|
|
|
|
Analyse af partiernes Facebookopslag
Burkaer og grænsebomme sejrer på Facebook

En ny undersøgelse af danske partiers Facebookopslag viser, hvilke opslag og dermed hvilke temaer i opslagene der er gået viralt de seneste 12 måneder. Der tegner sig et tydeligt billede af, at det er Dansk Folkeparti, der med deres opslag om udlændinge, danskhed og grænsebomme, sejrer i kampen om flest virale opslag på Facebook. Foto: Ritzau Scanpix

Analyse af samtlige Facebookopslag fra danske partier det seneste år viser, at Dansk Folkeparti og udlændingespørgsmål sidder tungt på de 100 mest virale opslag. Se også, hvilket parti der spreder mest kærlighed, og hvilken blok der får mest ud af Facebook.
Denne artikel blev først publiceret på Medietrends.dk
 
De ti politiske partier, der lige nu står til at kunne komme i Folketinget, har de seneste 12 måneder slået over 4.400 opslag op på Facebook om alt fra kulturpolitik til udenrigspolitik. Men det er især opslag med indhold om udlændinge, integration, flygtninge, burka og grænsebomme m.v, der er gået viralt.
 
Det viser en omfattende analyse, Medietrends har gennemført af samtlige Facebookopslag fra de ti partier de seneste 12 måneder. Blandt de 50 mest virale opslag handler 33 – svarende til 66 procent – om udlændingespørgsmål. Og blandt de 100 mest virale er andelen 62 procent.
 
Viral defineres i denne sammenhæng som mængde af delinger, kommentarer og reaktioner (haha, love, sad, angry og wow). Analysen er foretaget ved hjælp af CrowdTangle, der er et værktøj til kortlægning af aktivitet på sociale medier. 
 
Det mest virale opslag i sin helt egen klasse er dog Socialdemokratiets opslag med Dan Jørgensens irettesættelse af værten Trish Regan fra Fox Business News. Det opslag er blevet vist mere end fem millioner gange, og i alt har det høstet knap 80.000 interaktioner.
 
Dan Jørgensens modsvar til Trish Regan gik hurtigt viralt og er vist mere end fem millioner gange.
 
Men ellers er der langt mellem opslag fra andre partier end Dansk Folkeparti og emner, der ikke handler om udlændinge, blandt de 100 mest virale opslag.
 
Dansk Folkeparti tegner sig for hele 71 opslag ud af 100, og kun Enhedslisten kan mobilisere en lille smule konkurrence til DF's dominans. Udover Dansk Folkeparti har Nye Borgerlige, Enhedslisten og Alternativet også lavet virale opslag om udlændingepolitik. De to sidstnævnte partiers opslag er dog protester mod netop Dansk Folkepartis udlændingelinje.
 
 
Dansk Folkepartis mest virale opslag om udlændinge de seneste 12 måneder.
 
 
Danmarks mest happy parti
Analysen kan ikke tolkes som en opbakning til Dansk Folkepartis politik. Men som en dokumentation for, at udlændingespørgsmål har eksplosiv effekt på Facebook, og Dansk Folkeparti naturligvis er meget bevidste om dette.
 
Opslag med udlændinge og debat om danskhed tænder de store følelser på Facebook, og det giver også gennemslag, når analysen måler, hvilke partier der skaber mest vrede og kærlighed på Facebook – altså, niveauet for angry- og love-emojis.
 
Her blander Enhedslisten sig med Dansk Folkeparti, og sammen er de to partier hovedleverandører af polariserede reaktioner. Hvis man måler andelen af vrede reaktioner i forhold til alle reaktioner, er Enhedslisten i top med en vred andel på 10 procent.
 
 
Hvis man udelukkende ser vred versus love, er de to partier også i top med en andel på 68 procent vrede.
 
Uanset om man måler love i forhold til vrede eller i forhold til alle reaktioner, skaber Alternativet bedst karma. Målt i forhold til vrede får partiet hele 86 procent kærlighed, og i forhold til samtlige reaktioner er love-andelen på ni procent.
 
 
Blå blok klarer sig bedst
I det samlede Facebookregnskab klarer blå blok sig generelt bedre end rød blok. I hvert fald hvis man måler på evnen til at skabe engagement – altså, at få vælgerne til at reagere ved at dele, kommentere og like.
 
I de seneste 13 måneder (august 2017 til august 2018) har de ti partier i alt slået 5.272 opslag op på Facebook. Og selvom blå blok kun står for 39 procent af opslagene, høster de 51 procent af samtlige interaktioner.
 
Ubalancen mellem de to blokke er ens, uanset om der måles på reaktioner – de følelsesbetonede tilkendegivelser, eller om der måles på kommentarer og delinger.
 
Sagt på en anden måde er rød blok mere aktiv på Facebook, men blå blok rammer oftere plet.

Relaterede artikler

Kforums SoMe-selfie-tjekliste til Folkemødet - Kforum er kommet i besiddelse af den hemmelige SOME-selfiemanual til folkemødet. Den bruges med stort succes i kommentat...
Perspektivet der blev væk - Det smalle medieforlig er ikke blevet det skelsættende vendepunkt i dansk mediepolitik, som kulturministeren bebudede, d...
PiaPia.dk - Dansk Folkeparti lancerede i denne uge et nyt medie, som allerede nu er under voldsom kritik. »ditoverblik.dk er milevid...
Sådan endte cupcake-gate - Fra højre til venstre har det officielle Danmark fordømt studievært Trish Regan, da hun bevæbnet med flere fordrejede og...
Template-side med Okker gokker-design - Ditoverblik.dk har allerede modtaget kritik for ikke at være et uafhængigt journalistisk produkt. Men hvordan fungerer d...
Lad de digitale platforme være dine filmklippere - Vi ved alle, at YouTube er til video, Instagram er til billeder og video, Pinterest er til billeder og video, Facebook e...
Bock, burkaforbud og stemmesamlende retorik - I foråret 2018 havde førsteårsholdet på retorikstudiet ved Københavns Universitet den opgave at analysere og bedømme sel...
Lider du også af turismofobi? - Politikerne og erhvervslivets organisationer jubler over turismens vækst de seneste år. Forventningen frem til 2025 er y...
Hvem ødelægger det politiske samarbejde? - Du kender sikkert én, som har sagt sætningen: ”Jeg er træt af, at politikerne kun fokuserer på konflikt”. Hvis ikke har ...
En nådesløs, ærlig manual over verdens tilstand - Nej, internettet blev ikke skabt til kattevideoer. Pluto er en mobbet planet, ingen gider søge efter, og Chuck Norris er...
En ulv i fåreklæder og lånte fjer - For at forstå, hvorfor Niko Grünfeld ikke længere er kultur- og fritidsborgmester i Københavns Kommune, skal vi en tur o...

Giv din stemme

7 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

64 JOB

Pressekonsulent

Se alle job Indryk job

Job

Praktikant

Frist: 1. december

Brand & Design Manager

Frist: 26. november kl. 10.15

Sprog- og kommunikationsmedarbejder

Frist: 28. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.