Når Facebook går ned

Mandag aften gik Facebook ned. Og Instagram. Messenger. Og WhatsApp. Mens du overvejer internettets skrøbelighed og må sende en sms til din kæreste, som en anden neandertaler, så er det de brands, der har styr på mediediversiteten, som kan tillade sig at være morsomme.
Facebook gik ned i 7 timer mandag aften. Kilde: @Netflix på Twitter
Facebook gik ned i 7 timer mandag aften. Kilde: @Netflix på Twitter
af Freja Eilertzen
Da de sociale medier gik i sort mandag aften, var det surt for dig, som ikke længere har et eneste telefonnummer til dem, du normalt taler med. Men en gave til internettets hurtigste newsjackere.
 

Meme via. u/Ericgreg20 på Reddit
 
Newsjackers: Det er dem, der ikke har noget i klemme; de er bare sig selv og har ikke noget brand community at passe. Og så er det jo nemt nok at stå på sidelinjen og lave memes.
 
Så, hvorfor skal du tage ved lære af dem? Du, der har brugt årevis på at opbygge din kundebase på Instagram med masser af reels, guides, highlights og varekatalog? Du har styr på din forretning. Men – puf – er du hende her, der prøver at huske, hvilket årstal du gik ud af gymnasiet, så du kan opdatere dit cv.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by addi wolnski (@addiwolnski)
 

 
Reel via @addiwolnski på Instagram
 
For platforme, du ikke selv ejer – eller faktisk ejer, hvis du læser med, Mark – kommer og går. Kan du huske MySpace og Second Life?
 
 

Meme via. u/darrenpinguin på Reddit
 
 
Du skal derfor bruge den milde panik, som et routerproblem, der ankeltaklede det meste af internettet i en halv dag, skabte på dit kontor, til at finde ud af, hvordan din medieplan ser ud, hvis det en dag er det helt store stik, der bliver trukket på 1. Hacker Way i Californien, og din brand-Insta forsvinder op til det store hashtag i himlen.
 
For mens du overvejer internettets skrøbelighed og må sende en sms til din kæreste, som en anden neandertaler, så er det de brands, der har styr på mediediversiteten, som kan tillade sig at være morsomme.
 
Meme via @Netflix på Twitter
 
 
Det er dem, som har flere logoer på kanalstrategien, flere skud i bøssen, flere grene på træet, flere ben at stå på, flere knager at hænge frakken på, flere... metaforer at trække ud af ærmet – sorry! – som kan tage en dyb indånding og gå videre til næste punkt på to do-listen og roligt vente på at finde ud af, om de bare skal poste i morgen eller booke tid til at lægge hele strategien om.
 
Og hvis du tænker, at det var en dårlig dag for dig, fordi I ikke kunne launche jeres nye kampagne for hundeshampoo på alle jeres kanaler den samme dag, som jeres radiospots gik i luften, så tænk på de ægte ofre: De community managers, som står i første linje, når der skal uddeles internetvrede. Hi and happy Monday indeed.
 
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også