Instagram handler ikke om din virksomhed

Der er ingen smutvej til Instagram-succes! Alle de ”smarte” metoder, der lover tusindvis af følgere på rekordtid, virker måske for en stund, men det er og bliver bare en superdårlig idé. Og er I først faldet i, kommer I til at bøde for det for altid. Bring i stedet det gode engagement og indhold tilbage step for step.
Der har været meget fokus på falske følgere og ”powerlikes” den seneste tid. Men denne tendens har eksisteret længe. Også blandt folk, der kalder sig eksperter inden for Instagram.
 
Én ting er, at den slags metoder er direkte imod Instagrams retningslinjer og straffes af algoritmen. En anden er, at selvom I måske scorer nye likes og følgere, så er disse ofte spøgelsesprofiler eller direkte irrelevante profiler i forhold til den målgruppe, som I vil ramme.
 
Hvordan tilpasser man sig Instagram-algoritmen, så den arbejder med i stedet for mod, det man vil med platformen? Foto: Getty Images.
 
Desuden: At presse en massekommunikativ tilgang ned over platformen er en direkte misforståelse af, hvorfor Instagram er blevet den kæmpe succes, det er i første omgang, og hvordan magien på platformen opstår.
 
Så hvad skal du så gøre for at få bugt med dine eller virksomhedens Instagram-udfordringer? Og hvordan tilpasser I jer algoritmens trin i stedet for at modarbejde dem? Det har jeg lavet et onlinekursus omkring. Her får I seks af mine mastertips:
 
Lær at forstå Instagrams algoritme
Mange tror, at Instagram er super lige til. At man ”bare lige uploader et billede”, og så er man i gang. Sådan var det også i høj grad i starten, men som bekendt har meget ændret sig siden – ikke mindst på grund af Instagrams algoritme, som kan være superkompliceret.
 
Ligesom man, når man åbner en butik, skal undersøge markedsvilkårene og indrette sig under nogle regler og forbehold, er det et must at sætte sig ind i algoritmen på Instagram, hvis man vil opnå succes på platformen. Vi kan skælde ud på algoritmen og trænge den op i et hjørne, hvor den kan passe sig selv. Eller vi kan byde den op til dans og lære dens hemmelige trin at kende. Eller i hvert fald danse med så godt, vi nu kan.
 
Og de behøver ikke at være så tossede endda! Faktisk er der flere af de parametre, som algoritmen belønner, som er positive. Eksempelvis og ikke mindst det gode, autentiske indhold. Algoritmen sørger for, at de, der er aktive på platformen, bliver tilgodeset og ikke overhalet af en robot, der turboliker alle mulige opslag for selv at blive set og skriver tilfældige kommentarer som ”beautiful” på tusindvis af billeder. (Og for et par uger siden gik Instagram endda ud og forklarede, at de fremover fjerner falske likes, kommentarer og følgere automatisk.)
 
Algoritmen belønner kvalitet, engagement og relevans, det vil sige, jo flere likes, kommentarer, gemte opslag og aktivitet i jeres egen indbakke og i andres (fordi de deler jeres opslag indbyrdes), jo bedre.
 
For den lidt mere uddybende gennemgang af, hvad I skal være opmærksomme på i forhold til algoritmen, så tag et kig på dette skema, som er inspireret af Instagrams egen gennemgang tidligere på året:
 
 
Find din niche!
Ja, jeg ved det godt! Som kommunikatør lyder den her overskrift som den vildeste kliché. MEN ikke desto mindre går størstedelen af dem, der gerne vil opbygge et stort community på Instagram, galt i byen netop her. Det er også på dette område, at mine kursister har allersværest ved at ændre adfærd.
 
Platformen har fået umådelig stor konkurrence, siden den så dagens lys, og derfor skal man virkelig være både konkret og skille sig ud, hvis man skal brage igennem, tage følgerne med storm og få medvind på algoritmens bakkede cykelsti.
 
Og det er så nemt at falde i. Hvis I har en profil om  lad os sige bøger  starter I måske ud med at finde en god rytme og en fin rød tråd, men pludselig sker der så det, at I f.eks. enten 1) løber tør for indhold eller 2) simpelthen får en akut lyst til at dele billeder af noget andet, fordi der pludselig var en smuk solnedgang, en lækker ret i kantinen, og så var der lige en firmafest, som man måske også godt kunne dele lidt fra og…
 

Flere og flere går i dag i den mere ærlige og autentiske retning på Instagram.
Men det er alligevel vigtigt, at billederne har en vis sammenhæng,
har blikfang og gør indtryk.

 
Pludselig bliver det hele en stor pærevælling fordelt på mange kvadratiske billeder, og det giver alt andet end fokus. Man kan sammenligne det lidt med at gå ind i en butik, der f.eks. både sælger tøj, møbler og kæledyrsudstyr. Man kender ikke butikken i forvejen, så hvad skal man forvente af den? Og hvordan ved man, at den butik ved noget som helst om noget? Det virker utroværdigt, og derfor går man hurtigt igen. Sådan er det også med Instagramprofiler.
 
…Og din visuelle stil!
Instagram er for de fleste først og fremmest et æstetisk univers. Et sted, hvor man kan dele sine bedste billeder og virkelig nørde fotografi og visuelle udtryk. Det betyder ikke nødvendigvis, at alle jeres budskaber skal være polerede og perfekte eller fordreje virkeligheden. Tværtimod! Flere og flere går i dag i den mere ærlige og autentiske retning på Instagram. Men det er alligevel vigtigt, at billederne har en vis sammenhæng, har blikfang og gør indtryk. I den proces er en forudgående billedredigering helt essentiel. Og netop billedredigering findes der tonsvis af apps og programmer, der kan hjælpe med.
 
Instagram-appens egne filtre brugte de fleste i starten, men nu er der kommet meget bedre muligheder med tredjeparts-apps som Snapseed, VSCO og Lightroom, som kan skabe mirakler for dine billeder; selv de gule, de grynede og de kedelige.
 
Forsøg jer lidt frem, og find den redigering, som I synes passer til brandet, og hold fast! I stedet for at teste alt muligt af og skifte filtre konstant, så beslut jer en gang for alle for den redigering og det udtryk, I vil gå med.
 
At finde sin niche og visuelle stil  og holde fast i den konsekvent  er tit den største udfordring for mine kursister. Men når det lykkes, så kommer fremgangen automatisk!
 

To af de profiler (naturligvisnina og dortebak_knitting) jeg har arbejdet med, som begge har fundet en superfin visuel stil med et klart fokus og en rød tråd.
 
Undgå overeksponerede hashtags
Hashtags er stadig en rigtig god måde at nå frem til nye følgere på. Opslag med mindst et hashtag får i gennemsnit 12,6 % mere engagement end dem uden hashtags, ifølge dette studie, som Simply Measured har lavet.
 
Især hvis jeres profil ikke er så stor (endnu), kan hashtags give profilen en væsentlig større synlighed. Men det er vigtigt, at jeres hashtags er relevante og ikke alt for overeksponerede. Rigtig mange bruger hashtags som #love, #fun, #picoftheday, #beautiful osv.
 
På trods af at de alle er brugt over 300.000.000 gange(!) Det betyder, at billedet uden tvivl drukner i mængden og meget næppe vil blive opdaget via disse hashtags. Også når det kommer til de mere lokale hashtags, har folk tendens til at bruge nogle, som er brugt af alt for mange, f.eks. #morgenmad, #fitness, osv.
 
Lav i stedet en dybdegående hashtag-analyse, og find de hashtags, som beskriver brandet allerbedst og aktiverer profiler inden for jeres niche. Simone Holmer, @holmerhome, som var med på mit efterårshold og arbejder med boligstyling, kunne i denne uge berette, at hendes rækkevidde er gået fra 1.445 eksponeringer til 7.945 eksponeringer per billede, efter hun er begyndt at vælge sine hashtags ordentligt og bruge dem mere strategisk. Se bare før og efter her.
 
Screenshot nr. 2 er fra sidste uge, hvor hele 6.573 fandt frem til hendes opslag alene på grund af hashtags. Ganske organisk!
 
Forskel på rækkevidde gennem hashtags efter en ændret hashtag-strategi, hvor hverken billedstil, timing eller andre faktorer har spillet ind. På billede nr. 2 skyldes 6.573 ud af 7.945 eksponeringer udelukkende velvalgte hashtags.
 
Analysér på dine insights
Hvis I har en virksomhedsprofil, kan I efterhånden få meget information via Instagrams egne insights samt diverse tredjeparts-apps. I kan få indblik i dine følgeres interesser, demografi og mønstre i forhold til, hvordan jeres indhold performer mm.
 
Hold løbende øje med, hvad tallene fortæller, så I hele tiden kan have in mente, hvilket slags indhold følgerne er særligt glade for. Hold øje med, hvad de synes godt om, bogmærker mm., giver masser af engagement, og som dermed kommer ud til flere nye brugere. Når I følger disse indblik tæt, kan I løbende justere jeres content plan og sørge for at give følgerne mere af den slags indhold. Og ikke mindst holde øje med, at den målgruppe, I når ud til, er den målgruppe, I vil ramme. Hvis I har et mål om at nå ud til danske kvinder mellem 25-35 år, er det formålsløst, hvis hovedparten af følgerne er mænd i USA.
 
Læg især mærke til, hvornår opslagene performer bedst, så I kan tage dette tidspunkt i brug fremover, men prøv også at variere tidspunkt og mængde af opslag.
 
I forhold til hashtags er det også vigtigt at holde øje med, om de valgte hashtags performer godt, eller der i stedet skal foretages en ny hashtag-research. Nu kan du nemlig under insights også aflæse, hvor mange der har fundet profilen via hashtags. Ligesom du kan se, hvordan de overhovedet har fundet frem til profilen, og hvor mange de har set et opslag, og som ikke i forvejen følger med. Det er en ren godtepose for dig, der elsker at nørde strategi og statistikker.
 
Saml på relationer – IKKE følgere
Den største misforståelse på Instagram er, at alt handler om at ”få mange følgere”. Mange følgere er som bekendt ingenting værd, hvis de bare rangerer som et tal, men ikke er nogle, I med profilen har opbygget en relation til  og måske slet ikke er jeres målgruppe.
 
Fokusér lidt mindre på kvalitet, og koncentrér jer om at opbygge et trofast Instagram-community, hvor hvert medlem tæller, føler sig inddraget og er noget særligt.
 
Det unikke ved Instagram har fra start været, at det virkelig ER et socialt medie. Hvor man indgår i dialoger og udvider sin bekendtskabskreds. Herinde er det helt normalt at falde i snak med folk, man overhovedet ikke kender. Modsat Facebook og til dels LinkedIn, hvor man tit går i dialog med folk, man kender i forvejen.
 
Alligevel er der stadig utroligt mange, der ser Instagram som envejskommunikation, hvor der bare skal deles en bunkevis af indhold ud til masserne. Og netop den adfærd er en af mine største kæpheste og en stor del af grunden til, at jeg vil beskæftige mig med og forbedre dette felt.
 
Det er et loyalitetsprogram, I er i gang med at skabe, og lige meget, om I styrer en profil for en større kendt virksomhed eller en mindre personlig profil, der lever af sin troværdighed, nicheviden og/eller fine personlighed, så er interaktionen med og mellem brugerne det væsentlige.
 
Royal Copenhagen har ikke blot over 662.000 billeder under hashtagget #royalcopenhagen, de har også alverdens ”under-hashtags” som #musselmalet (59,7 K), #royalemedlemmer (47,1 K), #royalboligindretning (29,8 K) og mange flere  kickstartet af hardcore Instagram-ambassadører.
 
Det handler bl.a. om at bruge mere tid på andres opslag end på jeres egne, få skabt nye rutiner og et system, der giver overblik over loyale følgere og potentielle loyale følgere. For så på et senere stadie at få communityet til at tale jeres sag.
 
Der er ingen let vej til tætte relationer og ægte fællesskaber på Instagram. Til gengæld oplever jeg dagligt, hvordan både virksomheder og privatpersoner med et ”Instagram community program” rykker sig og får stor, reel værdi ud af deres professionelle brug af Instagram, hvilken også kan ses på bundlinjen  og giver loyale følgere og kunder i mange år fremover.
 
… Instagram handler ikke om jer. Men om jeres community!

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også