17 ideer som vil forandre din forretning

CG, CRM, Lean, ROI, GHR, spilteori og meget mere. Magasinet Strategy+business fejrer deres 10 års fødselsdag med at liste de 35 største ideer inden for virksomhedsverdenen. Gennem tiden har der været mange ideer. Gode og dårlige. Geniale og dybt åndssvage. Nogle er måske på vej ud i kulden. Andre har en lysende fremtid for sig. Det er survival of the fittest: De stærkeste ideer overlever, for de bibringer en virksomhed mest succes. Vil virksomheden også overleve, må den hele tiden være med helt fremme. Den må forstå, at innovation er et must. For det er de gode ideer der skal gelejde os alle sammen ind i fremtiden. Kforum forklarer, kommenterer og bringer råd og links til de 35 største ideer, som kan forandre din forretning. I denne artikel ser vi nærmere på de 17 første ideer. I næste uge følger de sidste 18.

 1. Advantaged Supply Chain Management – at styre logistikken

Advantaged Supply Chain Management handler om, at virksomheder målrettet skal styre sine forsyningskæder. Det spørgsmål, som enhver virksomhed må stille sig selv, er: Hvordan får vi vores produkter transporteret fra det billigste produktionssted til kunden. Det handler med andre ord om at håndtere logistik på den bedste måde, hvilket kun bliver vigtigere desto mere virksomheden indgår i det globale marked, hvor outsourcing dagligt finder sted. Outsourcing går helt elementært ud på, at en virksomhed flytter sine aktiviteter hen til de steder, hvor omkostningerne er lavets. Det betyder dog, at en virksomhed kan have aktiviteter flere steder med potentiel forvirring til følge. Advantaged Supply Chain Management går ud på at komme denne forvirring til livs gennem målrettet styring. Forskellige rådgivningsfirmaer og typer af software tilbydes her til virksomheden i kampen for øget effektivitet. Pointen er, at forsyningskæderne i mange virksomheder kan optimeres.

 

Kforums råd: Fremtiden bringer kun mere outsourcing, så få styr på logistikken

 

Læs mere her:

 Forskellige artikler om ASCM

 Wikipidias artikel om ASCM

 Harvardbusiness' artikel om ASCM

 Meansbusines artikel om ASCM

 

2. Channel Champions – at personalisere produktet

Channel Champions handler om, at virksomheder er nødt til at skelne mellem kunder. For hver kunde kræver personlige betjening. Når man skal skelne mellem kunder, kan man gøre som Dell. De sælger både færdige computere og lader også folk samle deres egen. Det er one-to-one, individualiserede produkter til den enkelte kunde. Den gammeldags fordistiske samlebåndsproduktion er ikke tilstrækkelig længere. Den ekstra værdi som en virksomhed kan indtjene, opstår nemlig uden for fabrikkens mure i relationen til kunden. En channel champion er direkte oversat en kanalmester, det vil sige en mester til at håndtere de kanaler (relationer), der skal være mellem virksomhed og kunde. Det handler om kundepleje, service og skræddersyede tilbud. Det handler om at dyrke de kanaler, som produkter markedsføres igennem. For personaliserede produkter er vejen frem.

 

Kforums råd: Drop Ford. Tænk personligt og bliv en channel champion

 

Læs mere her:

 Channel Champions. En bog af Steven Wheeler og Evan Hirsh

 Artikler fra Meansbusines om Channel Champions

 Bog om one2one marketing af Don Peppers

 

3. China Inc.– at forstå den kinesiske vækst

Den kompromisløshed og iver, der driver den kinesiske økonomi, skaber vækst. Forklaringen er den nye måde at sammenblande virksomhedsdrift og statslig styring på. Den billige og meget arbejdsomme arbejdskraft bliver stimuleret af de kinesiske reformer, mens reformiveren bliver stimuleret af de økonomiske resultater. Hvis vestlige virksomheder vil følge med Kinas rasende tempo, er de nødt til at forholde sig til Kinas særlige miks af statslig kontrol og innovativ iver. For man kommer ikke uden om Kinas 1.3 milliarder mennesker. Både som konkurrenter, men i særdeleshed også som kunder. Andre spørgsmål, såsom civile rettigheder, levestandard, arbejdsbyrde og økologi - rejser sig dog i kølvandet på det kinesiske Imperium.

 

Kforums råd: Vi er på vej ind i det kinesiske årtusinde – glem aldrig det

 

Læs mere her:

 China Inc. En bog af Ted C. Fishman

 Artikler fra Meansbusines om China Inc. 

 

4. Complexity Theory– at beherske de komplekse systemer

Markedet og virksomhederne er komplekse systemer, som kan virker fuldstændig uoverskuelige. Men de kan kontrolleres gennem grundige analyser. Kompleksitetsteorien handler om, hvordan virksomheder ikke kan komme uden om kompleksiteten ved at ignorere den. Derimod er det vigtigt at analysere og bearbejde den. Når man forstår den måde, som komplekse systemer udvikler sig på, har man nemlig lettere ved at handle effektivt i virksomheder og på markeder. En virksomhed må altså helt konkret bruge tid og ressourcer på at reducere kompleksiteten gennem kortlægning af aktiviteter, vel vidende at systemer ikke er statiske. Kompleksitet er en vækstbetingelse.

 

Kforums råd: Kompleksitet kan overskues ved analyse

 

Læs mere her:

 Tekst om Dave Snowden

 Analyse af kompleksitetsbegrebet af Dave Snoden

 Tidsskrift om kompleksitetsteori  

 Artikler fra meansbusines om kompleksitet

 Artikel af Jonathan Rosenhead om kompleksitetsteori

 

5. Corporate Governance Reform – at tænke i god selskabsledelse

CG er en samlet betegnelse for holdninger omkring den overordnede ledelse i en virksomhed, og den omfatter såvel strukturen som de enkelte processer. CG fokuserer på forholdet mellem ejere, bestyrelse og direktionen. CG er defineret som de mål, et selskab styres efter, og de overordnede principper og strukturer, der regulerer samspillet mellem ledelsesorganerne i selskabet, ejerne samt interessenter. Det er vigtigt for en virksomhed at forstå, at hvis den ikke tænker i god selskabsledelse, må der reformer til. For god CG betaler sig ved at skabe tillid hos aktionærerne og interessenterne om, at selskabets ressourcer udnyttes på den bedst mulige måde. Man kan også tale om Open-Book Management her. Det handler om, at virksomheder får succes ved at åbne deres “bøger” for alle medarbejdere og aktionærer. Den moderne verden kræver nemlig transparente, åbne, etiske og demokratiske virksomheder. Det må en ledelse tage højde for. Både for åbenhedens skyld men også fordi, at medarbejdere, der kan gennemskue virksomheden, kommer til at føle større ansvar for den.

 

Kforums råd: Virksomheden er til for aktionærerne. Åbenhed er vejen frem

 

Læs mere her:

 Dansk hjemmeside om CG

 International hjemmeside om CG

 Artikel fra Kforum om CG og CSR

 Nørby-udvalgets rapport om CG

 Artikler om open-book management

 Konference om CG 5.-6. oktober i KBH

 

6. Corporate Values– at tænke i moralske baner

De virksomheder, der bekymrer sig om etik, tillid, borgerskab og endda begreber som mening og spiritualitet på arbejdspladsen, klarer sig bedre i konkurrencen. Det er altså bydende nødvendigt for en virksomhed, at den får artikuleret sine værdier med omtanke. En moderne virksomhed uden værdigrundlag er dømt til at gå neden om og hjem. Ganske enkelt fordi medarbejderne kræver meningsfuldt arbejde og kunderne søger en moralsk identitet, når de køber produkter.

 

Kforums råd: Få dig en værdi eller gå til grunde

 

Læs mere her:

 International site om CV

 Artikel om CV fra Kforum

 Artikel om CV fra Kforum

 

7. Customer Relationship Management – at stå en for en

CRM er en forretningsstrategi, der fokuserer på at fastholde kunder ved at komme så tæt på dem og deres behov som muligt. Det går ud på at tænke strategisk omkring relationer. Det gælder jo om at være en channel champions, og det bliver man ved at være god til at pleje relationerne til kunden. Den hårde konkurrence gør nemlig, at kunderne kan stille krav om personlig behandling.

 

Kforums råd: Go personal - one2one marketing er fremtiden

 

Læs mere her:

 International site om CRM

 Artikel fra CIO om CRM

 

8. Disruptive Technology – at komme udviklingen i forkøbet

Disruptive Technology er en teori om, hvordan et nyt produkt/fænomen vil overtage markedet på det gamle produkts/fænomens bekostning. Det nye produkt udkonkurrerer det gamle, fordi det ganske enkelt er bedre. Bilen erstattede hesten. Det digitale fotografi erstatter det kemiske. Vil ebooks erstatte papirbøger? For en virksomhed gælder det om altid at være på forkant med udviklingen. Hvis ikke virksomheden er det, vil en disruptive technology pludselig overtage markedet.

 

Kforums råd: Opfind eller stjæl din egen disruptive technology

 

Læs mere her:

 Artikel om DT fra Wikipedia

 Artikel om DT fra PCMAG

 Bog om DT af Clayton M. Christensen

 Artikel om DT fra Washingtontechnology

 

9. Emerging Markets– at se potentialet i ulandene

Efterhånden som verdens diktatoriske stater taber magten, vokser der nye markeder frem. Emerging Markets handler om, at virksomheder må være yderst opmærksomme på disse nye åbne markeder. For der er tale om rigtig mange mennesker, der vil købe vestlige produkter. Det drejer sig om produkter som tøj, teknologi og andre imagerelaterede livsstilsprodukter. Købekraften er måske ikke stor pt., men en kæmpestor økonomisk middelklasse er ved at udvikle sig, og købekraften bliver stor. Det gælder for den enkelte virksomhed om at få foden inden for.

 

Kforums råd: Døren er åben, gå ind. Mulighederne er der

 

Læs mere her:

 Hjemmeside om emergin markets

 Hjemmeside om emergin markets

 Artikler fra Meansbusines om emergin markets

 

10. Enterprise Resilience– at forudsige fremtidens risici

 

Kforums råd: Kom fremtidens risici i forkøbet - brug ressourcer på forudsigelser

 

Læs mere her:

 Artikel fra CIO om Enterprise Resilience   

 Artikel fra The Ohio State University
 Ulrich Becks bog om Risikosamfundet

 Artikler fra Strategy-business

 

11. Execution– at være handlekraftig

Som Larry Bossidy og Ram Charan har pointeret i deres bog ”Execution”, er den altafgørende kvalitet hos en virksomhedsleder evnen til at føre ideerne ud i livet. Man kan have nok så mange fine visioner og et stort flot værdigrundlag, men hvis ikke tankerne bliver ført ud i livet, dør virksomheden. God ledelse er handling, der giver genlyd i virksomheden fra top til bund. De bløde værdier skal til, men alle virksomheder har brug for kontante, handlestærke ledere.

 

Kforums råd: Ord, som ikke følges af handling, er meningsløse

 

Læs mere her:

 Larry Bossidy og Ram Charans bog

 Artikler fra Meansbusiness om Execution

 

12. Godzillas– at ændre den etablerede praksis

Nogle virksomheder raserer landskabet som et andet godzilla-monster. Kenichi Ohmae kalder derfor disse virksomheder “godzillas”. Det er virksomheder som Toyota, der bryder den etablerede praksis. Det er forskelligt, hvad de raserende godzillas gør. Toyota har eksempelvis indført Lean-konceptet. Andre virksomheder gør noget andet. Det, der dog kendetegner disse godzillas, er, at de gør noget, der reducerer omkostningerne på dramatisk vis og forandrer spillereglerne for, hvordan man driver virksomhed.

 

Kforums råd: Be a godzilla – du kan ændre spillereglerne

 

Læs mere her:

 Artikel om Kenichi Ohmae fra Leighbureau

 Artikel om Formagt Invasions (det samme som Godzillas) fra Strategy-business.

 Artikler fra Meansbusiness

 

13.Game Theory– at kende spillereglerne

Spilteori er studiet af chancer og optimal taktik i et spil. Det bruges inden for mange videnskaber, men er grundlæggende set en matematisk disciplin. Pointen er, at virksomheder kan komme langt med sandsynlighedsberegninger, for business er et spil. Og matematiske modeller afspejler og kan forudsige spillets gang. Spilteoriens fundamentale princip kan illustreres ved følgende eksempel:

 

Hr. Hvid, Hr. Grå og Hr. Sort skal i en truel (duel, bare med tre personer). Hr. Sort rammer plet en ud af tre gange. Hr. Grå rammer plet to ud af tre gange. Hr. Hvid rammer altid plet. De skal skiftes til at skyde, hvor den dårligste, altså Hr. Sort, starter. Spørgsmålet lyder så: Hvem skal Hr. Sort sigte på, for at han har størst chance? Svaret kunne umiddelbart være en af de to fjender, men det er det ikke! Hans største chance er at skyde op i luften. Herefter vil det være Hr. Grås tur og han vil gå efter Hr. Hvid, da Hr. Hvid er den farligste i spillet. Grunden til, at Hr. Grå ikke ønsker at skyde op i luften, er, at Hr. Hvid rammer plet hver gang - og han vil naturligvis gå efter den farligste, nemlig Hr. Grå, der rammer 2 af 3 gange. På denne måde har Hr. Sort den største chance i spillet - det betyder dog ikke, at han vinder med sikkerhed.

 

Hvis en virksomhed forstår dette princip, vil den kunne nå langt på det internationale marked. Det handler om at tænke taktisk og strategisk. For eksempel har Wall Street lært meget at den spilteoretiske matematik – lær af dem.

 

Kforums råd: Lær reglerne, ellers er det game over. Se filmen “A beautiful mind”

 

Læs mere her:

 Hjemmsider om spilteori

 Spilteoris histori

 Wikipedias artikel om spilteori

 

14. Global Human Resources – at betragte verden som sin rekrutteringsplads

Store globale virksomheder kan ikke nøjes med at satse på hjemmeterritoriet, når det kommer til at ansætte ledere. De må rekruttere og udvikle folk fra potentielt set alle hjørner af verden. Global Human Ressources handler altså om, at virksomheder må anskue hele verden som dens arbejds- og rekrutteringsplads. Markedet er stort og internationalt. Kun den bedste arbejdskraft er god nok, og det kan være, hun/han findes i Bangkok. Gevinsten ved at betragte hele verden som rekrutteringsplads er, at sandsynligheden for at finde den bedst egnede og mest topkvalificerede leder er større.

 

Kforums råd: Lad dig ikke skræmme af udenlandsk arbejdskraft.

 

Læs mere her:

 Virksomhed som har specialiseret sig i GHR

 Virksomhed som har specialiseret sig i GHR

 Artikel fra Wikipedia

 

15. Glocalization– at være lokal i det globale

Glocalisation er et ord, der er opfundet af Roland Robertson. Det er sammensat af global og lokal. Begrebet omhandler det, at produkter og services er rettet mod det globale marked, men tilpasset kunder i lokale kulturer. Vil multinationale virksomheder være helt fremme, er de nødt til at være glocale. Selvom der også er meget ensretning i en global mainstream, er der stadig kulturelle forskelle af betydning. For eksempel kan McDonalds ikke præsentere den samme menu i Japan som i Afrika som i Danmark. Der må differentiering og tilpasning til. Og desto før de multinationale virksomheder erkender det, desto bedre vil de gøre sig i en glocaliseret verden.

 

Kforums råd: Vær lokal i det globale. Think glocal

 

Læs mere her:

 Blog om Glocalisation af professor Craig Stroupe

 Artikel fra Wikipedia om Glocalization

 Artikel fra TakingITglobal om Glocalization

 

16. Increasing Returns – at bide sig sikkert fast i markedet

Nogle produkter og services vokser i værdi, desto mere de bliver brugt og distribueret eller spredt gratis. Operativsystemet Windows eller mp3-filformatet er gode eksempler på, hvordan disse ting bliver mere værdifulde for forbrugeren, desto mere de bliver brugt. Pointen er, at et produkt gør sig selv uundværlig, desto mere det overtager markedet. Hvis man kigger tilbage på sidst i 70’erne, var det ikke klart, hvilket computerprogram, der ville tage førertrøjen. Men da Microsoft havde fået det første tag i markedet, blev der tale om increasing returns: Microsoft overtog markedet med stort afkast til følge. For en virksomhed er der med andre ord rigtig god mening i at komme først og stærkest ind på et marked, for har produkt først låst sig fast i forbrugerens bevidsthed, ser det godt ud for bundlinien. Hvilken specifik strategi, man skal bruge for at nå dertil, er dog usagt. Men det kan måske betale sig at forære de første mange produkter væk for hurtigt at komme ind på markedet.

 

Kforums råd: Kom først - forær produkterne væk

 

Læs mere her:

 Bog om Increasing Returns af Brian Arthurs

 Artikel fra Cato om Increasing Returns

 

17. Innovation Incubators– at give rum for nytænkning

For virkelig at være innovative skal virksomheder investere i laboratorier, læringscentre, institutter og andre tænketanke, der kan opmuntre til, at kreative innovative mennesker kan opdyrke de nye ideer. Det vil være klogt at oprette disse fora isoleret fra hovedorganisationen, så man kan have helt andre kriterier for succes og tolerere fejl.

 

Kforums råd: Drop nultolerancepolitikken og skab innovation i små isolerede grupper

 

Læs mere her:

 Artikel fra Djøf om Innovation Incubators

 Rapport fra forskerparken

 

17 er mange, men 18 mangler

De 17 første ideer rummer hver især en hel verden af strategi, vision, mission, prioritering, rationalisering og navigering mellem bundliniefokus, øget vækst og menneskelige faktorer. Det er en vanskelig opgave at være virksomhed i det 21. århundrede. Der er så mange ting, der skal tages højde for. Man skal være en channel champion og forstå den kinesiske vækst. Man skal beherske komplekse systemer og udøve god selskabsledelse. Man skal tænke moralsk og på kunden og komme udviklingen i forkøbet. Og så er vi kun nået halvvejs i ideerne. 18 ideer mangler. Ideer, der også hver især rummer en hel verden af strategi, vision, mission, prioritering, rationalisering og navigering mellem bundliniefokus, øget vækst og menneskelige faktorer. Læs om de næste 18 ideer, der vil forandre din forretning, i næste uge på Kforum.

 

 Læs artiklen med de sidste 18 ideer her

Relaterede artikler

Alle skal kunne se et træ - Frederiksberg Kommune har en vision om, at alle skal kunne se et træ. Det er en god vision. For gode visioner er simple ...
18 ideer som vil forandre din virksomhed - Leapfrogging, CFO Agenda, Organizational DNA og Wisdom of Crowds. Magasinet Strategy+business fejrer deres 10 års fødsel...
Let The Lead Users Lead - Lille Eric von Hippel arbejdede engang på at udvikle en jetmotor til sin cykel. Men projektet var vanskeligt, og lille H...
Tag temperaturen på branchen - Kforum tager temperaturen på branchen. Vi deler viden og resultaterne. Hvordan arbejdes der f.eks. med corporate brandin...
Er Lean svaret? - Mange virksomheder har for meget spild, og får ikke nok ud af deres forretning. Med det nye managementbegreb lean, der b...
LEAN løgnen - For at kunne klare os i fremtidens konkurrence skal vi være kreative og nytænkende. Med LEAN mener mange at have fundet ...
Den mørke side af LEAN - Min tidligere artikel på Kommunikationsforum, ”LEAN-løgnen”, har vakt en del røre. Min pointe i artiklen er, at LEAN kvæ...
Red CSR-rapporten fra sig selv - CSR-rapporten skaber sjældent den forventede værdi af to årsager: Den når ikke ud til de vigtigste interessenter, og alt...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

53 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.