Er din digitale kommunikation klar til 2019?

Det er en evig udfordring for kommunikationschefen at sikre sig, at organisationens digitale kommunikation følger med tiden. Nye krav fra omverden, fra direktionen, fra IT, fra kunderne... og så gik alt for meget af 2018 med at sikre, at I faktisk også overholdt GDPR. Nu nærmer årsskiftet sig. En oplagt lejlighed til at sikre, at din virksomhed følger med. For at gøre analysen nem, bringer vi her 11 tegn på, at din digitale kommunikation ikke er klar til 2019. Passer en påstand på din organisation, er det nu, I skal kigge på, hvordan I kommer med ind i nutiden.
Tag et kig på din digitale kommunikation, så du kan tune den til 2019. Foto: Getty Image.
Tag et kig på din digitale kommunikation, så du kan tune den til 2019. Foto: Getty Image.
af Morten Gade

1. Der er ingen sammenhæng mellem data i dine forskellige kanaler

Din app ved ikke, hvad jeg læser på din hjemmeside. Dit nyhedsbrev forstår ikke, hvad jeg købte i din butik. Du fremstår forvirret og fragmenteret i din kommunikation, og det giver mig en dårlig oplevelse  og gør din kommunikation rasende ineffektiv. #REKLAMEPLADS#
 

2. Du har mere fokus på, hvad du vil sige, end hvad kunderne vil vide

Jeg vil vide noget. Jeg vil købe noget. Jeg vil gøre noget. Jeg vil underholdes af noget. Jeg vil hen til noget. Sådan kan de fleste brugerbehov opsummeres, og digitale services, der ikke tager udgangspunkt i disse, får særdeles svært ved at lykkes.
 

3. Du har mere fokus på kanaler end på indhold

Netop dine svar på kundernes behov og de historier, du fortæller, skal være i centrum for din strategi. Hold fokus på, hvad du vil fortælle, og hvem du vil tale med  og organiser dig ud fra det. Ikke ud fra dine kanaler.

 

4. Hjemmesiden er det vigtigste medie for din digitale kommunikation

Hvis strategien er bygget op om et stort hjemmesideprojekt, kommer du sandsynligvis til at spilde din tid og dine penge. De fleste websites har svært ved at tiltrække relevant trafik uden helt unikt indhold eller storstilet push-markedsføring.
 

5. Facebook er hjørnestenen i din strategi

I de forgange 8-10 år har mange organisationer gjort Facebook til hjørnestenen i deres digitale kommunikation. Facebook er stadig et forholdsvis billigt reklamemedie, men vinden er ved at vende. Det er blevet dyrere. Der er et begyndende frafald af brugere. Og ikke mindst gør Facebooks mange møgsager, at det måske er på tide at finde bedre venner.
 

6. Du ignorerer stadig stemmebaseret søgning

Alle, der har en Google Home- eller Alexa-enhed i hjemmet, har indset, at stemmestyrede assistenter kan noget særligt. Nu er Google også blevet ret god til dansk. Og Google Home ligger helt sikkert under mange danskeres juletræ, efter Elgiganten m.fl. har kørt kampagne. Endnu en grund til, at din hjemmeside bliver overflødig, og dine digitale services skal tilpasses brugernes faktiske ønsker. Er du klar? Ellers er det på tide at komme i gang.
 

7. Du prioriterer flow over stock

Flow-medier er de medier, der hele tiden skal opdateres. Facebooksiden, Instagram, Linkedin-profilen. Men de har det svært: Deres rækkevidde, uden du betaler, bliver hele tiden mindre, og du bruger alt for meget tid på at fylde dem med ligegyldigt indhold og budskaber. I stedet skal du fokusere på stock-indhold: Det, der er så godt og relevant, at dine kunder og andre interessenter kommer igen og igen. Flere digitale services, how-to-videoer på YouTube og rapporter med substans.
 

8. Du har stadig ikke et nyhedsbrev

Nyhedsbreve er notorisk uncool. Men i modsætning til podcasts, Snapchat-profiler, og hvad der ellers er moderne, er de bedste af dem billige og effektive, og du har stor kontrol over, hvordan dit indhold opleves af brugerne. Har du allerede et nyhedsbrev, er 2019 måske det år, hvor du skal investere i at målrette det med data eller omlægge til automatiserede flows.
 

9. Din LinkedIn- og Twitter-strategi er centreret om virksomhedsprofiler

Ingen gider tale med et logo. Det gælder især på LinkedIn og Twitter, hvor din virksomheds profiler sikkert er kedeligere end et landsmøde i Bæredygtigt Landbrug. Brug i stedet tiden der, hvor du kan trænge igennem: personlige profiler.
 

10. Du er for langsom

Vi er nysgerrige, men utålmodige, når vi bruger internettet. Dine services skal være hurtige at bruge, så man får løst sit problem hurtigt og nemt. Det kræver gode loadtider og en god brugeroplevelse - ellers finder vi en anden løsning.
 

11. Privatliv er en eftertanke

Det kan godt være, at de fleste danskere stadig er ligeglade med deres privatliv online. Men det kommer til at ændre sig i takt med, at skandaler fra Facebook og andre kommer for dagens lys. I 2019 gør du privatliv til en præmis i din kommunikation, ikke en eftertanke. Så får du det også nemmere, når lovgivningen ændrer sig næste gang.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også