Ægte eller falske relationer?
Hvordan genopstår de døde digitalt?

I Korea udkom i 2020 dokumentaren Meeting You, der handler om en familie, som gennem virtual reality får mulighed for at gense familiens 7-årige datter, der døde af en sjælden sygdom i immunforsvaret.Illustration: MBC

Skrevet af

Kristoffer Okkels

1 artikler

0 indlæg

Hvad vil du sige til at chatte med din afdøde bedstemor eller få en personlig hologram-hilsen fra Amy Winehouse? Det sidste års tid er det blevet tydeligt, at vi både skaber relationer og finder mening gennem skærmen. Nogle gange endda baseret på virtuelle verdener og fiktive karakterer. I en ikke så fjern fremtid vil vi se teknologien bringe afdøde til virkelighed som chat-robotter, avatarer og hologrammer.

Livet leves digitalt

Et år med stort set konstant nedlukning af samfundet har kastet os alle ud i en digital tilværelse. Fra endeløse Teams-møder og Facetime-fødselsdage til digitale boligfremvisninger og vinsmagninger over video. 
 
Men selvom det vil være oplagt at kalde ovenstående for et resultat af pandemien, så er det i virkeligheden bare en acceleration af en eksisterende tendens. En tendens, der ret beset er synonym med digitaliseringens indtog. Fra de første chatprogrammer – er der nogen, der husker ICQ – over LAN-festerne i 90’erne til Skypes debut i 2003 og selvfølgelig kulminerende med Facebooks globale sejrsmarch i slutningen af 00’erne.
 
Det er altså ikke nyt, at det digitale er en katalysator for fællesskaber. Det nye er omfanget, dybden af den mening, vi finder digitalt, og måske i særdeleshed, at vi snart skal til at stille spørgsmål ved ægtheden af vores digitale interaktioner.
 

Velkommen til Metaverset

Inden vi kommer til det med ægtheden, så lad os lige dykke et smut ned i omfanget og dybden af den digitale meningsfyldthed. Som altid kan man fordel kigge mod ungdommen for at forstå en spirende adfærdsændring. 
 
Børn og unge er nemlig det bedste bevis på omstillingen til at finde mening digitalt. For under corona er der sket en opblomstring af spil og servicer, der har kunnet agere substitut for byturen eller det ugentlige møde med vennerne på fodboldbanen. Et spil som Among Us har fået mere end 500 millioner spillere hver måned, og det interessante ved det spil er, at det kun fungerer, hvis man forstår at interagere med sine medspillere. 
 
Har du børn i alderen 5-15 år, kender du formentligt også Roblox, der har 150 millioner spillere hver måned. Det er også et multiplayer-spil, men i stigende grad også en del af populærkulturen. I december gav rapperen Lil Nas X – ham med hittet Old Town Road – en koncert inde i spillet. Den er indtil nu blevet set af mere end 30 millioner mennesker. Som en sidebemærkning til dem, der synes, computerspil stadig er lidt noller, så er Roblox på vej mod en børsnotering med en værdiansættelse på 30 mia. dollars.
 
Her er et af numrene som Lil Nas X’s gav ved hans virtuelle koncert 
 
Among Us og Roblox er begge stjerneeksempler på det, der populært kaldes Metaverset. Det er en betegnelse for de virtuelle eller simulerede verdener, hvor man kan skabe og dyrke relationer, og hvor flere af os i stigende grad finder en stor del af meningen med livet. 
 
Selvom der er tale om virtuelle verdener, er både meningsskabelsen og oplevelsen ganske ægte. Senest har spilproducenten Epic Games annonceret et værktøj, der gør alle i stand til at lave helt enormt fotorealistiske avatarer. Videoen herunder viser meget godt den dybde, præcision og lethed, hvormed teknologien gør det muligt at skabe et ægte virtuelt alter ego:
  
 

Er virtuelle relationer egentlig ægte?

Spil som ovennævnte er gode eksempler på, at vi aktivt kan melde os ind i Metaverset. Når vi gør dét, er der tonet rent flag, og vi ved, hvad vi går ind til. Det interessante er, hvad der sker, når de virtuelle interaktioner bliver en del af vores dagligdag. Når det går fra at være noget, vi opsøger, til noget, der hjemsøger os.
 
For nylig blev det canadiske Concordia University taget i at have en afdød professor til at undervise via optagede videoer. En studerende fandt ud af det, fordi hun skrev en mail til professoren og fik et øjenbrynløftende auto-reply. Selvom en digital undervisning ikke er en virtuel verden per se, så illustrerer det ret godt udfordringen med den stigende virtualisering omkring os. 
 
Mens universitetet formentligt ikke havde nogen bagtanke med at lade den afdøde professor undervise, så står det anderledes til med den fiktive karakter Lil Miquela. Hun blev skabt i 2016 og er en ekstremt gennemført animeret profil. Så gennemført, at det tog år før mange af hendes nu 2,9 millioner Instagram-følgere opdagede, at hun var falsk. Og så gennemført, at både Calvin Klein og Prada har brugt hende som frontfigur i kampagner.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Et opslag delt af Miquela (@lilmiquela)

Det kan for utrænet øjne være svært at se at Lil Miquela skulle være falsk. Det gør ihvertfald ikke nemmere af at hun nu også laver musik og stadig reklamerer for store firma’er som Mini.
 

Fra mærkeligt til mainstream

Man kan godt grine lidt af en figur som Lil Miquela, men kunstige figurer rykker længere og længere ind i vores hverdag. Millioner af kinesere får hver dag præsenteret nyheder af den animerede vært Xin Xiaomeng, der ovenikøbet er styret af en kunstig intelligens. Og apropos kunstig intelligens, så har mere end en halv million mennesker lavet en virtuel avatar-ven, de kan ringe eller skrive til døgnet rundt. 
 
En af trendforskningens vigtigste læresætninger er, at de fleste trends starter som noget, man griner af, men i løbet af få år finder de som regel vej ind i mainstreamen. Allerede i dag er der uendelige muligheder for at lave din egen avatar baseret på lige præcis dine karaktertræk. Og når det kommer til kunstig intelligens, er det godt på vej ind i den egentlige nyhedsproduktion, senest med den AI-drevne sproggenerator GPT-3, der sidste år skrev et endog meget overbevisende essay til The Guardian.
 

En hilsen fra hinsides

Fordi det mærkelige har det med at blive mainstream, skal man også passe på med at slå det hen som storhedsvanvid, at Kanye West i efteråret gav sin kone, Kim Kardashian, en lidt speciel gave i form af en hologram-hilsen fra hendes afdøde far. Ja, det er mærkeligt, men det er uomtvisteligt noget, vi kommer til at se mere af. Lige om lidt skulle Whitney Houston for eksempel have været på en global koncertturne med et rent hologram-show. 
 
Whitney Houstons hologram koncert er ikke den første af sin slags. Der har blandt andet været hologram koncerter med den afdøde rapper 2Pac og den japanske virtuelle kunstner hatsune miku. Foto: An Evening with Whitney
 
I Korea udkom i 2020 dokumentaren Meeting You, der handler om en familie, som gennem virtual reality får mulighed for at gense familiens 7-årige datter, der døde af en sjælden sygdom i immunforsvaret. Man ser datteren løbe rundt i den lokale park, hun fejrer sin fødselsdag, hun opfordrer faren til at stoppe med at ryge, og hun beder sin søskende om at skændes lidt mindre. Det er hjerteskærende og tåkrummende på samme tid. Se selv i videoen nedenunder  
  
 
Du får måske ikke en hologram-hilsen eller en VR-interaktion med din afdøde bedstemor lige med det samme, men måske du snart kan chatte med hende. Microsoft har nemlig for nylig taget patent på en teknologi, der gør det muligt at bruge afdøde menneskers billeder, stemmeoptagelser, beskeder og social media-data til at lave en skræddersyet, personlig chatbot, der kan imitere den afdøde. Den lader vi lige synke ind.
 
Hologrammer, VR-oplevelser og afdøde chat-robotter giver alle associationer til Schrödingers kat – er bedstemor død eller levende, når du chatter med hende? – og det er nok ikke lige i det her brugsscenarie, vi finder fremtiden. Men det giver et fingerpeg om, at vi som forbrugere skal til at være smerteligt bevidste om ægtheden af de (virtuelle) relationer, vi indgår i.

Relaterede artikler

Kan virtuelle influencers overtage influencer marketing? - På mange måder minder ’Lil Miquela’ om mange andre kendte instagrammere. Hun er fascinerende, lever et anderledes jetset...
Hvilket ansigt er ægte? - Kunstig intelligens kan lave kunstige mennesker så let som ingenting. Og du kan ikke kende forskel. De er mest af alt me...
Løsningen er ikke problemet - Den australske regering og Joy Mogensen har blæst til kamp mod tech-giganterne. Nu skal det være slut med at nasse på in...

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

37 JOB

Kommuniktationspraktikanter

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.