6 gode grunde til ikke at ignorere weblogs

Mange har hørt weblogs beskrevet som ”dagbøger på nettet” og deraf konkluderet at weblogs nok ikke er interessante for ret mange andre end forfatterne - og deres nærmeste. Og mange af de ca. 1500 danske weblogs, der i dag er oprettet ifølge Overskift.dk er sikkert ikke særligt interessante for den brede offentlighed. Men alligevel skal man, inden man som virksomhed beslutter sig for konsekvent at ignorere weblogs, tænke lidt over følgende:

#1 Der bliver flere og flere weblogs
#2 Webloggere indgår i netværk
#3 Indlæg fra weblogs dukker op i søgninger på nettet
#4 Flere og flere journalister følger systematisk udviklingen i weblogs
#5 Måske er det bedre at reagere nu end at overreagere senere
#6 Virksomheden kan drage fordel af weblogs

#1 Der bliver flere og flere webloggere
Hos technorati.com, som overvåger weblogs på verdensplan er der 6,8 millioner weblogs registreret. I Danmark er der som nævnt ca. 1500 aktive weblogs - og der startes nye hver dag. Webloggerne skriver selvfølgelig ikke alle sammen om netop din virksomhed, men hvis din virksomhed er stor nok - og har mange kunder - så skal det nok komme. Jeg har indtil videre både set en analyse af service og prisniveau i 3 forskellige danske pensionsselskaber i en weblog - og hos en enkelt weblogger som webbesen.dk kan man både læse om SONY, om Frederiksberg Forsyning og om Arbejdsmarkedets Tillægs Pension.
At gøre sig klart, hvad man vælger at ignorere, er første skridt - og det kræver, at man afsætter tid til at læse weblogs og forsøge at få et overblik. I dag er det svært systematisk at overvåge alle danske weblogs. Men på Overskrift.dk kan man få et indblik i danske aktive weblogs (link:www.overskrift.dk/danskeweblogs/). Derudover kan man sætte en RSS-reader op, for at lette overvågningen. En RSS-reader samler oplysninger om nye indlæg på de weblogs (og andre hjemmesider med et RSS-feed), man vælger at følge med i - og programmerne kan fås billigt eller sågar gratis.

#2 Webloggere indgår i netværk
Webloggere indgår typisk i netværk med andre bloggere - og via deres netværk spredes information. En undersøgelse af 25.000 indlæg fra weblogs, som er refereret i magasinet Communications of the ACM i december 2004, viste, at der er sket en eksplosion af antallet af webloggere, som indgår i netværk med andre webloggere indenfor det sidste år. Tidligere var weblogs ofte løsrevne hjemmesider uden sammenhæng, men i dag opstår netværk mellem webloggere hele tiden ved at indlæg kommenteres af andre webloggere, som samtidig linker til diskussionen i deres egne blogs - og pludselig er der mange der kender historien, læser den og bringer den videre.

Så selv om der kun er 45 læsere af en weblog, risikerer man altså, at en af dem er en anden weblogger med mange flere læsere. Og når de så har læst historien på webloggen sender de et link til flere venner – eller poster om emnet i et debatforum. Man skal ikke undervurdere sprednings-effekten på nettet.

#3 Indlæg fra weblogs dukker op i søgninger
Weblogs er ikke bare øjebliksbilleder. Godt nok er indlæggene listet omvendt kronologisk, med de nyeste øverst, men såkaldte permalinks, (permanent link til det enkelte indlæg) sikrer, at indlæg ikke forsvinder, selv om de ryger i arkivet på en weblog. Andre bloggere og andre medier kan derfor linke direkte til et indlæg af interesse også selv om det er lang tid siden det var aktuelt.

Indlæggene kan dukke op på et senere tidspunkt - for eksempel i en søgning hos Google. Man risikerer derfor, at det går, som hvis man i øjeblikket søger på SONY + kopisikring. Man får Webbesens historie om, hvordan Sony ikke vil give ham adgang til den musik, han lovformeligt har købt. Eller sagt med andre ord SONYs kunder får en underholdende historie med stærk kritik af kopisikring, i stedet for SONYs egen version af virkeligheden.

#4 Flere og flere journalister læser systematisk weblogs
I USA er der eksempler på historier, som er startet ved, at journalister har samlet en historie op i en weblog. Bedst kendt er historien om Kryptonites cykellås. Her startede en såkaldt blogstorm mod virksomheden, da en blogger fandt ud af, at den nye lås kunne åbnes med en kuglepen. En videofilm der viste hvordan cirkulerede i weblogs - og først da historien nåede andre og større medier gik alvoren op for Kryptonite, som måtte annoncere at låsene kunne tilbageleveres. Læs CNNs dækning af historien her: money.cnn.com/2004/09/20/news/funny/kryptonite_replace/index.htm. Herhjemme har det tidligere nævnte eksempel om www.webbesen.dk/, der er sur på Sony også fundet vej til Politikens papirudgave.

Journalister herhjemme læser måske endnu ikke mange weblogs, men det kommer de til. Weblogs kan som allerede nævnt syndikeres i RSS-læsere, hvilket betyder at man kan abonnere på indlæg fra alle de weblogs og medier, der er interessante - og som stiller RSS-feeds til rådighed. Det gør arbejdet lettere for journalister, som vil følge et område tæt - uden at skulle surfe 40 websites.

#5 Måske er det bedre at reagere nu, end at overreagere senere
Skal man så reagere på alt, hvad der skrives om ens virksomhed? Nej - man skal vælge sine kampe med omhu. Men måske er det lettere at leve op til, hvis man kan vise flaget i tide - frem for at lade sig overrumple, når en sag dukker op via en weblog?

Man skal bruge kommentarmulighederne, hvis man vil på banen i en weblog. Her kan man vise webloggeren, at man læser de indlæg, han eller hun skriver om en. Det giver respekt, at virksomheden faktisk følger med og lytter. Man skal overveje om man kan imødegå kritik - enten ved at argumentere for sin sag - eller ved at undskylde og råde bod på fejl og mangler - eller om man uden videre kan ignorere indlægget.

Det er vigtigt, at man ikke overreagerer. Virksomheder, der laver juridisk storm mod enkeltpersoner (der bruger deres ytringsfrihed og deres fritid til at skrive weblogs) kommer let til at virke som Goliath mod David - uanset hvordan virkeligheden i øvrigt ser ud - og virksomhederne kommer ud af det med skrammer. Blandt andet fordi andre medier elsker at viderebringe den slags historier.

#6 Virksomheden kan drage fordel af weblogs
Virksomheder der forstår fænomenet weblogs, får en unik mulighed for at udnytte, at de har tilfredse kunder, som anbefaler produkter til andre på skrift. Der findes i dag danske weblogs dedikeret til musik, bøger, sko, øl mm. og selvfølgelig vil der være meget få fans af Danske Bank, som starter en blog for at rose banken for dankort-gebyret, men der vil helt sikkert være kunder, der oplever positiv behandling i banken eller i forsikringsselskabet - og som blogger om det.

Virksomheder, der vælger at starte deres egen firmablog kan linke til både de negative og de positive historier, som kunderne fortæller i deres private blogs - og kan kommentere åbent på kundernes historier om virksomheden - og den dygtige, modige og åbne virksomhed kan på den måde bruge weblogs til at bygge klogere relationer til kunderne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også