Analyse af 319 kandidater på Instagram
Hvem vinder valget på Insta? 

En klar tendens blandt kandidaterne er brugen af familiebilleder. Billeder af offentlige personer med familiemedlemmer giver en følelse af åbenhed i feedet, hvilket bevirker, at de virker mere imødekommende og tilgængelige for deres følgerskare.

860 kandidater er i fuld gang med at føre valg på print, outdoor og sociale medier, og der er en udpræget opfattelse i kommunikationsbranchen, at de, der vinder valget, er de stærkeste spillere på de sociale medier. Men hvor manges blikke er rettet mod Facebook og Twitter, taler færre om, hvad der sker på Instagram; Danmarks tredje social media-platform.Instagram er ikke en platform, som vi normalt tænker på som et sted at føre valgkamp. Men det kan noget andet – det kan vise personlighed, og det er desuden der, mange af de unge førstegangsvælgere befinder sig.
I USA bruger mange af politikerne aktivt Instagram til at føre valgkamp forud for valget i 2020, fx Alexandria Ocasio-Cortez, Beto O’Rourke og Elizabeth Warren. Men hvor mange af de 860 danske folketingskandidater fører en aktiv valgkamp på det visuelle medie, og hvordan udnytter de Instagrams potentiale?
 
Instagram kan godt bruges til politisk kampagne
Instagrams popularitet fortsætter i højt tempo, og det er en af de hurtigst voksende platforme nogensinde. Jeg plejer at sige, at festen foregår på Instagram, da flere og flere brugere tjekker ud af Facebook og Snapchat og logger ind på Instagram. En tendens, vi også ser i Danmark. De seneste tal viser, at andelen af dem, der dagligt benytter Instagram, er steget fra 18 procent i 2017 til 24 procent i 2018. Et tal, der må antages at fortsætte med at stige. Men hvad der er langt mere interessant, er, at brugerne ikke kun følger deres venner for at få et godt grin eller blive underholdt af The Kardashians, men i lige så høj grad er tilbøjelige til at bruge den visuelle platform til at søge inspiration til mode, bolig, rejser eller følge deres favoritpolitiker, måske som fortsættelse af Greta Thunbergs #climatestrike, der i høj grad foregår på Instagram.
 
Samtidig med den eksplosive brugervækst fortsætter Instagram kontinuerligt med at lancere nye features til appen – lige fra at kunne følge hashtags til countdown stickers i Stories, der kan bruges til promotion af vælgermøder og events, til deres nyeste satsning, den vertikale tv-kanal Instagram TV, hvor der kan vises op til 10 minutters videoindhold. Disse tiltag er blot nogle af de seneste opdateringer, der er blevet udviklet og skal sikre, at folk fastholdes, og nye følgere strømmer til. Disse er naturligvis også features, der giver mening at bruge, hvis man er i politik.
 
På Instagram er det de brands, personligheder og politiske profiler, der fortæller de mest interessante og relevante historier, der opbygger det største publikum. Instagram kalder sig selv en visuel inspirationsplatform, og den bedste måde at inspirere andre på er ved hjælp af visuel historiefortælling. For at fange forbrugernes opmærksomhed og opbygge et stærkt onlinepublikum er det vigtigt at være kreativ i den måde, den visuelle fortælling fortælles på. Succeskriterierne er efter min vurdering at skabe positive følelser omkring sin politiske profil. Uden at klistre budskabet til med aggressive politiske budskaber, selfies og middelmådigt indhold (sløret og uskarpe billeder uden et fokus). Derimod skal indholdet blandes på profilen, så der bliver skabt en god, konsistent og engagerende visuel historiefortælling.
 
Så hvad er resultatet?
Ved min manuelle gennemgang af de 860 kandidater fandt jeg 440 konti på Instagram, men når jeg sorterede inaktive og private accounts fra, nåede jeg frem til et flot og meget overraskende resultat: 319 aktive kandidater på Instagram, svarende til 37 procent. Og det var ikke kun unge kandidater, men også ældre kandidater, der aktivt brugte Stories og/eller feedet til at skabe visuelt indhold.
 
Hvis valget blev afgjort på Instagram, ville Alternativet vinde valget med den største andel af kandidater (60,26 procent), der fører valgkamp på Instagram, tæt forfulgt af Radikale Venstre (58,11 procent). Kristendemokraterne ville få det dårligste folketingsvalg i 2019 med kun én kandidat aktiv på Instagram ud af deres 66 opstillede kandidater. Kandidaten kommer jeg tilbage til længere nede i artiklen. Det eneste parti, der ikke er at finde på Instagram, er Stram Kurs, der til gengæld er aktiv på YouTube.
 
De fem bedste på Instagram
Så hvem gør det godt? Jeg har valgt at fremhæve fem eksempler på danske politikere, der er lykkedes med at skabe en succesfuld tilstedeværelse ved brug af forskellige indholdsstrategier til at kommunikere deres politiske budskab.
 
1.  Videotaktikken giver (mere) personlighed til Tommy Ahlers
En af dem, der virkelig forstår at udnytte Instagrams potentiale, er den karismatiske Venstre-kandidatprofil Tommy Ahlers, der med 20.400 følgere (kun overgået af Lars Løkke med 55.900) excellerer inden for videoformatet med hurtige, rå klip og tekst-layover, der skaber engagerende indhold, da det er tilsat en god portion spas og humør, som er med til at understøtte hans personlighed på en sympatisk og imødekommende måde uden at kompromittere hans professionalisme. Samtidig udnytter Tommy Ahlers både highlights-funktionen til at udfolde sine budskaber såvel som IGTV’s kæmpe potentiale til at udarbejde længere videoproduktioner med en mere redaktionel kanalprofil ved opbygning af seværdige episoder.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Plakatdans 🥳🕺🏻

Et opslag delt af Tommy Ahlers (@tommyahlers) den

 
2.  Private familiebilleder viser Pernille Vermund bag facaden
En klar tendens blandt kandidaterne er brugen af familiebilleder. Billeder af offentlige personer med familiemedlemmer giver en følelse af åbenhed i feedet, hvilket bevirker, at de virker mere imødekommende og tilgængelige for deres følgerskare. Det er ikke noget, der er unikt for Instagram, men med platformens vægtning af billeder er det oplagt at bruge denne slags billeder og dermed give sine følgere en mulighed for at føle sig tættere på kandidaterne.
 
Nye Borgerliges formand, Pernille Vermund (6.015 følgere), blander på fornem og enkel vis private bryllupsbilleder, selfies og billeder af sine valgplakater fra hele landet uden at pådutte følgerne politiske budskaber. Formålet med at følge hende er lige netop, som hun skriver i sin bio-profil: ’Lige dele bacon, børn og blær, kærlighed, ærlighed og råstyrke ❤️’
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Bryllupskage fra Nye Borgerliges lokalafdeling i Hjørring 🇩🇰

Et opslag delt af Pernille Vermund (@pernillevermund) den

 
3.  Bertram Kjær Johansen er bloggerprinsesse på Stories
Brugeradfærden på Instagram viser, at brugerne bruger cirka 50 procent af deres tid i feedet og 50 procent af tiden i Stories. Men allerede inden for den nærmeste fremtid forventes det, at det daglige forbrug i Stories vil overstige forbruget i feedet. Så de, der allerede nu forstår at udnytte Stories’ potentiale til at udfolde en historie omkring deres politik, peger i min vurdering fremad – på hvordan Instagram-brugeradfærden kommer til at se ud i fremtiden. En af disse kandidater, der fangede min opmærksomhed, er Bornholms yngste kandidat fra Alternativet. Den 18-årige Bertram Kjær Johansen (553 følgere), der omtaler sig selv som ’bloggerprinsesse’ og kun fører valgkamp i sine Stories, fordi det er der, hans målgruppe er.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Potteplantepyjamasmand på en ganske fornøjelig lørdag

Et opslag delt af Bertram Kjær Johansen (@bertram_kjaer) den

 
4.  Engagerende historier med politiske budskaber fungerer for Ida Auken
Jeg er absolut ikke vild med Instagram-æstetikken hos Radikale Venstres folketingskandidat Ida Auken – det er gennemgående et utrolig rodet feed. Men årsagen til, at jeg fremhæver Ida Auken, er, at hun excellerer, når det handler om grundpræmissen for at være til stede på sociale medier. Her handler det om at forstå de 4 c’er – content, community, conversation og connections. Hun formår om nogen at skabe nærvær og stemning i sit indhold, og man må sige, at det er der også andre, der synes, da mere end 13.400 følger hendes account. Samtidig har Ida Auken skabt et stærkt community med etablering af Stram Kus (en Facebook-gruppe, der laver sjov med Stram Kurs), da folk altid gerne vil være en del af et fællesskab. På interaktionsdelen oplevede jeg, at Ida Auken som en af de få, jeg har skrevet til, tog sig tid til at kommentere på mine kommentarer. Det kunne mange af de andre kandidater godt lære noget af.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Partiet Stram Kus fejrer en uges jubilæum. Tilfredse med at små 70.000 har sluttet sig til os. #dkpol #StramKus

Et opslag delt af Ida Auken (@idaauken) den

 
 
5.  Tegneserie gør Isabella anderledes
Der er virkelig mange trends på Instagram. En af disse trends er, at der findes et helt univers for tegneserietegnere, da Instagram er det perfekte sted at fremvise sine tegninger på den visuelle inspirationsplatform. Og det er nu, jeg kommer tilbage til Kristendemokraternes eneste kandidat på Instagram, Isabella Arendt (1.429 følgere), som har skabt et stærkt tegneserieunivers med tagget #KDpower, hvor hun portrætterer sig selv i en historiefortælling som den rødhårede power lady på vej til magten ved hjælp af små, fine historier pakket ind i orange og grønne farver, som understøtter Kristendemokraternes visuelle identitet. Det er godt tænkt. Jeg kunne dog godt ønske, at hun kun postede tegneserierne på feedet og så resten af billederne i Stories, da billederne er utroligt slørede (muligvis, fordi personen, der tager billederne med sin mobiltelefon, har glemt at rense kameralinsen!).
 
 
Så hvad er hemmeligheden bag at føre en succesfuld valgkamp på Instagram?
 
I betragtning af, at politiske budskaber kan være svære at omsætte til visuelle historiefortællinger, skaber det naturligvis en række udfordringer, men også muligheder for kandidaterne. For selvom det kan være svært at kommunikere komplekse budskaber på en platform, hvor et billede skal kunne afkodes på 3 sekunder, ligger der også en iboende mulighed for at tappe ind i en stemning og skabe en positiv følelse omkring det politiske budskab gennem en menneskeliggørelse af politikeren. Og som journalist Lea Pilsborg udtaler: ’De sociale medier skaber nærdemokrati’– så der ligger et kæmpe potentiale for kandidaterne til at opbygge et community og få et publikum, der engagerer sig med ens indhold og kan konverteres til loyale vælgere, der sætter det afgørende kryds den 5. juni i stemmeboksen.
 
De kandidater, jeg har nævnt ovenfor, mener jeg, hver især har fundet deres unikke stemme på Instagram og skabt den perfekte balance mellem at give værdifuld information og samtidig fjerne distancen mellem kandidaten og de potentielle vælgere. Og der er naturligvis mange flere politikere, der er dygtige til at ’gramme’.
 
God valgkamp!
 

Relaterede artikler

Klimatossen Greta Thunberg - Hanne Roer zoomer ind på den svenske klimaaktivists retorik. Nærlæsningen af hendes taler viser en dygtig taler, der har...
Vinduet står på klem. Luk det! - Igennem de seneste år synes både debattonen og den førte politik at være blevet hårdere og hårdere. Hvad der for blot et...
Dette er IKKE en vælgerlussing - Grundlovsdag bød på store op- og nedture for de 13 Folketingsopstillede partier. Det afspejlede partiledernes valgnatsta...

Giv din stemme

13 stemmer
4,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

45 JOB

Head of Impact Programmes & Development

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.