Kick ass Insta-ads

I dag klipper Instagram snoren for reklamer på platformen. Nu kan danske annoncører også markere sig på det sociale medie – og de får et par ord med på vejen.
Så er døren åbnet, og annoncørerne budt indenfor af Instagram. På en lang række markeder, herunder Norden, er der nu mulighed for at annoncere, og derfor stillede Amy Cole sig kortvarigt til rådighed med et par gode råd til danske annoncører.
 
En Instagram-annonce vil blive vist i folks Instagram-nyheder sammen med billeder, der deles af deres venner, familie og andre Instagram-konti, som de følger. 
 
Amy Cole er Head of Brand Development EMEA og i øvrigt blot den femte person, som kom med på Instagram-holdet i sin tid. Hun arbejder tæt sammen med brands og organisationer, hvor hun inspirerer til og informerer om kreativ strategi. Amy er med til at sikre, at annoncørernes indhold er af høj kvalitet og på linje med deres målsætninger. 
 
 
Amy Cole, Head of Brand Development EMEA hos Instagram.
 
Lad os først tage et par facts om Instagram:
  • Instagrams community tæller nu 400 mio. brugere – heraf ca. 900.000 i Danmark (Kilde: IUM). 
  • 75 pct. af brugerne er at finde uden for USA – altså et globalt medie
  • Annoncer på Instagram har hidtil været en mulighed for nogle udvalgte brands på få udvalgte markeder
  • Af de 400 kampagner, Instagram har målt på, oplevede 97 pct. af annoncørerne en betydelig stigning i ad recall.
Reklamer på Instagram viser sig som billeder og film, hvor annoncerne fremgår som 'sponsoreret'. 
 
Amy Coles råd til danske annoncører:
  1. Bare kom i gang. SAS og Volvo er nogle af de nordiske brands, der er med fra begyndelsen.
     
  2. Kend mediet og situationen. Det er mobilt og visuelt. Billederne på Instagram kommer især fra brugernes mobiler – der er følelser involveret, og det er som at være der selv.
     
  3. Vær autentisk – eller rettere nærværende. Instagram er et personligt medie, og derfor skal virksomhederne også være klar til at vise en mere personlig side af sig selv.
     
  4. Fortæl en historie – og vær bevidst om formålet med den. Og vær vedholdende.
     
  5. Vælg ud. Eller med et finere ord: Vær kuraterende. Det er instagrammers, og de forventer intet mindre af dig. Man kan snildt tage 50 billeder på en dag, men man deler lige præcis det ene, der bedst fanger dét, man vil fortælle.
Til sidst understreger Amy Cole, at "det er den samlede viden – inkl. at kende oplevelsen og mindsettet i Instagram – der gør sig gældende", når en annoncør skal gebærde sig autentisk og selektivt på Instagram.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også