Anders Dam har haft samme pressestrategi i 25 år

Jyske Banks ordførende direktør, Anders Dam, er blevet kåret som Danmarks næstbedste CEO til medierelationer i en pr-undersøgelse. "Kommunikation er en utroligt spændende disciplin," siger han.
Anders Dam har en simpel pressestrategi: Han svarer, når der er henvendelser. Foto: Casper Dalhoff
Anders Dam har en simpel pressestrategi: Han svarer, når der er henvendelser. Foto: Casper Dalhoff
"Det er ekstremt simpelt. Jeg har haft samme pressestrategi i 25 år. Jeg svarer, når der er henvendelser."
 
Sådan svarer Jyske Banks ordførende direktør gennem 25 år, Anders Dam, adspurgt om, hvordan han forholder sig til relationer til medierne. 
 
Denne uge er Anders Dam blevet kåret som Danmarks næstbedste CEO til medierelationer i 'top of mind'-delen af Aalunds PR Barometer 2022.
 
I den forbindelse har Kforum henvendt sig til Anders Dam for at høre, hvordan han forholder sig til at være i toppen af listen, selvom han repræsenterer en branche, der typisk får hård medfart i medierne.
 
"Jeg lægger ikke meget i kåringen.Jeg har set mange toppe sådan nogle lister og falde hurtigt ned igen. Det er selvfølgelig rart, men ligesom i sportens verden, kan det hurtigt gå op og ned, så jeg noterer det og arbejder videre, som jeg plejer," siger Anders Dam med karakterisk jysk underspillethed.
 

Ingen får krøllet håret af at ytre sig internt

Anders Dams pressestrategi er nøgtern. Han forsøger ikke at "bygge billeder op" om Jyske Bank, da han mener, de hurtigt kan krakelere, og pressen er umulig at styre.
 
I stedet forholder han sig – paradoksalt nok med tanke på kåringen som Danmarks næstbedste CEO til medierelationer – reaktivt til pressen uden at gøre sig større tanker om kommunikationen på forhånd, fortæller han. 
 
Derimod har Anders Dam stort fokus på den interne kommunikation.
 
"Det er jo egentlig meget ironisk. Jeg mener, at kommunikation er en nøgledisciplin for en direktør, men jeg kigger meget mere på intern kommunikation end ekstern," siger han og tilføjer:
 
"Vi har mange forskellige afdelinger i forskellige lande, der alle skal i samme retning. Der er de interne kanaler vigtige for vores kommunikation. Ordet er frit hos os internt. Alle kan sige deres mening, og jeg kan ikke huske, at nogen har fået krøllet håret for at sige deres mening nogensinde," siger han.
 
Jyske Bank havde tilbage i 1990'erne et medarbejderblad, som Anders Dam mente, rygklappede for meget. Han ville af med bladet. Det blev sendt til afstemning blandt medarbejderne.
 
"Jeg tabte afstemningen 80/20," griner han.
 
Medarbejderne var glade for bladet, så kompromiset blev, at bladet fortsatte, men skulle være mere kritisk. Året efter vandt bladet prisen som Danmarks bedste medarbejderblad. Året efter det blev bladet kåret til Europas bedste. Så lukkede Anders Dam bladet.
 

Ytringsfrihed, ikke ytringspligt

Medarbejderbladet blev erstattet af Jyske Bank TV, som nu bruges som både en intern og ekstern kommunikationskanal. Anders Dam forholder sig til, hvad der skal sendes ud, og hvad der skal holdes internt.
 
"Jeg ser det sådan, at vi har ytringsfrihed, men ikke ytringspligt. Forstået på den måde, at vi nogle gange skal melde proaktivt ud for at lukke ned for sager, der kan blive meget større, hvis pressen er de første, der melder ud om det," forklarer Anders Dam.
 
Jyske Bank TV om købet af Handelsbanken.
 
Han peger på Jyske Banks kamp om Handelsbanken, hvor Anders Dam følte sig nødsaget til at informere mere offentligt på grund af mange svirrende rygter om sagen. 
 
"Det er bedre at sige tingene selv, for tingene kan blive blæst ud af propotioner. Når vi selv informerer, kommer der mere ro på, og folk kan høre vores side først. Så jeg er ikke altid reaktiv, selvom jeg er det for det meste i forhold til pressen," siger han.
 

Bliver aldrig færdig med at lære

Anders Dam er glad for kåringen fra Aalund, men mener ikke, at han har nogen speciel viden, som andre ikke har. Han lærer hele tiden mere om kommunikation for hvert år, der går.
 
"Kommunikation er en utroligt spændende disciplin. Jeg prøver hele tiden at lære mere og blive klogere. Jeg bliver nok aldrig færdig med det, for kommunikation udvikler sig hele tiden. Jeg studerer feltet med stor interesse," siger direktøren.
 
Anders Dam lærer hele tiden mere om kommunikation, som han mener, er en nøgledisciplin for en direktør. Foto: Jyske Bank
 
Anders Dam blev nummer to i kategorien ”Hvilken CEO i Danmark er bedst til medierelationer?” i Aalunds PR Barometer 2022. Ørsteds direktør, Mads Nipper, vandt med i den såkaldte 'top of mind'-undersøgelse, som 212 erhvervsjournalister har deltaget i. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også