3 råd til engagement på Instagram
Nærvær er nøglen til Instagram-succes

Barberbladsbrandet Hey Estrid har bygget sit brand på Instagram, og hvis vi vil skabe engagement på det sociale medie, kan vi lære en ting eller to fra mærket. Foto: Getty Images

Hvis du arbejder med Instagram, så ved du også, at det kan være svært at skabe engagement blandt dine følgere. Men det er det hele værd. Mange virksomheder, privatpersoner og tilmed politikere har allerede knækket koden til, hvordan man skal kommunikere på mediet, og nu kan du få del i hemmeligheden. Følg med, og få tre gode råd til at oppe dit Instagram-game, hvad end det gælder din private profil eller din virksomheds.
Du forbinder sikkert Instagram med iscenesatte avocado-toasts, eksotiske rejser og redigerede selfies. Men i lyset af coronapandemien og i takt med den stigende digitalisering hungrer brugerne mere end nogensinde efter autenticitet og nærvær, hvor der også er plads til leverpostejsmadder, regnvejr og dobbelthager. Gennem min uddannelse på Aarhus Universitet har jeg flere gange undersøgt Instagram-mediet, og alle gangene har autenticitet og nærvær været fællesnævneren for at skabe brugerengagement på mediet. De to er derfor nøglen til at få succes på Instagram, og desuden også hemmeligheden bag, hvorfor makrelmadder og herrelandsholdet hitter på statsministerens profil.
 
Men udover håndbold og håndmadder… Hvordan skaber man så autenticitet og nærvær på Instagram?
 
Det vil jeg nu give dig tre gode råd til med konkrete eksempler fra barberbladsbrandet Hey Estrid. Jeg skrev bacheloropgave om Hey Estrids branding på Instagram, og dem kan man lære meget af, hvis man vil mestre Instagram-mediet til perfektion.
 

1. STIMULÉR DINE FØLGERE FØLELSESMÆSSIGT

 
Du scroller igennem dit feed, men hvad får dig til at stoppe op? Det gør dine følelser. Professor i mediestudier Susanna Paasonen siger, at man benytter sociale medier i en søgen efter følelsesmæssig intensitet. Det vil sige, at hvis du vil øge engagement og fange dine følgeres opmærksomhed, skal dit indhold stimulere deres følelser. Så selvom du gerne vil fortælle om alle fordelene ved dit produkt, så pak de logiske og informationstunge opslag væk, og gør i stedet kommunikationen følelsesmæssig.
 
Her kommer tre eksempler, hvorigennem du kan vække følelser i din modtager: humor, genkendelighed og cuteness.
 
Du har måske lagt mærke til, at memes er blevet utroligt populære på Instagram? Det er der en god grund til. For memes er spækket med humor, og humor er en måde at vække følelser i dine følgere – vel at mærke, hvis den er tilpasset din målgruppe. Memet nedenfor ironiserer over Hey Estrids egen brug af memes, og i kommentarfeltet kan man se, at deres følgere er vilde med det.
 
 

Et meme siger mere end tusinde ord og afføder masser af reaktioner. Foto: Hey Estrids Instagram. 
 
 
Genkendelighed er en anden måde at vække følelser hos dine følgere, da det skaber fællesskab og tilhørsforhold. Det kan eksempelvis være, at følgeren kan genkende Hey Estrids ovenstående meme med “Blinking Guy” fra en anden kontekst. Når dine følgere kan genkende en reference, får det dem til at føle sig som en del af fællesskabet, og de får dermed et tilhørsforhold til din profil. Det er vigtigt, at referencerne er lette at genkende for din målgruppe, så det ikke bliver et lukket referencefællesskab, som kun dig og enkelte af dine følgere er indviet i. På Hey Estrids profil er der tale om populærkulturelle referencer, hvilket gør det nemt for langt de fleste at genkende referencerne og dermed blive indviet i fællesskabet på profilen.
 
En tredje ting, som kan skabe følelser hos dine følgere, er cuteness. Ja, præcis. Herresøde hunde, bedårende børn eller kære kærester. Hey Estrids opslag af et pindsvin har fået langt over tre gange så mange likes og kommentarer som deres normale opslag. Hvorfor? Fordi det er ”åhh, såå cute!”.
 
 

Billeder af søde dyr er både æstetisk pæne og følelsesvækkende. Foto: Hey Estrids Instagram.
 
 
Følelser kan være mange ting, men det er primært positive følelser, som du vil vække i dine følgere. På den måde forbinder de din profil med positive stimuli. Det skaber et intimt og følelsesmæssigt rum på profilen, som styrker relationen mellem dig og dine følgere. Og nu vi er ved relationer…
 

2. INVITÉR DINE FØLGERE TIL AT LÆRE DIG AT KENDE

 
Ved at skabe en relation til dine følgere får de lyst til at følge med på din profil og kommentere og “synes godt om” dine opslag. Men hvordan skaber man en relation til folk, man ikke nødvendigvis kender?
 
Det kan godt være, at du ikke kan lære dine følgere at kende – men de kan lære dig at kende! Det kan de, hvis du viser dem din backstage. ”Backstage?” tænker du måske? ”Jeg troede vi snakkede om Instagram og ikke om teater?”. Det gør vi skam også. Du har måske hørt om Erving Goffmans berømte scenemetafor? Den går ud på, at man enten kan bevæge sig frontstage (som en skuespiller på scenen) eller backstage (som en skuespiller i omklædningsrummet) – altså mellem det offentlige og private. På sociale medier kan de to scener flyde sammen, og dét er, hvad Joshua Meyrowitz kalder middle region. Det er eksempelvis derfor, at influencers virker autentiske. De viser nemlig frem, hvad der ligner backstage, men i virkeligheden er det en iscenesat backstage. Netop dét er guld værd for at skabe engagement på din Instagram-profil.
 
 
 
 
Når du lukker dine følgere ind i, hvad der ligner din privatsfære, får det dem til at føle, at de kender dig. Det får dig til at virke autentisk, og det skaber en fortrolighed mellem dig og dine følgere.
 
På de nedenstående billeder kan du se, hvordan Hey Estrid inviterer deres følgere til at lære dem at kende gennem noget, der ligner deres backstage. På det første billede tager de følgerne med bag kameraet til et fotoshoot, og på det andet billede holder de en medarbejder-takeover, hvor følgerne kan stille personlige spørgsmål til den pågældende medarbejder, som: ”Why did you decide to shave your head?”. På det tredje billede deler Hey Estrid tilmed et billede af medarbejdernes private gruppechat, hvilket skaber en illusion af, at følgerne er en del af chatten. Dette skaber alt sammen et intimt og fortroligt rum på profilen.
 
 

Stories er den perfekte måde at vedligeholde brugerengagement og give sine følgere et indblik i maskinrummet. Fotos: Hey Estrids Instagram.
 
 

3. INTERAGÉR MED DINE FØLGERE

 
Men det er ikke nok, at dine følgere lærer dig at kende. For at skabe en relation til dem skal du også interagere med dem og lade dem bidrage til fællesskabet. Det kan du gøre ved at invitere dem til at deltage på din profil – og her er Instagram Stories din bedste ven. Stories giver dig nemlig mulighed for at stille spørgsmål til dine følgere eller lade dem stille spørgsmål til dig. På den måde bliver dine følgere ikke blot tilskuere, men til aktive medskabere af din profil, hvilket gør dem mere investerede i din profil.
 
Du kan interagere med dine følgere på mange måder. Et godt eksempel på det er, da Hey Estrid delte et billede af deres private medarbejderchat, hvor samtalen handlede om aftensmad og kartoffeltilberedninger. Efter at have delt billedet delte de en lang række meningsmålinger, hvor Hey Estrid opfordrede følgerne til at stemme på deres favoritkartoffeltilberedninger. På den måde inviterede de følgerne til at tage del i medarbejdernes gruppesamtale.
 
Meningsmålingerne blev efterfulgt af et spørgsmål om, hvad følgerne selv skulle have til aftensmad. Når følgerne svarede på spørgsmålet, kommenterede Hey Estrid på svaret, og på den måde mindede deres Stories om en samtale mellem venner. På baggrund af en følgers svar tilføjede Hey Estrid en meningsmåling, så de andre følgere også kunne give deres besyv med i forbindelse med den specifikke kommentar.
 
På denne måde skaber Hey Estrid en dialog med deres følgere på Instagrams Stories-format, der mest af alt minder om en stor, privat gruppechat. Ved at interagere med dine følgere er du ikke længere bare en virksomhed eller en fremmede; du er en nær ven.
 

Stories har desuden en række funktioner, hvor man kan gøre kommunikationen tosporet. Fotos: Hey Estrids Instagram.
 
 
Nu har vi gennemgået tre strategier, du kan bruge til at skabe engagement på din Instagram-profil. Det er strategier, som skaber autenticitet og nærvær – noget, som brugerne i 2022 hungrer efter mere end nogensinde før. Jeg er kommet med nogle konkrete eksempler fra Hey Estrids Instagram-profil, som du kan bruge til inspiration. Grunden til, at de gør det så godt på Instagram, er, fordi de kender deres målgruppe og tilpasser de tre strategier til dem.
 
Så et sidste råd til at skabe lidenskabelige likes og koghede kommentarfelter er, at du skal huske at have din målgruppe for øje – så de får øje på dig.

Relaterede artikler

Bryd et tabu. Byg et brand. - Tør du, hvor andre tier? Flere virksomheder, særligt direct-to-consumer, tager tabuer under kærlig behandling. I åbenhed...
Like lige 2021 på Insta - I 2021 blev Instagram for alvor kørt i stilling som Metas nye superapp, hvor drømmen om brugere, der føler sig så trygge...
"Legendestyrelsen! Jeg elsker seriøst jeres posts" - I fyrværkerisæsonen oplevede vi at blive ramt af en lovestorm fra yngre mænd. Memes og Astralis var en ok kombo.

Giv din stemme

19 stemmer
4,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

72 JOB

Senior Communication Consultant

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.