- 22.494 læsere
Skrevet af Henrik Larsen og Nicolai Krøigaard Sorner
Hvordan kan man udnytte potentialet i danskernes sundhedsdata uden at kompromittere borgernes ret til privatliv? Det forsøger specialet her at give et svar på ved at introducere begrebet informationsstyring som værktøj til at håndtere personfølsomme oplysninger.
- 11.604
Skrevet af Kasper Rasmussen og Anna Egeris Karstoft
Nyhedsmedierne har et ambivalent forhold til de sociale medier, især Facebook. På den ene side ville de helst køre sololøb og nøjes med at åbne deres eget website for brugerne. På den anden side ved de alt om, at det er en umulighed at slå sig igennem til brugerne uden omvejen forbi Facebook. Så i dag har de sociale medier manifesteret sig som nogle meget væsentlige nyhedsplatforme, især blandt unge. Det er et fænomen, som dette speciale har udforsket.
- 7.277 læsere
Skrevet af Nanna Rud Mogensen
Nanna Rud Mogensens speciale omhandler den danske narkotikapolitik og tager udgangspunkt i folketingsdebatter fra tre centrale perioder, ligesom det behandler de euforiserende stoffers kulturhistorie og baggrunden for den narkotikadiskurs, der opstod i anden halvdel af 1800-tallet - og hvordan den kommer til udtryk i Danmark i den første lovgivning på området og siden hen.
- 4.596 læsere
Skrevet af Lars Lehrman
Specialet undersøger, hvordan information bliver indsamlet og brugt i udkantsområder. Med inspiration i forfatterens baggrund og opvækst i Vandkantsdanmark bliver der gennemgået en kvalitativ og udforskende undersøgelse af ,hvordan borgere i udkanten indsamler, forbruger og behandler information, når de skal træffe købsbeslutninger.
- 3.985 læsere
Skrevet af Line Skovgaard Juhl
Specialet belyser et problem, der opstår i tredje bølge-feminismens opgør med subjektet “kvinde” som stabil kategori: Hvordan kan der kræves rettigheder i navnet af en kategori, der forstås som konstrueret, uden at forstærke forståelser af kategorien som netop stabil og naturlig?
- 2.818 læsere
Skrevet af Marcus Mohr
Markus Mohrs speciale undersøger det voksende felt af relationsøkonomi i kontekst af ‘participatory journalism’ ved at fokusere på, hvordan dette etablerer et ‘corporate brand’ for medieorganisationen Zetland som resultat af et stærkt narrativ, der både tiltrækker og afskrækker interessenter.
- 2.870 læsere
Skrevet af Stefan Hansson
Hvordan kan et enkelt mødeafbud blive til den største skandale i nyere tid og til årets største nyhedshistorie i 2010? I specialet ”Afbuddet til Arctic Five – Lene Espersens ferieskandale” udarbejdes et teoretisk framework for, hvordan normskandaler skabes og holdes i live af overlappende interesser og samarbejde mellem medie- og politiske aktører.
- 2.801 læsere
Skrevet af Henriette Bahora
I midten af 2015 og en række måneder frem blev migrationsdebatten særligt fremtrædende i forbindelse med, at der i denne periode kom historisk mange migranter til Danmark (og Europa). Debatten er skarpt optrukket i to fronter, der har tendens til at debattere følelsesladet, højrøstet og generelt tale forbi hinanden.
Forskningen peger på, at negativ diskrimination over tid er blevet stadig mere almindeliggjort og af denne grund opnår støt stigende tilslutning. Specialet interesserer sig for, hvordan det er muligt med retorisk sigte at argumentere imod denne udtalte grad af negativ diskrimination af udvalgte grupper af mennesker. Dermed skriver specialet sig ind i et spørgsmål, som er underbelyst i forskningen om migrationsdebatter.
- 2.763 læsere
Skrevet af Julie Brams Jensen
Amy Schumer som eksempel på en feministisk standupper.
Specialet undersøger paradokset mellem feministisk standup og den feministiske killjoy. Hvis kvinden og i særdeleshed feministen som udgangspunkt ses som en humordræbende lyseslukker, er det så overhovedet muligt at finde feministiske idéer i standupcomedy? Ganske enkelt: Er det muligt at kommunikere et feministisk budskab ved hjælp af humor?
- 2.478 læsere
Skrevet af: Patricia Winkel Pederson og Katrine Hansen
Internettet bugner med boganmeldelser fra bogbloggere og almindelige læsere, og på mikroblogmediet Instagram er der over 3 millioner opslag med hashtagget #bookstagram.
Et buzzword inden for online marketing har i længere tid været influencer marketing, hvor enkeltpersoner, defineret som influenter, har et højt antal følgere på sociale medier og påvirker andres købsbeslutninger i kraft af deres (reelle eller opfattede) autoritet, viden, position eller relationer. I specialet argumenteres der for, at nogle danske bogbloggere har opbygget en særlig position og dertil kan betegnes som influenter inden for et større skønlitterært felt i Danmark.