Studenterbannere: Bestået eller ikke bestået?

Skoleåret er omme, studentervognene kører, og traditionen tro prydes Danmarks gader med festglade 18-årige i larmende lastbiler dekoreret med slogans, der konkurrerer om at være sjovest, mest kontroversielle eller mest opfindsomme.
af Alexander Nordahl
Sloganet som genre er en ældgammel skriveform, der vinder kommunikativ værdi på dets genkendelighed, folkelighed og lette forståelighed. Det bruges ofte af virksomheder, partier og organisationer til at simplificere den service eller det produkt, de sælger, med en joke, et godt rim eller en catchy rytme.
 
De mange glade studerende har været til eksamen, men lad ikke bedømmelsen stoppe der. Vi har talt med sloganekspert og skaber af hjemmesiden amatørslogans.dk Niels Brügger, der som lærer og censor har eksamineret nogle af de tekstbidder, der er blevet spottet i studenterugen. Bedømmelsen er baseret på studenternes sans for humor, versefødder og budskabets klarhed. 
 
 
“1 dyt vi skåler, 2 dyt bryster vi ryster. Hvis ik, viser vi pik”
 
Her mærkes en høj tendens til at ville smide tøjet foran diverse bilister, der måtte køre forbi. De studerende giver faktisk kun sig selv én mulighed for at skåle i stedet for at blotte sig. 
 
Budskabet er klart, der skal strippes! Til gengæld er der et overdrevent liberalt forhold til at overholde versefødderne. Sloganet følger AABB-rimstruktur, hvor den første linje ikke er inkluderet, derudover brydes rytmen, hvilket gør det en smule svært at følge med i og huske. 
 
Til gengæld er der point for involveringen af målgruppen i et call to action, der tvinger bilisterne til at tage stilling til de studerende ved enten at dytte eller ikke at dytte.  
 
Karakter: 7 
 
 
“Før var vi i karantæne, nu brækker vi os på din plæne”
 
Det er ingen overraskelse, at der er en del studenterslogans, som henviser til tiden med COVID-19. Det har trods alt fyldt størstedelen af de studerendes gymnasietid. Her peger de på, at hvor de før har været tvunget indendørs, har de nu mulighed for at komme ud til studentergilder i forældrenes huse – og give tilbage til naturen.
 
Desværre passer versefødderne ikke helt, hvilket trækker ned i sloganets “catchyness”.
Men referencer tilbage til fortiden gør sloganet relaterbart.
 
Karakter: 10 
 
 
“På Herluf putter de en finger i prutten, vi nøjes med at bælle sprutten”
 
Her er et klassisk eksempel på, at et budskab er blevet valgt, inden man har overvejet sloganets form. Satiren over Herlufsholmskandalen er ganske vist genkendelig, og den gruppe studerende, der havde optur over at benytte chancen til at joke med et rivaliserende gymnasie, kan man lige se for sig.
 
Til gengæld er der meget rod i stavelserne, og man skal lige kigge en ekstra gang på skiltet for at fange, hvordan det skal forstås.

Karakter: 7 
 
 
“Tænk at 3.H. holdt længere end Bendtner i FCK”
Som fan af alle rivaliserende klubber er man tilfreds med et slogan som dette. Fodbold er en meget sikker reference, hvis man vil kommunikere til den brede befolkning, og i dette tilfælde er det kun FCK-fansene, der bliver sorteret fra. 
 
Rimet er dog svært at læse grundet placeringen i skiltet, og man kunne med fordel have skrevet “3.H.” i slutningen af første linje.
Men karakteren bliver trukket op af folkeligheden – og eksaminatorens tilhørsforhold som fan i klubfodbold.
 
Karakter: 10 
 
 

"Fra samf og mat, til COVID og fnat”
 
Igen en reference til en gymnasietid præget af lockdown. Her er der for en gangs skyld et slogan, der næsten præcist overholder versefødderne til punkt og prikke. Det letforståelige budskab skal kun læses én gang, og så er de fleste med på, hvad det handler om. 
 
Temaet er dog en smule generisk, men sammenligningen af gymnasiefag med sygdomme anleder til en trækken på smilebåndet.
Rimet er også perfekt, hvilket varmer et hjerte med forkærlighed for lyrik. 

Karakter: 12 
 
 

3.U.s bryster - du dytter, vi ryster”
 
Sex sælger, og endnu en gang ser vi et slogan, der benytter det faktum til at involvere de forbipasserende bilister i eskapaderne. 
 
Denne gang er budskabet en smule mere familievenligt, og formen på sloganet gør, at man meget hurtigt forstår, hvordan ens bidrag har indflydelse på vognturen. 
 
Karakter: 10
 
 
“Vores snit i mat var en joke, men vores gym er verdensmestre i coke”

Unødvendigt langt slogan, hvor det ser ud til, at man godt kunne have skåret nogle ord fra og fået et mere koncentreret udtryk.  
Budskabet taget i betragtning kan det være, at skribenten har været i et humør, hvor man bare havde lyst til at sige helt vildt meget. 
 
Vi gad i hvert fald godt være fluen på væggen, når turen kommer forbi forældrene til den student, der, over for mor og far, de seneste tre år har forklædt alle privatfesterne som “filmaftener”.

Karakter: 7
 
 
“Onsdag og Torsdag det endte på Bier, Nok derfor snittet er 4”
 
Ligesom nogle af de andre slogans jokes der her med det angiveligt lave snit, som klassen fik. Det siger noget om, hvad der har fyldt studenternes hoveder den seneste tid. Og det er forståeligt, at de gerne vil lægge det hele fra sig og lave sjov med det.
 
Det tysker ord “bier” er brugt for at få sloganet til at rime, men forvirrer lidt, da det virker som en intern joke. Samtidigt opstår der et glimt af tvivl i vores uskyldige hjerner, om de mener alkohol eller insekter –  sandsynligvis er det dog det første. 
Alligevel fungerer rimet ikke helt, da det bedst giver mening på skrift, men ikke fonetisk. Banneret mangler også finish.
 
Karakter: 7
 
 

“Dyt for VM-Guld. Vi elsker Kasper Smørhår”

 
I dette slogan er der ikke gjort noget forsøg på at få det til at rime, de studerende gav simpelthen bare op. til gengæld får de proklameret deres kærlighed for Kasper Dolberg.
 

Karakter: 4

 
“Bim, bam, busse. Denne vogn består af 76,9% kusse”
 
😳
 
Karakter: 12
 
 
"3 år uden sex - vi gik jo på HTX"
 
Lad os håbe de to seneste vogne mødte hinanden på turen
 
Karakter: 10
 
 
"Vi skal drikke gravøl til vi er stive, til ære for minkene som ikke er i live”
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også