180 grader væk fra velfærdssamfundet

Urmager Woolhard er en helt, pressen er rød, og Anders Fogh har solgt ud af det liberale arvesølv. Den nye liberale netavis 180Grader har fået nok af den borgerlige presses røde deroute. De vil lave kritisk liberal journalistik. Avisens succes skal sikres af den unge elite af læsere, som vil have ægte borgerlige nyheder.

Tidligere journalist på Berlingske Tidende, Ole Birk Olesen og redaktør på liberator.dk, Thomas Breinbach vil give samfundsdebatten et borgerligt face lift. De mener, at de etablerede borgerlige aviser, såsom Berlingske og Jyllandsposten, har tabt den liberale pust og danser velfærdstango med den socialdemokratiske samfundsmodel. 180Grader vil, som navnet antyder, dreje journalistikken en halv omgang rundt og se verden fra den modsatte side gennem meningsbåren journalistik, som er vinklet borgerligt og liberalt. Det kan fx være artikler om lavere skatter og kritik af den røde presse. ”Det er ikke hos os, at man kan blive oplyst om alt, hvad der foregår i samfundet, men det er hos os, at man kan læse alle de historier, som er vigtige for meningsdannelsen hos læsere, der går ind for privat initiativ, frihed og personligt ansvar. Det kan fx være historier om skat, offentlig regulering og velfærdsstaten som en taberfabrik”, siger 180Graders redaktør Ole Birk Olesen. Og det er ikke kun de store liberale linjer, der vil blive kridtet op, også selvstændige historier om liberale ildsjæle vil der blive plads til. ”Vi vil også bringe positive historier om folk, der gør en forskel til det bedre i deres private liv og deres arbejdsliv. Eksempelvis urmager Woolhead, som fik nok af bøllerne og sagde fra”, uddyber Ole Birk Olesen.

 

Berlingske og JP er blevet for røde

Ifølge Ole Birk Olesen vinkler den klassiske borgerlige presse alt for ofte deres artikler venstreorienteret uden at stille sig kritisk over for holdninger som, at økonomisk ulighed og offentlige nedskæringer altid er et onde. Derudover kritiserer han den borgerlige presse for ikke at repræsentere deres læseres interesser. ”De borgerlige aviser - modsat f.eks. Politiken – laver ikke journalistiske kampagner på vegne af deres læsere. Der er ingen kampagner for et lavere skattetryk, at det i højere grad skal kunne betale sig at arbejde, og at velfærdsstaten har udviklet sig til en taberfabrik, som gør de sociale problemer større i Danmark ved at betale en masse raske mennesker for at holde sig væk fra arbejdsmarkedet”, siger Ole Birk Olesen, der selv har en fortid på Berlingske Tidende. Han fortsætter: ”Lediggang er roden til alt ondt! Men det kan man ikke læse i de borgerlige aviser.”

 

Rocky som forbillede

De to redaktørers er ikke bange for at sige, at de er borgerlige med stort B og liberale med stort L. ”På det personlige og ideologiske plan er både Thomas og jeg nok en del til fals for gammeldags, mandlige værdier: Gør din pligt i de fællesskaber, du deltager i, forsøg at være en god far for dine børn og en god mand for din kone, og kræv din ret i forhold til det omgivende samfund, primært det store offentlige apparat, når det gør indhug i dinfrihed og din økonomi,” siger Ole Birk Olesen. ”For nogle måneder siden var vi i biografen sammen for at se "Rocky Balboa", og den dergamle, seje bokserkarakter repræsenterede faktisk meget af det, vi tror på”, fortæller han.

 

Et af 180Graders medieforbilleder er Børsen. ”De er ikke bange for at sætte en dagsorden i samfundsdebatten på vegne af deres læsere, og avisen fremstår derfor ikke kun som informationscentral, men også som en fortaler for de værdier og interesser, som dens læsere har”, siger Ole Birk Olesen. Også Weekendavisen fremhæver Ole Birk Olesen som et sprudlende og engageret medie, fordi journalisterne skriver om det, de interesserer sig for, hvilket gør avisen interessant.

 

Under 35 og over 35.000

Motivationen til at starte 180Grader er ikke kun ideologisk. ”Vi har startet det her, fordi vi synes, det er sjovt og en spændende udfordring, og dertil kommer, at der findes et hul i markedet for den journalistik, vi vil lave”, siger Ole Birk Olesen. Hullet i markedet skal, ifølge ham, findes blandt en særlig målgruppe, som har fået betegnelsen den unge elite. Det vil sige personer – primært mænd – som er under 35 og tjener over 35.000 kr. om måneden. Målgruppen består af 71.000 mennesker, viser en undersøgelse, som Epinion og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AErådet) har foretaget for Ugebrevet A4. Ifølge A4 er alle i målgruppen af den unge elite ikke udpræget liberale, så 180Grader skal stadig overbevise en stor del af gruppen om, at det nye medie repræsenterer deres månedlige 35.000 kr.

 

Ung, mand og højtlønnet

På 180Grader er man meget fokuseret på, at det er præcis gruppen på 71.000, som er kernemålgruppen. Om 180Graders typiske læser siger Ole Birk Olesen: ”Han er mand, under 40, har høj indkomst og et godt job. Han vil typisk være ansat i det private erhvervsliv eller være selvstændig”. Netavisens indhold vil altså blive målrettet til denne gruppe, og læserne skal ikke regne med, at 180Grader falder tilbage i socialstatens journalistiske suppedas, hvor der er fokus på mere velfærd og mere stat. Men er der så plads til andre læsere end dem, der er liberale i forvejen? ”Vi vil skrive specifikt for en borgerlig/liberal målgruppe, men alle andre er også velkomne”, siger Ole Birk Olesen. Han tror, at mange, som ikke nødvendigvis er enige, men som interesserer sig for liberale/borgerlige synspunkter, vil følge debatten på netavisen.

 

Nettet giver mening

At 180Grader udkommer som netavis, er ikke tilfældigt. Først og fremmest er det naturligvis et spørgsmål om økonomi, idet det er billigere at publicere en netavis frem for en trykt avis. Derudover er der, ifølge Ole Birk Olesen, en anden væsentlig årsag. ”Unge i dag bruger i langt højere grad nettet som mediekanal frem for tradtionelle medier som aviser og tv. Og derfor passer nettet perfekt til vores koncept”, siger han.

 

Finansieringen af 180Grader skal ske via netannoncer og bannerreklamer. Om der også kommer jobannoncer og boligannoncer, vides endnu ikke. Investeringen i netavisen er foretaget af et firkløver bestående af de to skabere Ole Birk Olesen og Thomas Breinbach samt mændene bag fodboldnyhedssiden bold.dk, Kresten Buch og

Jimmi Meilstrup.

 

Fra Anders Samuelsen og ud mod højre

Når nu 180Graders bagmænd føler sig forbigået i mediebilledet, kan man spørge, om 180Grader vil sørge for, at ikke-liberale kommer til orde i deres medie? ”Vi har ikke nogen planer om at lade alle komme til orde. Vi vil udelukkende have folk, som skriver om det, vi synes, er interessant. Blandt den politiske opinion vil det sige fra Anders Samuelsen og ud mod højre,” siger Ole Birk Olesen. Han vil dog ikke udelukke, at der på et tidspunkt kan komme en klummist, som er ”anti-liberal”. I så fald skal det være som en provokatør og ikke som en meningsdanner. 180Graders første kommentator på lanceringensdagen er Robert Spliid, chef forIKB Deutsche Industriebank i Luxembourg. Han beskylder Anders Fogh og Pia Kjærsgaard for at følge magten frem for ideologien.

 

180Grader udkom første gang 30. april – www.180grader.dk


Redaktion:

Ole Birk Olesen (Tidl. Berlingske Tidende)

Thomas Breinbach (Redaktør liberator.dk)

Dertil tre studentermedhjælpere.

Finansiering: Thomas Breinbach,

Ole Birk Olesen og Kresten Buch (ejer bold.dk) og Jimmi Meilstrup

(ejer bold.dk)

Artikler: 10-15 stk. dagligt.

1. udgivelsesdag: 30 april 2007

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også