The Old Normal er The New Normal

Tidsånden er hyperhygiejne, ny aktivisme, teknofobi, old normal virkelighedsflugt, bizart, cottagecore, klimakatastrofe, purpose og nostalgi. Her er de vigtigste trends og tendenser, vi ser lige nu, præsenteret i kort form.
Det hele var bare en ond drøm. Trump er snart væk. Den hyggelige bedstefar Biden kommer snart. Vaccinen er fundet. Hvis vi er heldige, får vi snart The Old Normal tilbage. Vi er tydeligvis fyldt op af et gigantisk nostalgisk savn efter The Old Normal. Pyha. The Old Normal er The New Normal.  Kilde: Getty Images.
Det hele var bare en ond drøm. Trump er snart væk. Den hyggelige bedstefar Biden kommer snart. Vaccinen er fundet. Hvis vi er heldige, får vi snart The Old Normal tilbage. Vi er tydeligvis fyldt op af et gigantisk nostalgisk savn efter The Old Normal. Pyha. The Old Normal er The New Normal. Kilde: Getty Images.
 
#REKLAMEPLADS#

Hyperhygiejne – renere end rent

Corona er ikke bare trist, fordi den slår mennesker ihjel og er tough for business, men fordi den isolerer og lukker af for socialitet, der er noget af det mest grundlæggende ved at være menneske.
  
 
Ai Weiweis film “Coronation” er et godt eksempel på et meget dystopisk billede af den trend. 
 

Takeaways 

  • Helt nye arbejds- og kommunikationsformer 
  • Ny bevidsthed om katastrofer og sorte svaner 
  • Ny COVID-19-etikette 
  • Ventiler: behov for fest og oprør 
  • Mental sundhed, ensomhed, isolation
  • Nyt samfundssind og ny holistisk bevidsthed  
  • Frygten for det fremmede og fremtiden 
  • Ny åndelighed og eksistentialisme
  • Nye former for satire.

Ny aktivisme

Den gamle verden af gamle mænd og privilegier står for fald. OK boomer-removerbevægelsen er på vej. Borgerne, de unge og medarbejderne gør oprør mod de gamle rammer og regler. Nye stemmer vil forandre verden til en mere retfærdig, klimavenlig og anerkendende verden. Tidsånden er kvindens synsvinkel på kampen for anerkendelse historisk, seksuelt, socialt, økonomisk og kulturelt. Helt i tidens ånd er den næste James Bond 007 en smuk sort kvinde.  
  
 
Et eksempel på dette kvindelige perspektiv på en mandsdomineret verden er Netflix' “Dronninggambit” om en forældreløs piges vej mod tinderne i skak. 
 

Takeaways 

  • BLM-solidaritet 
  • #MeToo 
  • Extinction Rebellion 
  • Køns- og racediversitet 
  • Generationskonflikt (ok boomer vs. doomer) 
  • Identitetspolitik 
  • Udskamning og krænkelse.

Teknofobi

Science fiction-historien om robotter og kunstig intelligens begynder snart at ligne virkeligheden mere. I dag kan man ikke altid se, hvad der er skrevet og delt af et menneske eller en robot. Vi er på vej ind i en verden, hvor teknofobi bør tages alvorligt.   
  
 
The Robot Dog in Black Mirror: Metalhead 

Takeaways

  • Robotterne/AI kommer  
  • Overvågningskapitalisme  
  • Dopaminafhængighed 
  • Algoritmisk polarisering 
  • Mennesker vs. teknik vs. natur 
  • Forstærket og forklaret tech-kritik
  • Dataetisk og menneskevenlig tech
  • Kampen mod overvågningskapitalisme
  • Mental social media health. 

The Old Normal er The New Normal

Vi ønsker at flygte væk fra en trist og modløs hverdag fuld af uendelig Teams- og Zoom-møder og social distance. Tidsånden er virkelighedsflugt som halvt håb og halv nostalgi med humor, fordi verden er på hovedet i et new next old normal. Flugten ind i druk, fantasy eller de ægte følelser, såsom kærlighed. Nu med et old normal, hvor Trump er ude, og en coronavaccine snart lander.  Vi er tydeligvis fyldt op af et gigantisk nostalgisk savn efter The Old Normal. Pyha. The Old Normal er The New Normal. 
 
 
 
 
Normal people. Den nye følsomhed og hunger efter fysisk kontakt Nu er vi midt i en anden krise. En krise, der har skabt fysisk afstand mellem mennesker, men samtidig fået os til at hungre efter intimitet og inderlighed. Den inderlighed, som Normal People – og Rooneys romaner – tilbyder os til fulde. Love will unite us

Takeaways 

  • Skab en verden af nostalgi og håb 
  • Skab fantasy-verdener, du kan flygte ind i
  • Kærligheden som altings lim
  • Krop og intimitet
  • Den lille inderlige fortælling om ægte følelser.

Bizart

Modsat det helt normale findes det helt bizarre. Det bizarre dækker over det absurde, men også det bestialske og det kriminelle – særligt den genre, man kalder true crime. Det bizarre, særligt det, der findes i true crime-genren, har den fantastiske regel, at det ikke behøver at bekymre sig om sandsynlighed. For det er allerede sket. 
 
 

Takeaways 

  • True crime har en kæmpe fascination
  • Bizarre/ekstreme historier
  • Fascination af det obskure 
  • Etik i lyset af ondskab. 
  • Skal kunsten tie, når virkeligheden bliver for bestialsk? 
  • Er det ofrenes historie eller forbryderens celebrity-kult?
 

Cottagecore: Alt skal være trygt og hyggeligt

Vi flygter til den nære, trygge verden. Det er hygge med stort H. Når vi er bekymrede, søger vi tilbage til det trygge, det nære og det enkle. Vi søger tilbage til naturen. 
 

Takeaways 

  • Det trygge og de tætte relationer
  • Hjemmehygge, det nære og det enkle
  • Tilbage til naturen og landsbyen
  • Til bagning, haven, håndværket
  • Landsbyfællesskab, familiekonkurrencer
  • Hyggelige fortællinger i små trygge ”Hobitten”-verdener.

Klimakatastrofe

Den største og vedvarende katastrofe findes stadig, når COVID-19 er blevet bekæmpet. Det er en langt mere kritisk tilstand, end mange reelt tør tænke på. De store klimamål er helt uomgængelige, og alle vil snart radikalt forholde sig til cirkulær økonomi. 
 
 
 
 
 

En fantastisk dokumentar om grådighed, kapitalisme, og hvordan man lever i balance med naturen. 

Takeaways 

 
  • Menneskeskabt øko-kollaps 
  • Cirkulær økonomi 
  • Fra vugge til grav
  • Biodiversitet 
  • Greenwashing
  • Eco docu
  • Klimafiktion (cli-fi)
  • Antropocæn tidsalder
  • De helt små historier om mennesker i cirkulær balance (“Honningland”)
  • Fælles agitation og beredskabsfortællinger  (Attenborough, Al Gore).

Purpose

Det handler om at skabe en større meningsfuld fortælling. Ikke bare at være tro mod sit brand som organisation, men også, at man rammer de nye generationer Z og Alpha direkte på deres identitet: At det handler om meningsfuldhed både i job og i forbrug.  
 
WE Woke It

Takeaways 

  • Brand stance-taking
  • Purpose-/CEO-aktivisme
  • Woke-washing.
  • Generation Z: mening og formål.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også