DR's nye k-chef: Respekt for Mærsk og Danske Bank

Den amerikanske valgkamp, Mærsk, Danske Bank og Niels Lunde har det tilfælles, at det er noget, der alt sammen optager den nye kommunikationschef for DR, Lasse Bastkjær Jensen.
DR's nye kommunikationschef, Lasse Bastkjær Jensen.
DR's nye kommunikationschef, Lasse Bastkjær Jensen.
Lasse Bastkjær Jensen, der i dag er chef for presse, sociale medier, besøgstjeneste og web hos Danfoss, er fra d. 1. marts ansvarlig for intern og ekstern kommunikation hos DR. 
 
Læs her, hvad han synes om Kirsten Birgit og Thomas Borgen fra Danske Bank; hvorfor han nævner Niels Lunde fra Børsen og hvilken bog, der er så interessant, at han læser den sommer efter sommer.
 
 
Nævn en aktuel kommunikationsag, som har optaget dig?
 
Det er svært at komme udenom den amerikanske valgkamp. Der får man da virkelig valgkamp for pengene.
 
Der bliver postet store summer i den amerikanske valgkamp. Ovenfor langer Donald Trump på Twitter ud efter sin republikanske modkandidat Jeb Bush og hans kampagneomkostninger.
 
Kan du fremhæve en (eller flere) som har gjort det godt kommunikationsmæssigt?
 
Jeg har stor respekt for det kommunikationsarbejde, Mærsk og Danske Bank laver. Mærsk har, sin størrelse taget i betragtning, fornyet sig ganske markant over de senere år. Og så synes jeg, at Danske Bank siden Thomas Borgens tiltræden har gjort det godt og stabilt i deres eksterne kommunikation.
 

Hvilke udfordringer står kommunikationsbranchen overfor?
 
Også i kommunikationsbranchen er den digitale transformation fortsat lidt af et Klondike. Der bliver lavet spændende ting mange forskellige steder, men der er stadig ret få, der kan vise en ”track record”, hvor man over lange stræk har lavet en masse gode ting.
 
 
Hvad er især vigtigt for en kommunikationsansvarlig i en stor organisation?
 
At man husker på, at kommunikation ikke har nogen herlighedsværdig i sig selv, men indgår som en af mange logikker. Og så er tålmodighed nok heller ikke den værste egenskab.
 
 
Hvad har været den største udfordring i din karriere?
 
Jeg har været så heldig at være nogle steder, som møder interesse fra mange sider. Derfor har det altid været en udfordring at balancere mellem de ting, der kommer ind dag-til-dag, og det lange perspektiv.
 
 
Hvilket råd vil du give til nye kommunikatører?
 
Man skal huske at interessere sig for hele organisationen – kollegerne i finans, HR, strategi, jura osv. osv. Det kan kun gøre kommunikationen bedre, at man også ved, hvordan de ser på sagerne.
 
 
Hvilke bøger kan du anbefale?
 
Jeg læser ”Solen går sin gang” hver sommer. Det er så dejligt afslappende at vide, hvordan den ender. Men hvis det skal have bare lidt at gøre med kommunikation, så synes jeg, at Niels Lundes bog om ”Miraklet i LEGO” er virkelig læseværdig for alle, der interesserer sig for virksomheder og kommunikation. Og nå ja, så er hans seneste bog om en stor industrivirksomhed på Als også virkelig spændende.
 
 
Hvilke medier holder du dig opdateret med?
 
Udover en helt almindeligt bred vifte af danske medier har jeg været rigtig glad for Twitter som opdatering inden for energieffektivitet, hvor Danfoss agerer. En daglig morgen-mail fra Quartz med internationale nyheder har også været rigtig fin. Og som hyppig bilist mellem København og Als har jeg virkelig været glad for podcasts. Jeg har haft mange gode ture på motorvejen sammen med Steffen Gram og Kirsten Birgit.
 
Seniorkorrespondent Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm leverer på Den Korte Radioavis knaldhurtige, skarpe og ikke mindst korte nyheder. 
 
Har du et motto, du prøver at efterleve?
 
”Man kan godt ha’ ret uden at få ret” er altid fint at huske på.
 
 
Hvem er din helt(e)
 
Det er nok lidt nørdet, men jeg har altid været ret stor fan af Niels Bohr. Selvom han var sin tids største fysiker, så var han helt på det rene med, at de bedste resultater blev opnået i dialog med andre. Hvis det var tilfældet for Niels Bohr, så gælder det nok også for en hel del af os andre.
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også