300 fyringer i reklamebranchen

Direktør i Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening, Finn Kern, vurderer, at kun få bureauer har undgået den økonomiske nedgang, der har ramt reklamebranchen.
af Charlotte Rau Jacobsen

Han har tidligere forudset en reduktion i antallet af medarbejdere i branchen på 10 procent ved udgangen af 2001. Det svarer til 300 medarbejdere. For en del mindre virksomheder er det lykkedes at dreje fokus over på nye områder, eksempelvis fra annoncering til direkte salgsskabende aktiviteter såsom instore aktiviteter eller direct marketing, fortæller direktøren. Der er ikke flere konkurser i branchen end sædvanligt – én til to om året – og Finn Kern venter ikke en stigning i tallet. Han tror derimod på en snarlig bedring af de internationale forhold, især når der er fundet en tilfredsstillende løsning på krigen i Afghanistan og krigen mod terror. Marketingdirektør Alex Nielsen, bestyrelsesmedlem i Dansk Annoncørforening, oplever, at flere firmaer er begyndt at genbruge annoncer eller reklamefilm, i stedet for at få produceret nye. Det betyder mindre indtægter for de kreative reklamebureauer.

Kilde: ErhvervsBladet 29-11-01

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også