Læst af: 37.081
Skrevet af: Caroline Boas, Vibeke Finnemann Scheel og Stine Bagger Vium
Foto: Screenshot fra specialets forside
Specialet Satirikernes nye klæder fra Politisk Kommunikation og Ledelse på CBS undersøger nyhedssatiren i Danmark og den rolle, genren spiller som aktør i vores demokrati. Specialet tager sit afsæt i den tillidskrise, der synes at dominere den politiske nyhedskultur i Danmark, hvor politikere og journalisters troværdighed ligger på linje med brugtvognsforhandlere.
Læst af: 33.393
Skrevet af: Sidse Thestesen
I specialet undersøger hun, hvorvidt og hvordan unge af anden etnisk baggrund fra Vollsmose oplever stigmatisering af området. Hvor stigmatisering opleves, undersøger hun yderligere, hvordan de unge reagerer på den.
Læst af: 30.854
Skrevet af: Anna Sif Kyhn
I juni 2018 optog World Health Organization (WHO) en ny diagnose i det internationale diagnosesystem ICD-11: Prolonged grief disorder (på dansk kaldet vedvarende sorglidelse eller kompliceret sorg). Dette satte for alvor sorg som fænomen på det politiske, sociologiske og særligt det sundhedsfaglige landkort. Samtidig forefindes der i dag en stor kulturel interesse for emnet, hvor sorg er et udbredt tema i kunsten, herunder i samtidslitteraturen.
Dette speciale vidner om en sorgkultur i forandring, hvor litteraturen kan lære os noget om måden, vi håndterer og kommunikerer i og om sorg på.
Læst af: 13.633
Skrevet af: Gustav Foss Fabricius og Fabian Uth Nielsen.
DR har gennem en årrække været genstand for massiv kritik som værende en stor, lukket, magtfuldkommen, arrogant og udemokratisk mediemastodont. Resultatet af dette kulminerede i et mediepolitisk spil, hvor DR stod tilbage som de helt store tabere. Men hvordan agerer en upartisk public service-udbyder i en situation, der er drevet af en politisk dagsorden, som påvirker og sætter spørgsmålstegn ved hele organisationens eksistensgrundlag? Dette speciale undersøger denne komplekse situation – i et public relations-perspektiv.
Læst af: 11.659
Skrevet af: Natascha Larsen, Lisbeth Møller Fjorbak og Freya Asberg
Foto fra specialet.
Instagram er blevet en vigtig markedsføringsplatform for virksomhederne, da 47 % danskere i 2018 i alderen 16-89 år befinder sig på platformen. Det er derfor oplagt for dig og din virksomhed at anvende platformen, når du skal markedsføre dig via influencers, da en bred del af målgruppen befinder sig her. Men der er en tendens til, at flere og flere virksomheder larmer for meget set ud fra forbrugerens perspektiv. Forbrugerne føler sig kvalt i de sponsorerede opslag, fordi de ser de samme reklamer flere gange dagligt, blot fra forskellige influencers.
Læst af: 10.904
Skrevet af: Sofie Monk Pedersen og Louise Sieverts
Foto: Screenshot fra specialets forside.
Modeindustrien præges i stigende grad af brugen af indflydelsesrige individer, populært kaldet influencers, som markedsføringsredskab i et forsøg på at nå de mere end 3 milliarder aktive forbrugere på de sociale medier. Da influencermarketing er omkostningseffektivt, er det et populært middel blandt startups samt små og mellemstore modevirksomheder. Dette er på trods af manglende forskning i influenceres specifikke påvirkning af forbrugernes opfattelse af brands.
Med dette udgangspunkt besvarer kandidatafhandlingen følgende problemstilling: Hvordan benytter startup-modebrands influencers som led i at opbygge deres brandidentitet, og har dette indflydelse på forbrugernes opfattelse af brandet?
Læst af: 3.072
Skrevet af: Josephine Staunsbjerg
Foto: Screenshot fra specialets forside
De seneste år har vi set en opblomstring af nye markedsføringskanaler, og med over 250.000 aktive brugere i Danmark er Instagram blevet en essentiel spiller på den digitale bane. Forbrugere er blevet mere immune over for traditionelle reklamer, og derfor er der kommet nye metoder til at nedbryde barriererne: Mikro-influencers er en af dem.
Specialet undersøger, hvordan modtagere oplever autenticitet i relation til mikro-influenceres sponsorerede opslag på Instagram.
Læst af: 2.589
Skrevet af: Kristoffer Kamstrup Gade.
Foto: Screenshot fra specialets forside.
Specialet undersøger, hvordan big data kan bruges til at nuancere nutidens kunderejse. En rejse, som har ændret sig markant i takt med digitaliseringens indtog og forbrugerens øgede adgang til information, men som – det til trods – ikke har ændret sig markant i den akademiske litteratur.
Læst af: 1.956
Skrevet af: Helene Albeck Stæhr
Foto: Mascot / Gettyimages.
Psykologens kommunikative færdigheder er afgørende for, hvorvidt det lykkes at skabe positiv forandring omkring barnet ved hjælp af observation som psykologisk undersøgelsesmetode. Det er en af hovedkonklusionerne i dette speciale, hvor formålet er at undersøge, hvilke tiltag i det konsultative arbejde der har betydning for, om PPR-psykologens observationer bliver brugbare i samarbejdet mellem forskellige professionelle om at skabe de bedste udviklingsbetingelser for barnet.
Læst af: 1.829
Skrevet af: Julie Eksesen
Dette speciale undersøger med en dialogisk tilgang til medieinterviews, hvordan forskellige interviewere får deres interviewperson til at åbne op for samtale om dybereliggende emner, og ligeledes, hvilken rolle ‘rapport’ (”kemi”) spiller i denne sammenhæng.