440 Hz - lyden af VKR?

Skrevet af
Kammertonen er 440 Hz, men 440 Hz er også navnet på dansk politiks første fuldstændig uafhængige valgkampagne. Kampagnen er bygget op omkring en film og et website. Den er rettet mod de vælgere der har sympati for de borgerlige værdier, men ikke kan stå inde for Dansk Folkepartis politik. 440 Hz er blevet en kæmpe succes og har siden de startede i oktober 2004 haft ca. 50.000 besøgende på deres hjemmeside. 440 Hz består af et netværk af professionelle kommunikatører. Deres drøm er en VKR regering, og at Dansk Folkeparti ikke eksisterede, men indtil denne drøm går i opfyldelse kæmper de på frivillig basis og for egne midler. Kommunikationsforum tegner her et portræt af en flok gamle venner, der har fundet en ny måde at være politisk engagerede på. De er meget forskellige og rørende uenige politisk – men fælles om en massiv modstand mod Dansk Folkeparti.

440 Hz blev dannet af seks venner i oktober 2004, efter de længe havde snakket om at gå sammen om noget fælles. De seks venner har kendt hinanden i ca. 10 år og har boet og læst sammen. Som Nikolai Lang fra 440 Hz udtaler, ” Vi er en flok gamle venner, der manglede noget mere indhold i vores efterhånden lidt for voksne liv. Når vi mødtes diskuterede vi, om meget forskellige emner, og ofte endte det med en politisk diskussion. Vi blev enige om at bruge vores energi og kompetencer på noget som gjorde en forskel, og langsomt kom ideen til 440 Hz.
Vi er rygende uenige og skændes løs. Politisk dækker vi et bredt spektrum, vi har alt fra en tidligere formand for konservativ ungdom til en socialdemokrat. Men trods vores uenighed er vi enige om at gøre vores til, at der ikke igen bliver dannet en regering, der bygger sin magt på Dansk Folkeparti ”.

Professionel kommunikation
440 Hz består af et netværk af professionelle kommunikatører, der bruger deres kompetencer til at være politisk engagerede på en ny og anderledes måde. De arbejder til daglig bl.a. indenfor film, medie, IT, samfundsanalyse og undervisning, og bruger i øjeblikket alt deres fritid på 440 Hz. ” Vi dækker over meget brede kompetencer og supplerer hinanden godt. Nogle har lavet hjemmeside, andre valgfilm. Nogle er gode til markedsføring og PR og andre er mere tekniske ”, siger Nikolai Lang. 440 Hz er uafhængige af parti interesser og organisationer – og på nær et mindre tilskud fra en fond har de ikke modtaget nogen penge.

”Vi valgte navnet 440 Hz som et led i vores virale markedsføring. Vi ville have et navn med et skjult budskab og en gåde i navnet. Vores valgfilm handler om musiknummeret ”kære lille mormor”, så vi synes også det kunne være sjovt at have et navn der henviste til kammertonen i musik, og samtidig tilkendegav at vi gerne ville slå kammertonen an i denne valgkamp.”

Hvorfor denne kampagne?
Som Lars Von Trier udtaler i Information d. 29. januar 2005 ”Vi har langsomt vænnet os til den yderste højrefløjs politiske indflydelse og derfor er den sidste valgkamps massive kritik af Dansk Folkeparti forstummet. Det er ligesom med mord. Det første mord er det sværeste, og derfra går det let”.
I valgkampen i 2001 var vreden og forargelsen mod Dansk Folkeparti massiv, og der var dagligt i aviserne annoncer, der advarede mod partiet og dens politik. Dette har fortaget sig, måske har man vænnet sig til, at Dansk Folkeparti er et af de danske regerings partier og som en af parterne i den danske politiske debat. Denne usynliggørelse af Dansk Folkepartis indflydelse er 440 Hz netop en reaktion på - de går til modspil og arbejder mod Dansk Folkeparti. Målet med kampagnen er at flytte nogle borgerlige vælgere, samt vise at man kan gøre noget og involvere sig i en valgkamp uden at melde sig ind i et parti.

Ingen pakkeløsning
440 Hz vil ikke fortælle vælgerne, hvor de skal sætte deres kryds og giver ingen pakkeløsning for hvad man skal stemme og mene. De lader det være op til folk selv at danne sig deres mening om de andre partiers valgprogrammer.
”Vi prøver med humor og overskud at komme med saglige argumenter. Vi er modstandere af Dansk Folkeparti, men vi vil ikke sige hvem folk skal stemme på i stedet for, selvom vi indirekte skriver og mener at de skal stemme på andet end Venstre, De Konservative og Dansk Folkeparti”. De giver i stedet borgerne nogle argumenter imod at sætte deres kryds ved liste O og dets støttepartier Venstre og Konservativ. ”Hvis Fogh kunne stille en garanti og love at han ikke vil inddrage og samarbejde med Dansk Folkeparti, kan vi godt støtte Venstre og Konservativ, men så længe de ikke gør det, er det midt og højrepartierne vi støtter. Derfor er vores succes kriterium at Fogh bliver væltet af pinden d. 8. februar og Dansk Folkeparti mister deres indflydelse. Jeg så allerhelst at der blev dannet en VKR regering, det tyder alt bare ikke på lige nu”, argumenterer Nikolai Lang.

Man kan undre sig over hvorfor netværket i 440 Hz ikke bare valgte at melde sig ind i et venstrefløjs parti og ligge deres kræfter og modvilje mod Dansk Folkeparti der. Til det svarer Nikolai Lang, ”vi ønsker ikke at være med i et politisk parti. Så er der et helt valgprogram man skal arbejde indenfor og det er et mere komplekst system. Vi er så forskellige i politisk holdning, men er enige om en stor modstand til Dansk Folkeparti. Det kan vi samles om. Ellers skulle vi være med i hvert vores parti”.

Hvad er 440 Hz oppe imod?
Nogle af de argumenter 440 Hz bruger imod Dansk Folkeparti på deres hjemmeside er bl.a. ”I dag er vi vidner til skinger forfølgelse af udvalgte befolkningsgrupper, stigende indblanding i borgernes privatliv, hån mod sagkundskab og domstole, smagsdommeri og økonomiske trusler overfor enhver der siger det forkerte, og latterliggørelse af de grundlæggende rettigheder og værdier, som ellers har gjort Danmark til et globalt forbillede”. Desuden er der på hjemmesiden udtalelser imod Dansk Folkeparti fra kendte erhvervsfolk i Danmark, der stiller spørgsmålstegn ved deres politik og opridser konsekvenserne af den. 440 Hz er blevet kritiseret for at de glemmer at alle partierne er rykket mod højre, og især Socialdemokratiet har meget af den samme velfærdspolitik som Dansk Folkeparti og Venstre er delvis enige i noget af Dansk Folkepartis udlændingepolitik. Samtidig virker det som om de dømmer De Konservative, Venstre og Dansk Folkeparti ens, når de skriver at ”En stemme på Venstre og Konservativ er en stemme på Pia Kjærsgaard”. Til dette argumenterer 440 Hz , ”vi ved godt at flere og flere partier samler sig om Dansk Folkepartis politik, men vi mener stadig at de er de mest ekstreme og dansk politik er bedre tjent uden deres tilstedeværelse. Vi dømmer ikke Venstre og De Konservative, hvis de stopper med at samarbejde med Dansk Folkeparti, men medløberne er næsten lige så slemme som frontløberne” ”, udtaler Nikolai Lang.

Viral markedsføring
440 Hz har valgt en viral markedsføringsstrategi, som tager udgangspunkt i en film og en hjemmeside. Valgfilmen følger en mand der går rundt i København. Overalt hvor han kommer synges eller spilles sangen ”Kære lille mormor”. Til sidst prøver manden at løbe væk fra det hele og filmen afsluttes med teksten,” Du kan ikke løbe fra valget. Stemmer du V eller K - synger du med på Pias melodi”. Sangen ”Kære lille mormor” er inspireret af ”Kære Lille Pia”, der blev sunget da Dansk Folkeparti holdt deres første landsmøde i 1997. Filmen er sjov og anderledes. Et frisk pust til de traditionelle valgfilm, hvor man både sidder tilbage med et smil på læben og en forståelse for 440 Hz´s budskaber.

Hjemmesiden er god, overskuelig og professionelt lavet. Den er nem at navigere på og finde de ønskede oplysninger på. Valgfilmen kan ses her og man kan downloade plakater m.m.
Den virale markedsføringsstrategi ser ud til at virke. Hjemmesiden er besøgt af ca. 50.000 og filmen er set af ca. 100.000 mennesker. De seks der startede netværket, er vokset til ca. 40 frivillige hjælpere. ”Det vælter ind med mails fra folk der laver musik, film og web. Vi modtager re-mixes af ”Kære Lille Pia”, plakatforslag og mange andre ideer. Alene af den grund ser vi kampagnen som en succes”, siger Rasmus Alex Wendt fra 440 Hz. Det hidtil største bidrag kommer fra 3D-animatoren Philip Berg, der var med til at lave ”Terkel i knibe”. Han har lavet en 3D dommedags film om Pia Kjærsgaard politik, som snart ligges ud på hjemmesiden.

”Vi har fået meget PR på vores projekt, fordi det er anderledes og nyt. Det er en ny måde at ramme vælgerne på, både sjovt og alvorligt. Det har indtil videre været det hele værd, selvom alt fritiden bruges på 440 Hz lige for tiden. Vi har sendt vores pressemeddelelse til Dansk Folkeparti, men har ikke snakket med dem. De kaldte os i pressen en radikal konspirations sammenslutning”, siger Nikolai Lang smilende.

Som meningsmålingerne ser ud nu får 440 Hz ikke deres ønske og mission til at gå i opfyldelse. Dansk Folkeparti bliver påny valgt ind, men om de får ligeså meget magt, som de har haft i denne valgperiode, er stadig usikkert. 440 Hz kæmper videre og fortsætter deres arbejde efter valget. Måske lykkedes deres mission om 4 år, om ikke andet kan det være kampagnen har rykket ved kammertonen i dansk politik!

Læs mere om 440 Hz og deres mission på www.440hz.dk.

Relaterede artikler

Ich bin ein Amerikaner: Foghs gode globale retorik - Med de mange varme håndtryk og imødekommende smil kan Anders Fogh Rasmusssens nyligt overståede rejse til USA bedre bete...
De 10 mest populære virale film nogensinde - Kforum bad Firmaet Goviral gennemgå de 10 mest populære virale film nogensinde og forklare, hvorfor de virker. Opskrifte...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

40 JOB

News Writer

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationskonsulenter

Frist: 21. august

Redaktør til sociale medier

Frist: 2. september kl. 9.00

Journalist

Frist: hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.