Google er død – Google længe leve

Det samlede internet er efterladt i en tilstand af ærefrygtindgydende undren, efter ChatGPT for to uger siden indtog alverdens skærme og SoMe-feeds. Aldrig har chatbots – eller AI’er i det hele taget – været så velskrivende, kreative og kloge.
Søgningen forandrer sig i disse år. Og det er ikke kun chatbots og SoMe-videoer, der presser sig på. Det er også udsigten til AR-briller og alskens sensorer fra vores nære fysiske verden. For hvordan skal man linke til et søgeresultat, hvis oplysningen kommer fra rumføleren i din dagligstue? Og hvordan søger man lige i metaverset? Hvor det hele ender, er oppe i luften. Når man rokker båden, kan den kæntre. Det taler mod Google. Foto: Getty Images
Søgningen forandrer sig i disse år. Og det er ikke kun chatbots og SoMe-videoer, der presser sig på. Det er også udsigten til AR-briller og alskens sensorer fra vores nære fysiske verden. For hvordan skal man linke til et søgeresultat, hvis oplysningen kommer fra rumføleren i din dagligstue? Og hvordan søger man lige i metaverset? Hvor det hele ender, er oppe i luften. Når man rokker båden, kan den kæntre. Det taler mod Google. Foto: Getty Images
af Jon Lund
Ikke alle er dog lige begejstrede. Hvornår bliver en gymnasiestil nogensinde den samme igen, når en computer kan levere grydefærdige essays om alt mellem himmel og jord med skræddersyet tone-of-voice? Er tekstforfatterfaget – i hvert fald rugbrødsdelen af det – færdigt? Og hvad med sandhedsværdien? ChatGPT opdigter og lyver uden at ryste på hånden (og helt uden selv at vide, hvad den har gang i).
 
Men også i et markedsperspektiv rejser ChatGPT store spørgsmål. Google-søgning virker pludseligt meget gammeldags. Er ChatGPT Googles banemand? Og hvad vil der ske med det milliardstore søgeordsmarked, hvis det sker?
De unge vil have “immersion”
 
Svaret blæser i vinden. Sikkert er det, at Google har et problem, men også, at problemet startede lang tid før ChatGPT. Allerede i sommer var erkendelsen krystalklar: “Næsten 40 % af unge bruger hverken Google Maps eller search, når de leder efter et sted at spise frokost,” fortalte Googles Prabhakar Raghavan ifølge TechCrunch på Fortune Brainstorm Tech 2022-konferencen. Det er kritisk. For Googles search står, som Axios fremhæver i en diskussion af emnet, for mere end halvdelen af hele Alphabets omsætning.
 
Værre endnu for Google er det, at problemet ikke ser ud til at være forbigående. Det er ikke bare en modedille i Googles disfavør, der er på spil. De unge er regulært adfærdsændrede. “Vi ser igen og igen, at nye internetbrugere ikke har de forventninger og det mindset, vi ellers er vant til,” sagde Raghavan på Fortune-konferencen. “Deres søgninger ser helt anderledes ud. De skriver ikke nøgleord ind, men vil gerne opdage content på nye, mere fordybende, immersive, måder.”
 

Velkommen TikTok- og SnapChat-search

Det var ikke fordybelsen i samtaler med en chatbot, Raghavan hentydede til med sin immersionsdiagnose. Eller i hvert fald ikke kun. Selvom “conversational AI” som f.eks. ChatGPT bygger på netop at hive brugerne ud af den kliniske search-oplevelse og ind i en interaktion, der føles relationel, og får en til at føle sig i en samtale med en anden, der faktisk vil en noget.
Nej, Raghavan talte om noget andet. Han talte om TikTok. Og Snapchat.
 
“Selvom ældre internetbrugere kan have svært ved helt at forstå, hvordan man kan bruge en social video-app til at finde en restaurant, så er det en trend, der over tid kan skære lunser af Googles søge-kerneforretning,” sagde han og fortsatte: “De unge brugere starter måske nok en slags kort-app til at navigere med, men vores data viser, at de ikke nødvendigvis starter deres søgning på Google længere.”
 

Googles fald fra tronen

Også andre data viser, at Googles plads på tronen ikke er helt så sikker, som den har været. Se f.eks. på trafikken. Sidste år måtte giganten vige pladsen som den mest populære tjeneste på nettet efter 15 år som nummer et. Til TikTok. Det kan du læse hos Inc.
I dag er Google tilbage på toppen. Men skrækken må sidde dem i livet. For TikTok er ikke bare meme-videoer og dansende teenagere. Det er også skønhedstips, opskrifter og how to-videoer. TikTok er ikke bare underholdning. Det er information. Sådan lyder analysen fra Inc.s Jason Aten. Information, som brugerne altså i høj grad finder frem til helt uden Googles hjælp.
 
 
Brunkage-videoer. Direkte fra dit søgefelt. Det kan TikTok også.
 
Hvis du ikke er helt dus med TikTok-søgning, og hvordan det fungerer, har Hootsuite lavet en fin guide til formålet. Den kan du finde lige her.
 
En søgning på Pokémon styker og svagheder ved hjælp af GPT-3. kilde: Techcrunch.com
 
En Gammeldags googlesøgning med de præcis samme søgeord. Kilde: Techcrunch.com

 

Google slår igen

Google er dog overhovedet ikke hægtet af endnu. Og ligesom hos ChatGPT er det AI, der skal bringe i hvert fald en del af frelsen. På f.eks. videofronten autoanalyserer Googles AI’er indholdet, så du kan finde lige den bid, du leder efter. Men også i selve chatbotuniverset tyder meget på, at Google i virkeligheden har overhånden. Men tøver blot med at spille den. De har – modsat ChatGPT – alt for meget at risikere, hvis og når de kunstige intelligenser fejler, som Slates Alex Kantrowitz påpeger lige her.
Faktisk er en afgørende del af den teknologi, ChatGPT bygger på, opfundet i Googles laboratorier, nemlig det afsluttende T i ChatGPT-navnet. Det står for “Transformer” og betegner den deep learning-modeltype, som hele magien bygger på.
 
Googles egen version af ChatGPT hedder LaMDA. Og den skulle heller ikke være til at spøge med. Tværtimod blev en af Googles udviklere, Blake Lemoine, så betaget af den, at han tidligere i år offentligt advarede: Den har følelser, sin egen sjæl og har brug for beskyttelse. Og han publicerede en samtale, han selv havde ført med LaMDa, som bevis.
 
Sundar Pichai taler med Pluto.
 
LaMDA er stadig ikke offentligt tilgængelig. Men allerede sidste år viste Googles topchef, Sundar Pichai, en “Lad os tale sammen, som om du var planeten Pluto”-demo frem. Og den så meget, meget ChatGPT-agtig ud. Og så kunne den tale.
Genopstår Google?
 
Søgningen forandrer sig i disse år. Og det er ikke kun chatbots og SoMe-videoer, der presser sig på. Det er også udsigten til AR-briller og alskens sensorer fra vores nære fysiske verden. For hvordan skal man linke til et søgeresultat, hvis oplysningen kommer fra rumføleren i din dagligstue? Og hvordan søger man lige i metaverset? Hvor det hele ender, er oppe i luften. Når man rokker båden, kan den kæntre. Det taler mod Google. Omvendt kan skibet også bringes flot igen. Og Google overgiver næppe hverken sig selv eller sin lukrative søgeforretning uden kamp. Måske er Google snart død. Og måske slet, slet ikke.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også