7 tips til tiptop politisk TikTok

Det er ikke altid lige nemt at greje de nyeste sociale medier og trends. Især ikke, hvis man er en travl politiker eller kommunikatør i gang med valgkamp. Kforum kommer til undsætning og har spurgt tre rådgivere om deres do's and don'ts til at få en knivskarp politisk TikTok-profil.
Nogle politikere rammer TikTok rent, mens andre halter mere efter. Læs herunder tre rådgiveres tips til at lykkes på TikTok. Grafik: Alexander Nordahl
Nogle politikere rammer TikTok rent, mens andre halter mere efter. Læs herunder tre rådgiveres tips til at lykkes på TikTok. Grafik: Alexander Nordahl
Er du politiker eller politisk kommunikatør, der ser nogle videoer på TikTok, klør dig lidt hovedbunden og konstaterer, at det er et for ungt og forvirrende socialt medie?
 
Frygt ej.
 
Kforum har tidligere beskrevet, hvordan TikTok faktisk kan få indflydelse på folketingsvalget, og at man kan fange en stor gruppe unge vælgere på mediet. Derfor har Kforum har talt med tre rådgivere, der arbejder med TikTok og SoMe, om, hvordan man laver en tiptop politisk TikTok-profil. 
 
Do: Lær mediet at kende
 
"Man skal finde en niche og have skarpe budskaber tilpasset til TikToks formater. Hvis man skaber godt indhold, der tager afsæt i trends, så kommer det bredt ud gennem algoritmen. Så jeg vil sige, at man skal sørge for at lave video tilpasset til mediet," siger Emilie West, rådgiver hos Elberth Kommunikation og TikTok-rådgiver for Konservative under valget.
 
"På TikTok skal man fortolke og "remixe" indhold. Altså kopiere andre ved at bruge musik eller hashtags, som andre bruger, og lægge sin egen personlige stil nedover. Så kig på, hvad andre på mediet gør, og tilpas dit indhold til de aktuelle trends. Gå på Tiktok på platformens præmisser, som en – måske – ældre politiker er du kun gæst," siger Nathalie C. Larsen, digital chef og rådgiver inden for digital kampagneføring og sociale platforme hos Lead Agency.
 
@denrigtigerosalund Glæder mig til at man kan få kebab på Sydsiden! #fyp #sydsiden #boomerfingre ♬ Heartbroken 2022 - T2 & ARPA
Rosa Lund bruger en tiktok trend rigtigt her.
 
Don't: Vær cringe
 
"Man kan nemt komme til at være cringe, hvis man ikke er forsigtig. Vi prøver ikke at være slaver af trends og laver derfor videoer, der er tro mod vores personlighed. Vi bruger en del æstetiske effekter, musik og tekst, men simple videoer med et enkelt budskab kan også være effektivt. Det vigtigste er at være autentisk," siger Kim Jessica Axholt, digital chef hos Liberal Alliance.
 
"Politikere skal kende deres begrænsninger. Hvis du ikke kan danse, så lad vær med at danse. Hvis du ikke kan mime, så lad vær med at mime. Man skal først og fremmest stå ved, hvem man er. Hvis du ikke er native, så kan man lynhurtigt spotte det som modtager. Det går lidt imod rådet om at følge trends, men det handler om at tilpasse trends til ens personlighed, så det virker ægte," siger Nathalie C. Larsen
 
@karina_lorentzen #christiansborg #politik #folketingspolitiker #foryoupage #karina @theresabergandersen ♬ Banana (feat. Shaggy) [DJ FLe - Minisiren Remix] - Conkarah
Denne video behøver ingen ord. Cringe.
 
Do: Vær personlig og autentisk
 
"Det er vigtigt at være autentisk og ægte på TikTok. Brugerne kan mærke, om du bruger tid herinde: Om politikerne svarer, selv kommenterer eller liker andres indhold og i det hele taget giver noget af sig selv, ”siger Nathalie C. Larsen.
 
"Man skal være autentisk og mindre poleret på TikTok end Instagram. Vi mimer og danser for eksempel ikke, da det ikke vil være rigtigt for os. Alex Vanopslagh har masser af personlighed og humor, som han bruger på TikTok, og vi kan se, at det virker. Han har fået en nærmest kultagtig hype blandt unge," fortæller Kim Jessica Axholt.
 
@liberalalliance_ Homies 🤜🤛 #fyp #fypage #liberalalliance @alexvanopslagh ♬ The Next Episode - Dr. Dre
Alex Vanopslagh viser noget personlighed og laver en sjov aftale med en dreng til denne video.
 
Don't: Halfass it
 
"Politikere skal tænke over, om de overhovedet skal være på TikTok. Det tager tid at lave godt indhold, og man får ikke succes på platformen, hvis man ikke tager den seriøst og afsætter tid til det. Man må ikke gøre det halvt, for det kan være mere negativt end slet ikke at være på TikTok, men jeg går 100 % ind for at eksperimentere og prøve ting af, inden man udelukker tilstedeværelsen helt," siger Nathalie C. Larsen.
 
"Man skal ikke genbruge indhold fra Instagram eller Facebook på TikTok og omvendt. Man skal bruge tiden på at lave indhold målrettet mediet, for ellers virker det slet ikke lige så godt. Og godt content betyder alt på TikTok, hvor det bliver delt bredere end ens egne følgere," siger Emilie West.
 
@dfungdom Hverdags struggle under valgkampen. Hvem har et life-hack? @venstresungdom #DFSV2021 #skolevalg #SV2021 ♬ originalljud - Sthor08
Dansk Folkeparti har kun videoer på sit ungdomsparties TikTok. Det er sløvt.
 
Do: Spørg en ung
 
"Man kan med fordel spørge unge, man kender eller arbejder med, om det, man laver, er sejt. De har en bedre forståelse for, om det virker, da de er intuitive brugere af platformen. Man kan også lade unge frivillige overtage kontoen og udnytte deres viden direkte," siger Nathalie C. Larsen.
 
"Vi aktiverer de unge mennesker, der ved, hvad der rører sig, og spørger dem om input, så vi kan lave relevant content. Og så er et godt råd at få nogle unge til at tjekke videoen, før man lægger den op. Det kan spare en for unødvendige fejl," siger Kim Jessica Axholt.
 
@radikalevenstre Glædelig flagdag 🇩🇰🇩🇰 #fypシ #radikale ♬ Funny Song - Cavendish Music
Hvis de Radikale lige havde spurgt en ung først, så havde man måske undgået at sætte denne "Funny Song" til et alvorligt emne som veteraner.
 
Don't: Vær kedelig
 
"TikTok skal være sjovt. Så man skal være klar til at give noget af sig selv og gå ind på præmissen om, at TikTok er et parodimedie og underholdning. Humor er en stor del af mediet, derfor giver det også god mulighed for at vise sin personlighed derigennem," siger Nathalie C. Larsen.
 
"Man skal ikke gå efter en for bred målgruppe på TikTok. Man skal have skarpe budskaber og vise personlighed, så man fanger folks opmærksomhed," siger Emilie West
 
@alternativet_ Klimahandling. Nu. #dkpol #politiktok ♬ original sound - alternativet_
Gab.
 
Do: Lav godt indhold, for pokker
 
"Godt indhold betyder alt på TikTok, modsat andre sociale medier, hvor ens følgere primært modtager ens content. På TikTok bliver godt indhold bredt meget mere ud til folk, der ikke følger en, mens dårligt eller kedeligt indhold ikke når ud over rampen," siger Emilie West.
 
"Relevant og interessant content kommer bredt ud organisk på TikTok, hvor det er sværere på Facebook uden annoncer for eksempel. Så TikTok skal udnyttes lige nu, og vi kan konstatere, at indholdet betyder rigtigt meget på TikTok," siger Kim Jessica Axholt.

 

@nyeborgerligedk Vi skal for en god ordens skyld sige, det ikke var formanden, det kørte…. #fypシ #fordig #extinctionrebellion #foryoupage #Danmark ♬ original sound - Nye Borgerlige
Sjovt, men bøllet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også