Vi fik et lokum smidt i hovedet

De seneste uger har 3F været voldsomt i mediernes – også de sociale mediers – søgelys på grund af konflikten med Restaurant Vejlegården. Da konflikten ikke er slut, synes jeg, man skal holde sig til billedet indtil nu, herunder hvad det er, vi gerne vil kommunikere med den landsdækkende annoncekampagne, vi lancerede torsdag den 9. august.
af Nicolai Kampmann
En outdoor fra 3F i forlængelse af Vejlegården-sagen
 
Konflikten i Vejle har været mediedækket og forklaret siden marts, men eksploderer midt i agurketiden. Det sker, og vi skulle lige fordøje, hvad det materielt nye i forløbet var. Set i bakspejlet skulle vi have været lidt hurtigere ude med vores synspunkter. Men vi var oppe imod hårde odds. 3F's ytringsfrihed blev reelt knækket, ved at hackere stort set samtidig lagde 3f.dk og Fagbladet 3f.dk ned. Det gjorde det svært at komme med fakta i sagen til spidse medievinklinger og Facebook-opdateringer.
 
Vi fik et virtuelt lokum i hovedet
Vi fik et lokum smidt i hovedet, forstået sådan, at vores folkevalgte skulle forholde sig til en masse angreb om 3F's metoder i en faglig konflikt. Mediedækningen handlede i en periode meget om angreb på 3F – også fra arbejdsgiverens side – og en række politikere fik relativt uimodsagt medieplads til at ”veje ind” på 3F.
 
Ud over at besvare spørgsmål fra medier om ”bøllemetoder” og ”mafiametoder” (?!) forsøgte vores folkevalgte at præsentere en række journalister for følgende tankerække:
 
Hvad hvis det var dig? Har du tænkt over, at din arbejdsgivers frie valg kan gå ud over dig? Forestil dig, at din arbejdsplads får ny ejer. Han siger, at han ikke bryder sig om den overenskomst, I er ansat under. Derfor får I nye vilkår under en anden overenskomst. I får lavere løn, længere arbejdstid og andre forringelser.?Hvad vil du sige til det? Skal fagforeningen protestere? Eller synes du, din arbejdsgiver skal have frihed til at sætte dig ned i løn?
 
Men det er klart, at disse spørgsmål ikke passede i den hurtige fortælleramme. Eller måske er det besværligt på netmedier, hvor stærke holdninger veksles til nyheder, og hvor den angrebne part ikke altid ulejliges med en chance for at svare på kritikken.
 
Ultimo juli var vi fri af angrebene og kunne lægge masser af fakta frem om sagen. Alle kan gå ind og læse – ligesom alle kan gå ind og kritisere os på Facebook, rose os, stille spørgsmål. Vi svarer på det hele!
 
Få et overblik via vores temaside om konflikten her. Vores kommunikationsstrategi, siden vi var fri af angrebene, har fakta i centrum. Hvilken fagforening laver den bedre overenskomst? Vi tror på, at en sammenligning mellem vores overenskomst inden for restaurationsbranchen vs. Kristelig Fagbevægelse vil overbevise en stor del uvildige om, at 3F gør det bedst. Vores strategi på vores online-kanaler har en direkte forbindelse til den annoncekampagne, vi også har lanceret. Den er baseret på fakta og opfordrer også modtageren til selv at tjekke sagen. Hvem tror du varetager dine interesser bedst?
 
Disse budskaber kører nu online, i radiospot, avisannoncer og på outdoor-medier. En større kanon for at fange danskerne, nu hvor OL og sommerferien er overstået.
 
Fortidig kamp for nogle, helt aktuel for andre
Der har de seneste uger været flere analyser, der tager udgangspunkt i, at 3F kæmper en fortidig kamp, og at begreber som solidaritet og kollektive aftaler hører fortiden til. Man fornemmer også en distance til noget så usexet som røde faner og gule veste.
 
Jeg anerkender, at en række modtagerfordomme om fagbevægelsen kan blive mødt i disse billeder, men det ændrer ikke ved, at disse analyser virker noget elitære. Der er flere brancher, hvor kollektive aftaler ikke er standard, og hvor forhandlinger om mindsteløn starter på den sjove side af 200 kroner. Kommunikation og journalistik, måske? Men i restaurationsbranchen og i mange andre brancher er kollektiv løndannelse en afgørende sikkerhed. Hvis man overser eller negligerer det, inviterer jeg pågældende på besøg i en række 3F-afdelinger landet over for at tage et tryk på virkeligheden!
 
Jeg mener, at konflikten i Vejle rummer et stort potentiale for både 3F og LO-fagbevægelsen. Det giver os en naturlig anledning til at diskutere, hvad fagforeninger er, og hvilken kvalitet de rummer. Den debat vil vi altid gerne tage med både medlemmer og modstandere. Sagen er den, at langt de fleste af Kristelig Fagbevægelses medlemmer ikke er på nogen overenskomst. Og Det Faglige Hus har ingen overenskomster! De nyder godt af det arbejde, 3F og andre LO-forbund har lavet i form af gode overenskomster. Vi vil gerne fortælle, at det ikke er lige meget, hvilken overenskomst man arbejder under. Hvis det er gammeldags retorik, så må det være sådan.
 
Derfor har vi i en kampagne landet over bragt forskellen på vores overenskomstarbejde og de kristeliges ind som det centrale tema. Vi og Kristelig Fagbevægelse må stå på mål for de aftaler, vi laver til vores medlemmer/kunder.
 
Men ud over denne debat må vi blive bedre til at forklare, hvorfor det er nødvendigt med aftalte spilleregler mellem lønmodtagere og arbejdsgivere.?Omverdenen opfatter og oplever vores våben i en faglig konflikt som stærke. Derfor skal vi være mere tydelige, når vi vælger en konflikt. Hvad er gået forud, og hvilke konsekvenser har det for vores medlemmer?
 
Gør vi det, og gør vi det hurtigt, vil der stadig være opbakning til fællesskab og til den danske model.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også