – i hvert fald indtil videre – ikke har ret meget forskelligt indhold. Det betyder, at nogle af artiklerne går igen fire-fem gange, før man når bunden, selvom siden ikke er ret lang. Det kan sagtens være en bevidst strategi, men når jeg ser på den rå version af temaet, har jeg en mistanke om, at det er besluttet af temaet og ikke redaktøren.
 
Var det noget med en artikel om Naser Khader? Eller måske en artikel om Naser Khader? Siden lider lidt under det manglende indhold.
 
Rent funktionelt har siden nogle blindgyder og mærkelige småfejl. Et eksempel er, at når man scroller ned, så headeren forsvinder, kommer der en lille sticky menu frem i toppen, hver gang man scroller opad. En meget typisk adfærd for længere websites, som giver rigtigt fin mening i mange tilfælde. På Ditoverblik sker det nogle gange allerede, når logoet rammer toppen af browseren (i hvert fald i Chrome og Firefox på Mac), hvilket adskiller sig fra det rå template.
 
Jeg har svært ved at forestille mig, at det er meningen, men måske er opstået i opsætningen af wordpress-templatet.
En anden lille fejl er, at sorteringen inde på de enkelte sektioners undersider kun virker på nogle af de mulige valg i den lille sorte dropdown-menu. Vælger man f.eks. "Ugens mest læste" er der ingen indlæg at vise. Det samme gælder ironisk nok politik.
 
Er der virkelig ingen indlæg om politik på Dansk Folkepartis nye nyhedssite?
 
Hvis jeg skal lægge et positivt spin på sitets visuelle udtryk, vil jeg se det som en første prototype, der kan forbedres og forfines gennem løbende iterationer fra nu af. Forhåbentlig med en designkyndig ved bordet.
 

Relaterede artikler

Hvad Fogh er fuld af... - Målet for den ny Fogh er ikke blot at få bedre klienter. I takt med at nye karriereudfordringer har meldt sig, er Anders...
Det er for Leth - Nationens yndlingsæstetiker springer ud som lovpriser af ordinære Citroën-biler i en glittet kampagne, der oser af malpl...
Weekendavisens digitale triumf - Efter et meget, meget, meget langt tilløb er Weekendavisen nu endelig kommet på nettet. I en verden af larm er det en be...
Er DAC blevet gak? - DAC - Dansk Arkitektur Centers nye identitet består af flyvende plastikbogstaver - og et rødt hjerte. Udstillingsvinduet...
PiaPia.dk - Dansk Folkeparti lancerede i denne uge et nyt medie, som allerede nu er under voldsom kritik. »ditoverblik.dk er milevid...
Burkaer og grænsebomme sejrer på Facebook - Analyse af samtlige Facebookopslag fra danske partier det seneste år viser, at Dansk Folkeparti og udlændingespørgsmål s...
DF er et tegneseriehold - Dansk Folkepartis plakater bringer tankerne hen på De Fem, Vagttårnet og nordkoreansk propaganda. Der er skruet helt ned...
Snavespin - Det var chokerende for familien Danmark at se lederen af Nye Borgerlige, Pernille Vermund, optræde i hedt kysseri med ko...
Hvem ødelægger det politiske samarbejde? - Du kender sikkert én, som har sagt sætningen: ”Jeg er træt af, at politikerne kun fokuserer på konflikt”. Hvis ikke har ...
Derfor hader vi Comic Sans! - Der er mange debatter, der kan dele vandene. Hvilken vej skal toiletrullen vende? Hører ananas overhovedet til på pizza?...
Københavner-types - Efter at have været belejret af designere i flere år har Københavns Kommune besluttet sig for at tage musen i egen hånd....

Giv din stemme

10 stemmer
4,1/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

37 JOB

Marketings og kommunikationsmenneske

Se alle job Indryk job

Job

Praktikanter

Frist: 10. november

Projektleder

Frist: 4. november kl. 12.00

Pressekonsulent

Frist: 4. november
Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.