10 grunde til at elske/hade Web 2.0

Skrevet af
Ikke alle elsker Web 2.0. Gør du? Her er 10 grunde til at elske eller hade tidens største buzz word. Den tiltrængte demokratiske opdatering af internettet eller proletariatets digitale diktatur. Hvad syntes du selv? Eller mere præcist, hvad siger alle andre hele tiden til hinanden om det på nettet? Pro et contra 2.0.

1. Pro: Din mening er vigtig

Web 2.0 indfrier endelig de digitale mediers mulighed for at demokratisere hele vores samtid, vores kultur, nyhederne, den politiske debat og tv-anmeldelserne. 2.0 er det digital demokrati med lysets hastighed og svaret på alle venstreorienteredes drømme om det dialogiske folkelige digitale medie.

2. Contra: Din mening er knap så vigtig

Borgervejr laves af en numerolog i Brønshøj. Web 2.0 har fået alle idioterne, amatørerne, kværulanterne og kvajpanderne ud på nettet. Præmissen er, at alle kan alting og ved alt altid. Det er pøbelvælde og den mindste fællesnævners diktatur. Vejret skal laves af folk med en doktorgrad i skypumper. Ligesom et tog ikke skal styres af passagerne, en hospitalsoperation ikke skal gennemføres af tilfældige forbipasserende eller en flyvemaskine ikke skal flyves af turisterne bagest i flyet.

3. Pro: Alle kan deltage
2.0 er en helt ny mulighed for, at millioner af mennesker kan arbejde sammen over nettet. Alle kan deltage, og det betyder, at tingene kan blive så meget bedre og så meget klogere. Det hedder the Wisdom of Crowds, og det er aldrig set før i menneskehedens historie. 2.0 er menneskehedens kollektive intelligens og bevidsthed. Kort sagt et gennembrud på højde med dengang, vi valgte at blive fastboende og gik fra jægerkultur til at blive fastboende bønder.


4. Contra: Alle kan deltage
I 2.0 tæller engagement mere end kompetence. Det er derfor meget svært at slippe af med meget engagerede, inkompetente bidrag. Derfor kommer der de såkaldte trolde, som er opmærksomhedssøgende uhyrer, som kun er med for at skabe opmærksomhed om sig selv og desværre ofte deres lavkvalitetsbidrag.


5. Pro: Det er gratis
Aldrig har du kunnet få så meget for ingenting. Det er helt gratis, og det er jo verdens bedste salgsargument.

6. Contra: Det er gratis
Netop fordi det er gratis, er meget af det spild af tid. Du kan desværre sjældent betale for kun at få det bedste af det bedste. I 2.0 er der ingen Falsled Kro, men kun standard gratis goder.

 

7. Pro: Mennesket
2.0 betyder, at de andre mennesker er blevet mere virkelige for dig, og nu kan du oven i købet maile, chatte og socialisere med dem. 2.0 er ikke mindst en social revolution, og det er jo fantastisk. Pludselig kan ensomme Mette fra Kolding finde kærligheden på en netdating. Kan man kræve mere af en medierevolution?

 

8. Contra: Mennesket
2.0 er socialt. Mennesket er kommet til syne, men det er ikke altid et kønt syn. 2.0 betyder derfor også snobberi, mobberi, selvfedhed, ondskab og selvoptagethed. Det betyder flere konflikter og mere ballade.

 

9. Pro: Hvordan skulle jeg ellers få korrekt besked om heavy metal umlauts?
2.0 har betydet, at den lange hale er kommet til syne, og pludselig kan man finde alt om de mærkeligste hobbyer. Hvad der jo er en kæmpe service og mulighed for at samles med nørder, som lige præcist er nørder, som kun man selv er. Altså en større forskellighed og et større udbud af produkter. Ingen er længere tvunget til at spise, tænke, vide det samme.

 

10. Contra: Hvordan bliver man fri?
Det er desværre næsten umuligt. 2.0 betyder en dramatisk kompleksitetsforøgelse. Valgmuligheder, viden, medier og mennesker vokser med treta bites i sekundet. Resultatet er partial attention og infostress. Opdatering? Snare en nedprioritering og usynliggørelse af det, som er vigtigt. For ikke alt nyt er vigtigt og ikke alt vigtigt er nyt.

Relaterede artikler

Al magt til amatøren? - Ungdommen er i fordærv. Denne gang er det ikke sex, stoffer og rock n’ roll, som lokker. Nu er det Web 2.0, som er skurk...
I søstjernens tegn - Ny bog slår på trommer for, at decentralisering ofte er et langt bedre alternativ til centralisering. Det viser naturens...
Web 2.0 og de juridiske udfordringer - Sociale tjenester på internettet giver brugerne mulighed for selv at uploade og udveksle indhold direkte med hinanden: D...
2.0 flops - Skype, Zyb, Imity, Flabjoos og Travellog. Og måske endda Den Blå Avis. Med alle de succeshistorier kan man godt glemme, ...
Hvordan bruger virksomheder Web 2.0? McKinsey har svaret - Web 2.0-sites som Facebook, Wikipedia og Youtube har med succes og stor hastighed forandret internettet. Hvad kan virks...
The business of business is serious social business - Kforum har stirret sig blinde på den web 2.0-hype, man selv har skabt, og har glemt at se sig selv i spejlet. Kforums eg...
Make web not war - Hvert år samles alverdens webfolk i San Francisco til den store 2.0-konference. Her kåres heltene, og skurkene får tæv. ...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Kommunikationschef

Se alle job Indryk job

Kursus

Få værktøjer til bedre forandringskommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Studentermedhjælper

Frist: 22. september

Praktikant

Frist: 1. oktober

Demand Generation Manager

Frist: 2. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.