DR: Der Design-Untergang

Anmeldelse: I søndags lancerede DR Nyhedernes 21 Søndag et nyt visuelt univers, som skulle samle og kommunikere DR’s brand til alle danskere i en svær tid. Det gør det ikke. Designet råber: Du skal være bange, meget bange, lige nu. Det splitter, signalerer social isolation og kommunikerer utryghed til alle. Det er en deprimerende øjebæ og en design-Untergang. Det er håbløst, fordi det udtrykker, at alt håb er ude. Designets advarsel blev på premiereaftenen toppet op med en lang trist reportage om sundhedssystemets totale sammenbrud, fortalt af en grædende sygeplejerske. Tak for kaffe. Det er pisseuhyggeligt og vildt upassende, nu vi allesammen gemmer os fra en muteret virus i mørket. Stop det, træk det tilbage, og lad tågen lette, så vi kan se udgangen og nyhederne sammen i fred.
Sidste søndag kom der en rigtig dårlig og uhyggelig nyhed: 21 Søndag har fået nyt design. Det nye design er en tåget parkeringskælder inspireret af Der Untergang muteret med den russiske science fiction-film Stalker. Kilde: DR 21 Søndag.
Sidste søndag kom der en rigtig dårlig og uhyggelig nyhed: 21 Søndag har fået nyt design. Det nye design er en tåget parkeringskælder inspireret af Der Untergang muteret med den russiske science fiction-film Stalker. Kilde: DR 21 Søndag.
 
 
Kåre alene i den forladte parkeringskælder. Kilde: DRTV
 
Kåre er The Last of Us i Wolfenstein-labyrinten
Værten Kåre Quist går ensomt rundt i sit beskyttelsesrum. De lange linjer signalerer skydebane, dødens uendelighed og forladt rave-hal, hvilket alt sammen i metafysisk forstand forstærker, materialiserer og påviser den sociale ensomhed og statens magtesløshed i den aktuelle pandemi. Ubevidst og implicit peges på, at selv DR Nyheder nu sendes fra et animeret computerskabt ikke-rum af social isolation, fordi alle er døde. Kåre er her helt alene i verden. Velkommen til en dansk version af det apokalyptiske computerspil The Last of Us med en bismag af computerskydespillet Wolfenstein. Studiet ligner og føles som et klassiske atombeskyttelsesrum fra den kolde krig, hvor man hvert øjeblik venter, at se depotdøren fuld af proviant, så Kåre kan overleve den næste atomvinter med DR’s fødevaresikring af bunkeren.
 
Studiet er et ingenmandsland mellem liv og død, mellem old og new normal
Den grå ramme ligner en skitserendering, som har fået lov at stå tom og ufærdig tilbage. Den grå farve giver ikke-rummet en identitet som et overgangsrum mellem liv og død. En digitalt Hades. Tanken har været at skabe en anonym ramme, men i sin anonymitet larmer det som et mareridtsagtigt ingenmandsland. Dette understreges blot af de kolde, douchede drømmeagtige farver. Dets uhygge forstærkes af den aktuelle nødsituation, hvor vi alle nu lever i en ny mærkelig unormalitet. Vi er som Kåre ingen steder, og alle løsninger og udgange er gemt i tågen.
 
Skærmen ligner et russisk oligark-toiletspejl. Det virker pauvert, nyrigt, korrupt og gammeldags på samme tid. Er det plantet i DR af Putin, som kompromat? Kilde: DR.
 
Et russisk oligark-toiletspejl i guld?
Studiets eneste fysiske objekt er en guldindrammet skærm taget ud af et kommunistisk diktatorpalads fra 1980'erne. Det virker pauvert, nyrigt, korrupt og gammeldags på samme tid. Dette giver den forfaldne computerskabte verden et nostalgisk udtryk af at være kælderen under det nedsmeltede Tjernobyl-kraftværk.  
 
De enkelte nyheder kommer frem som Tinder-dates og små stories inspireret af Instagram og Snap. Kilde: DRTV
 
 
Stop, træk det tilbage, og lad tågen lette, så vi kan se udgangen. Det er det, DR skal gøre for os lige nu hver eneste søndag kl 21.
 
På Tinder i kælderen under Tjernobyl 
De enkelte nyheder i 21 Søndag har fået et friskt ung med de unge-pift. Historierne køres frem som skydeskiver på en skydebane, der kan skiftes ud. De fremstår inspireret af Tinder og det altomsiggribende stories-koncept, vi kender far Snap og Instagram. Her kan swipes frem og tilbage. Egentlig en okay ide, der fortaber sig i en uheldig uhyggelig uskarp udførelse. Gråtonerne og den tofarvede duo-tone af billeder kombineret med en spinkel skrift gør det umuligt at læse “plakaterne”. Den manglende kontrast giver ganske enkelt for lidt information. Tinder-konceptet virker også for kompliceret at gennemføre som live-tv. De mange douchede farver og få nuancer fungerer også dårligt for den nye generation af second screen-seere, hvor skærmkvalitet og kontrast er lavere og mindre. Farvevalget virker trist og fladt. Det skaber associationer til gamle propagandaplakater uden deres swung eller kommunikative kraft. Her ses også inspiration fra klassiske gyserplakater fra 1950.
 
De grå farver og sløringen, duo-farver og den spinkle skrifttype gør historierne umulige at læse. Kilde: DRTV
 
Gråtonerne og den tofarvede duo-tone af billeder kombineret med en spinkel skrift gør det umuligt at læse “plakaterne”.
 
Den franske filosof og æstet Paul Virilio skrev engang, at enhver ny teknologi skaber en ny og ukendt katastrofe. Måske ethvert nyt design skaber nye æstetiske misdannelser og mutationer? DR’s nye design er et katastrofalt katastrofedesign inspireret af det sidste tv-studie efter zombieapokalypsen i The Walking Dead. Det er en pandemisk, computeranimeret, gråt skitseret genskabelse af Virilios bunker-arkæologi 1:1: Det ligner til forveksling den berømte Berliner-bunker i Der Untergang. Her genfindes også en uhyggelig inspiration fra Call of Duty WWII: Normandy Landings zombie-mode og den bundtriste bunkerkirke i Frankrig Eglise Sainte Bernadette du Banlay.
 
Det ligner da DR 21 Søndag? Kilde:Paul Virilio, Bunker arkæologi
 
DR-studiet ligner også til forveksling den berømte bunkerkirke Eglise Sainte Bernadette du Banlay. I kirker er lyset bare bedre, og æstetikken mere klar. Kilde: Paul Barnoud, Atelier Cairn. 
 
Den grå ramme ligner en skitserendering, som har fået lov at stå tom og ufærdig tilbage. Den grå farve giver ikke-rummet en identitet som et overgangsrum mellem liv og død. En digitalt Hades. Tanken har været at skabe en anonym ramme, men i sin anonymitet larmer det som et mareridtsagtigt ingenmandsland
 
 
Der Untergang-filmen. Det æstetiske slægtskab er tydeligt.
 
DR-designet har også klare associationer til Andrei Tarkovskys Stalker, hvor hovedpersonen så blot er erstattet med Kåre Quist uden overfrakke, og gulvet blot lidt mere fladt og computerrenderet.
 
Screenshot fra Andrei Tarkovskys Stalker. Kilde: Stalker. Er de Kåre Q?
 
Stop det, træk det tilbage, og lad tågen lette, så vi kan se udgangen og finde håb
Den grundlæggende anke er altså, at designet udtrykker en umusikalsk utryghed, som er stik modsat tidsåndens behov. DR har en public service-forpligtigelse til at skabe en tryg fælles dialog om samfundets udvikling og rammer. Vi søger lige nu desperat trygheden, hjemmet, det nære og lokale. 21 Søndag-designet kaster os ud i en utryg verden af beton, ensomhed og dødsrige.
 
Det er en ommer
Kære DR. Opgiv den grå bunkerverden, og fyld noget menneskelig varme ind i det rum. Skru op for farverne og kontrasterne. Giv os en krammer i en kold tid, for den uhygge, I spreder, er allerede inden i os allesammen, og det æder vores sjæle op lige nu. Hver søndag har I taget os til fange i jeres mørke beskyttelsesrum, og der er ingen udgang.  Stop, træk det tilbage, og lad tågen lette, så vi kan se udgangen. Det er det, DR skal gøre for os lige nu hver eneste søndag kl 21.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også