Netcompany-pressechef: AI og chatbots er en makker

AI og chatbots kommer til at frigive mere tid til kreative opgaver, mener David Tarp, pressechef i Netcompany, som bruger begge dele flere gange ugentligt.
ChatGPT er hundrede gange bedre til at oversætte end Google, siger David Tarp, pressechef i Netcompany (foto), blandt andet om, hvad han bruger chatbots til i sit arbejde. Foto: PR
ChatGPT er hundrede gange bedre til at oversætte end Google, siger David Tarp, pressechef i Netcompany (foto), blandt andet om, hvad han bruger chatbots til i sit arbejde. Foto: PR
”De næste år bliver ligesom 10erne var for biler. 60erne for civil flytrafik. 80erne for PC’en. Og 90erne for nettet”, skriver David Tarp, pressechef i Netcompany, på Twitter med henvisning til den betydning, chatbots får for blandt andre kommunikatører og pressefolk, som ham selv.
 
”Jeg tror, at jeg har samme fornemmelse, som dengang man opfandt den personlige computer i 70’erne. Man vidste, at det ville blive noget stort og revolutionerende, men man vidste ikke helt hvordan,” uddyber han, da Kforum ringer ham op.
 
Selv spørger han cirka hver anden dag Bings chatbot og OpenAI’s ChatGPT om hjælp til forskellige arbejdsopgaver.
 

Nysgerrighed og lavpraktik

Hvor kommer din interesse fra?
 
”Jeg arbejder jo i en it-virksomhed, hvor vi har en grundlæggende interesse for udviklingen af nye teknologier, samspillet med samfundet og selvfølgelig også, hvordan de kan bruges i vores produkter,” siger David Tarp om Netcompany, der er grundlagt i Danmark og er vokset til over 7.500 ansatte internationalt.
 
Herhjemme står virksomheden blandt andet bag nogle af de store offentlige it-løsninger som Aula, og internationalt er virksomheden ved at bygge EU’s nye fælles digitale ID-løsning, EUDI Wallet.
 
Han tilføjer:
 
”Min interesse er drevet af lige dele nysgerrighed og lavpraktiske behov. AI og chatbots er som at have en makker, man kan sparre med,” siger han og tilføjer:
 
”Når det er sagt, bruger jeg ikke ufiltreret noget af det, de spytter ud, for man skal være opmærksom på, at de indtil videre er baseret på gamle datasæt.”
 

Skrev sig op til Bing-chatbot

Allerede for flere måneder siden skrev David Tarp sig op i køen til Microsofts Bing-chatbot, som kræver en indbydelse.
”For nylig gik jeg igennem nåleøjet, så nu har jeg integreret den i min Edge-browser og bruger den ofte i stedet for Google, når jeg laver søgninger, fordi den giver ofte mere præcise svar.”
 
Hvad bruger du chatbots til i dit arbejde?
 
”Jeg koordinerer presse på tværs af flere europæiske markeder som Holland, Norge og Storbritannien, så jeg har ofte brug for at oversætte noget materiale fra dansk til andre sprog. Tidligere brugte jeg ofte Googles oversættelsesfunktion til at give en basal forståelse, men ChatGPT er hundrede gange bedre til at oversætte, selvom der stadig skal være øjne, som tjekker det igennem.”
 
David Tarp bruger også chatbots som inspiration til sine egne tekster.
 
”Når jeg har skrevet en tekst på engelsk, spørger jeg nogle gange ChatGPT om hjælp til alternative formuleringer,” siger han og tilføjer:
 
”Når jeg skal formidle noget kompliceret, har jeg også for sjov spurgt, hvordan chatbotten ville forklare det. Jeg er blevet overrasket over, hvor god den er allerede nu, og vi har ikke engang set det fulde potentiale.”
 

Vil frigive tid til kreativitet

Internt i Netcompany giver teknologien anledning til debatter om, hvordan chatbots vil påvirke arbejdsmarkedet og samfundet generelt, og de første artikler om, at AI-værktøjer kan erstatte menneskelig arbejdskraft, er allerede begyndt at dukke op.
 
Chatbots vil erstatte noget af rutinearbejdet, mener David Tarp.
 
”Jeg håber, at chatbots kan klare noget af det mere kedelige i pressearbejdet, som for eksempel at lave første udkast til en pressemeddelelse og PowerPoint-præsentationer. Kan jeg bruge chatbots som et værktøj til det, vil jeg synes, det er fantastisk. Det vil give os rum til at være mere kreative og bruge tid på mere spændende opgaver.”
 
Kan du ikke være nervøs for, at chatbots bliver bedre til vores arbejde, end vi selv er?
 
”Jeg skal ikke kunne sige, om chatbots på sigt vil slå den menneskelige kreativitet, når det for eksempel gælder idéudvikling, men lige nu ser jeg dem som et redskab til at fjerne trælse opgaver, så jeg ser det som en mulighed frem for en trussel.”
 

Vi skal undgå typiske tech-fejl

Hvor bekymret er du for de etiske og datasikkerhedsmæssige udfordringer ved chatbots?
 
”Hver eneste gang, vi har fået en ny teknologi, viser det sig, at vi har været naive, og at lovgivningen halter efter. Så en kæmpe portion skepsis er vigtigt,” siger David Tarp og fortsætter:
 
”Vi skal blandt andet passe på med ikke at overføre de fordomme, der er en del af algoritmerne, til de produkter, chatbots laver. Jeg bruger heller ikke chatbots til følsomme oplysninger, for vi ved i realiteten ikke, hvor de data ender.”
 
Hvis ellers vi forsøger at undgå tidligere tiders fejl med nye teknologier, er David Tarp optimist, når det gælder de to chatbots, han bruger, som stadig begge kæmper om hans gunst.
 
”Jeg tester stadig dem begge af og har indtil videre ikke opdaget den store forskel. Med Bing kan man vælge, at den skal bygge humor ind i sine svar, så det kan måske give den en fordel på sigt, men det er et spændende kapløb at følge,” siger han. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også