2022 SoMe-hacking

Sociale medier kan hurtigt blive en tidsrøver, også for virksomheder. Kunsten at prioritere sin tilstedeværelse og kommunikation skarpt er endnu mere essentiel i dag, når mulighederne for at være til stede på sociale og digitale kanaler er så uendeligt mange. Med et kig i krystalkuglen er her en effektiv opskrift med en buffet af ti greb, du skal kende for at forbedre jeres sociale medie-kommunikation i 2022, hvilke også virker for organisationen med færre ressourcer, der kan vinde meget ved at bruge sociale medier bedre.
Gør 2022 året, hvor kommunikationen på de sociale medier kører som smurt. Her er 10 greb til SoMe i 2022. Foto: Getty Images
Gør 2022 året, hvor kommunikationen på de sociale medier kører som smurt. Her er 10 greb til SoMe i 2022. Foto: Getty Images
af Marta Karolina Olsen

Sociale medier som the secret sauce i mødet mellem brugerne, brandet og forretningen

 
Efter en opadgående digital kurve under coronaårene er timingen påtrængende god til at forbedre social medie-kommunikation: Brugerne er til stede, og forretningen er rykket mere online. Næsten hele befolkningen fra 12 år og opefter har en profil på mindst ét socialt medie. De 19-34-årige er oppe på seks profiler. I 2020 havde 89 pct. af danskerne foretaget et køb via internettet inden for det sidste år. Tallet har været støt stigende gennem årene: Selv fra 2019 til 2020 har der været en stigning på hele 5 pct. I den cocktail kan sociale medier være the secret sauce til at generere engagement og trafik ned i den digitale tragt, hvis det gøres rigtigt i mixet. Det gælder såvel for salget af FMCG, B2B og oplevelser som en sag eller holdning, der skal fremmes, eller adfærdsændringer.Grebene til at konvertere opmærksomheden og trafikken til værdiskabende handlinger kan være forskellige. Uanset, så er det afgørende at medtænke indsatsens betydning for brandet, da social medie-kommunikation kan få gennemgribende effekt på jeres brand equity – kort sagt brandets sociale værdi og troværdighed, såvel kritisk som styrkende.#REKLAMEPLADS#
 
Begynd med en audit af, om jeres social medie-kommunikation er on-brand, og i hvilken grad indsatsen skaber de ønskede resultater. Det kan hjælpe prioriteringen for at undgå at bruge skønne, spildte kræfter at arbejde mere strategisk. Som løftestang i jeres udvikling er auditten desuden interessant at involvere organisationen i. Og hvis mål ikke er sat i jeres praksis, er en nulpunktsmåling et godt udgangspunkt at skabe for derefter at sætte benchmark-mål op i forhold til sammenlignelige aktører.
 
Her er den enkle opskrift på, hvad I først og fremmest bør gøre.
 

Fem trin til en speedy social medie-audit

 

1. Foretag et 2022-profiltjek

 
Hvor friske og opdaterede fremstår I på jeres profiler? Også på Google og fx den YouTube-kanal, I engang oprettede. Kontaktinformationer eller et profilfoto kan hurtigt blive forældede, hvis ikke I er opmærksomme på at vedligeholde dette. Opdatér informationerne, og udskift fotos, så de gør jer ret i 2022. Sørg også for, at tekst er holdt i en tonalitet, der matcher jeres brand.
 

2. Hav et skarpt og velsmagende budskab

 
Hvilket formål har jeres kommunikation, så det er målgruppens opmærksomhed værd i et overkommunikeret mediesamfund? Hvordan leveres budskabet engagerende og troværdigt? Brug data til at afdække de reelle svar, og spørg uden for organisationen for at undgå den afsenderorienterede fælde.
 
De færreste brands kommer succesfuldt udenom at have en holdning i dag. Det kræver overvejelse over brandpositionen, og hvordan I kommunikerer holdningsbaseret, så I kan stå på mål for jeres handlinger. Begynd med denne enkle formel, der også virker på sociale medier:
 
a) Hvad er vores brandformål og -position?
b) Hvem vil vi være noget for; formulerer vi vores budskab på rette engagerende måde?
c) Hvor og hvordan kan vi yderligere gøre en forskel i kraft af vores social medie-kommunikation? Kickstart det ved at vælge fx tre kommunikationshelte, også gerne fra andre verdenshjørner. Diskutér deres succes, og lad jer inspirere af deres best practise på jeres egen måde.
Hvordan ville Nike, David Bowie, Tove Ditlevsen eller Irma-pigen kommunikere her? Prioritér også emotionerne i kommunikationen, hvilke er vigtige på sociale medier.
 
 
Davidbowie GIF - Davidbowie Bowie GIFs
Hvordan ville David Bowie sige det? 
 

3. Kend målgruppen med data

 
Et dashboard kan sættes hurtigt op i Google Data Studio eller i Analytics. Der er også værdifulde indsigter at hente i fx Facebook Business Manager. Start med at se på:
 
a) Karakteristik af følgere: Køn, alder, demografi, aktivitetstidspunkt og indhold, de reagerer på.
b) Karakteristik af potentiel og ønsket målgruppe: Hvem bør I rekruttere? Se også, hvad der karakteriserer jeres konkollegaers følgere. Husk, at engagement stadig er afgørende, mere end antal af følgere.
 

4. Prioritér high-performende indhold

 
Her er det sandhedens time om, hvad I bør gøre mere og mindre af. Det er ikke uset, at indhold kan have en tendens til at blive delt af hensyn til virksomhedens interne agendaer, fremfor at det appellerer til brugerne. Måske er det ”bare” nye kommunikative greb og en anden prioritering, der skal til? Hvis I ikke arbejder med en indholdsstrategi, definér da minimum en håndfuld retningsgivende indholdskategorier for at sikre konsistens i kommunikationen.
 
a) Identificér 3-5 indholdskategorier, der klarer sig bedst og værst på hver af jeres kanaler.
b) Kortlæg jeres kommunikationsfrekvens, og hvornår jeres følgere er aktive.
c) Sammenhold de to målepunkter med et blik på, hvad I poster hvornår, og hvornår og hvordan jeres ønskede målgruppe interagerer.
 

5. ROI på de valgte kanaler – giver indsatsen nok mening?

 
Spørg, hvilke konsekvenser det vil have for jeres forretning og brand, hvis I ikke længere var til stede på de valgte sociale kanaler. Tanken om at skære det fra bør gøre ondt, ellers får I næppe tilstrækkeligt ud af indsatsen. Undgå at blive fanget af vanity metrics. Konverterer trafikken til relevante brugerhandlinger i forretningen? Ansku brugerrejsen på tværs af kanalerne, tegn op, hvordan kontaktpunkterne forbindes, og hvordan det kan forbedres. Resten af organisationen vil finde det interessant i forhold til deres forretningsområder. Lige nu er der en tendens til, at en del virksomheder søger at udvide eller ændre kanalstrategien i retning af nichemedier for at vinde markedsandele uden om den stigende nødvendighed af paid og annoncering på de mest konventionelle social medie-kanaler. 
 
Tillykke – med denne femtrinsaudit står I snart mere klippefast på sociale medier i 2022. Lad os kigge i krystalkuglen efter tendenser til at inspirere kommunikationen med de næste fem greb.
 

En tasting menu af fem 2022-trends

 

6. Differentiér kanalerne

 
Hver kanal er præget af sine affordances, eller karakteristika, som mediet stiller til rådighed: Fx forsvinder indholdet igen på Snapchat, mens Facebook, som de fleste anvender, næsten får karakter af en scrap- eller dagbog for en del brugere. Brug disse affordances konceptuelt og teknisk, og skab kanalspecifikt indhold. WWF’s prisvindende #TheLastSelfie-kampagne er et klassisk eksempel på dette. ”Brugerkontrakten” er vidt forskellig på forskellige kanaler. De samme mennesker kan dog følge jer på Facebook og Instagram og føle sig spammede af at få præsenteret det samme indhold begge steder. Hvordan vil I bruge kanalerne forskelligt i 2022?
 

WWF’s #TheLastSelfie mestrede konceptuel og teknisk brug af Snapchats affordances. Foto: WWF
 
 

7. Gå mobile first med snacksize content, og vælg video og Reels

 
For cirka ti år siden knækkede kurven over fra desktop til mobil som foretrukket device at tilgå nettet med. Alligevel er mange organisationer fanget i at producere til desktop først, da arbejdet foregår der. Det gør ikke meget godt for social medie-kommunikation, hvis ikke vi tager højde for at producere til mobil-devices, mindre skærme og brugere på farten. Producér til mobile first. Det indbefatter at prioritere snacksize content; tekstning, så indholdet kan tilgås uden lyd i det offentlige rum; at afprøve nye formater og at producere direkte på mobilen. Det korte videoformat favoriseres på sociale medier. Nu boomer Reels – universet af 15- eller 30-sekunders kreative videoer, vi kan underholdes af på tværs af Instagram, blandt andet på “Udforsk”, hvor 50 % af Instagram-brugerne søger efter nyt indhold.  Reels vækker mere engagement end andet videoindhold. Meyers, Matas og Louis Vuitton har gode eksempler på brug af Reels. Anvend Instagrams effektfunktioner, fx timelapse, til at præsentere produkter, behind the scenes eller storytelling, kombineret med tilgængelig musik fra biblioteket. Gør det brugbart, sjovt, skævt, overraskende eller anderledes. Undgå at poste Reels samtidig med andet profilindhold, da det spænder gensidigt ben i algoritmen. Post Reels, når målgruppen er mest aktiv.
 

Louis Vuitton har stor succes med reels på Instagram. Denne har eks. 8,5 millioner visninger. Kilde: @louisvuitton via Instagram

 

8. Forretningen og salg på social

 
E-Commerce har oplevet fremgang under coronaårene, men der er også ved at ske et skift til direkte salg på sociale medieplatforme, med Instagram i centrum. Find ud af her, om din virksomhed kan tilbyde Instagram-shopping.

Gør det desuden til en fast praksis at vise jeres produkter og lave evt. sneak peeks eller eksklusive, tidsbegrænsede promos på Instagram, både via flere billeder i opslaget i et såkaldt flat layer, i Stories eller Reels. Fotokvalitet, billedtekster og hashtags er selvsagt umanerligt vigtige. Spørg også brugerne om lov til at dele deres opslag med jeres produkter. Beauty-brandet Glossier er et eksempel på et brand, der længe har arbejdet med en genial strategi for at involvere brugerne og deres content.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Et opslag delt af Glossier (@glossier)

Beauty-brandet Glossier har længe arbejdet med en stærk strategi for at involvere brugerne og anvende deres opslag autentisk. Foto: @glossier via Instagram 

 

9. Influencers giver personlig stemme til dit brand

 
En fængende frase er, at ”Brands want to be Humans, Humans want to be Brands”. Som en af de hastigt voksende marketingkanaler kan influenter bidrage til dit brands personlige stemme og rækkevidde. 2022 anses for at blive året, hvor influencermarketing modnes. Data viser, at forbrugerne har stor tillid til anbefalinger fra influencers, med unge og kvinder som største interessentgruppe. Der sker fortsat en vægtning over mod samarbejde med micro-influencers. Vi har tillid til dem, vi synes, vi kan spejle os i online. Den centrale udfordring i et influencersamarbejde er at finde de rette influenter at samarbejde med. Tre tal, der er værd at se efter, er: følgere, rækkevidde og engagement fra målgruppen. Og hvor gode influenterne er til at producere indhold. Disse parametre giver et vejledende svar på, om de pågældende influencers er de rette at samarbejde med. En tommelfingerregel er, at engagementet falder, når følgertallet vokser. Se her efter, om geografien i din influencers reach matcher jeres behov.
 
 
 

10.  Skab kulturel relevans

 
Community og brand building på sociale medier handler om kulturel relevans og at bidrage til agendaer i samtidens onlinefællesskaber – noget, få brands for alvor lykkes med, selvom der postes store budgetter i opgaven. Succesfulde eksempler er Dove med budskabet om naturlig skønhed, og fx The Body Shop eller Innocent, der taler for bæredygtighed.
 
Af Sustainable Brand Index blev The Body Shop kåret som det mest bæredygtige varemærke i Danmark inden for sin branchekategori, ”Skønhed”, i 2021 – for tredje år i træk. Foto: @thebodyshop via Instagram
 
 
Patagonia er også stadig blandt de bedste i klassen her.
 
 
Patagonia er stadig best in class, hvad angår meningsfuld brand-aktivisme til gavn for klima, miljø og bæredygtighed. Foto: @patagonia via Instagram
 
 
Med diversitet, inklusion, ligestilling og bæredygtighed blandt samtidens største agendaer er der mange kulturelle formål, hvor jeres brand kan bidrage til en forskel. Det er en disciplin at gøre det autentisk og troværdigt. Ingen tvivl om, at sociale medier kan være en del af brændstoffet her: Det medierede menneske-til-menneske-engagement kan netop være med til at få indsatsen til at lykkes, så det skaber forandring i kulturen og styrker relevansen og relationen til brandet i det levende øjebliksbillede, der aldrig kommer til at stå fast og altid skal modereres, ikke mindst i en social medie-tidsalder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også