The second Second Life?
Er metaverset et flip, flop eller fremtiden?

Her er Mark i metaverset. Han satser alt på det nye metavers. Er det virtuelle univers Marks flip, et flop uden brugerappel eller selveste internettets fremtid? Skeptikeren siger et flip og et flop. Selv Meta er begyndt at komme i tvivl om sin egen vision. Et læk af interne dokumenter afslører, at Metas ledelse ikke længere tror på metaverset. Hvis ledelsen ikke længere tror på det, hvordan kan vi så tro på, at det er internettets fremtid? Skal og kan vi tilgive det unge medie for dets børnesygdomme, eller er universet et milliarddyrt fejlskud? En idiotisk gentagelse af det floppede virtuelle univers Second Life? Hvad er op og ned i den dyre teknologivision? Kilde: Meta Horizon.

Skrevet af
Det er en trist, tom verden. Ingen elsker den, og ingen vil være en del af den. Hverken os, der har skabt den, eller brugerne. Således lyder den hårde bedømmelse af metaverset fra ingen andre end Metas egen VP of Metaverse, Vishal Shah. Den sønderlemmende kritik kommer fra lækkede interne Meta-dokumenter, som avisen Wall Street Journal og mediet The Verge har fået fat i. Her fortælles en helt anden og barsk sandhed om den dyre satsning end de gængse hurraråb fra Meta og Mark Zuckerberg. Konklusion er klar. Metaverset Horizon World er et øde sted. De få, der kommer ind, kommer sjældent igen. Efter den første måned er de flest brugere hurtigt væk igen. Brugerflugten er massiv. Alle, der kommer ind i metaverset, føler, det er et mærkeligt sted, hvor de skal optræde som benløse avatarer. Meta er tydeligvis klar over de altoverskyggende problemer og satser nu alt på hurtigt at forbedre brugeroplevelsen. Er problemerne et udtryk for, at metaverset bliver et virtuelt flop, som det hedengangen Second Life? Eller blot helt naturlige og tilgivelige begyndervanskeligheder for en ny virtuel verden, vi alle vil og skal leve i lige om lidt?
Metas Metaverse Horizons UX til din vurdering
 
Meta er et megagodt spin
Metaverset er, som de lækkede dokumenter afslører, langt fra at lykkes som produkt og oplevelse. Hvad der er mislykket som medie, er lykkedes som spin og repositionering. Meta er megadårlig brugeroplevelse, men megagod marketing, indtil nu. Et bevis på, at repositionering kan flytte et omdømme. Navneskiftet og ikke mindst visionen har de facto flyttet debatten om Facebook i en mere positiv og visionær retning. 
 
 
Før og efter Meta
Før metaverset var firmaet ved at drukne i privacy-skandaler og stod i en gigantisk omdømmekrise.   Efter metaverset fylder visionen mediebilledet på godt og ondt. Godt, fordi det har revitaliseret Meta som et visionært projekt med en vision for en ny verden. Her er skabt et før og efter, hvor alle de gamle problemer kan placeres i tiden under det gamle Facebook-navn. Det er dog ikke kun godt, for visionen virker mere og mere flyvsk og uforløst. Produktets manglende succes og appel bliver mere og mere synlig dag for dag. Hvad de lækkede dokumenter fra metaversets topledelse med al tydelighed peger på. Den visionære repositionering er ved at give bagslag, fordi det efter de seneste afsløringer står klart, at Mark Zuckerberg er den eneste glade bruger og ambassadør for det øde døde univers. For at gøre ondt værre går VR-guruen og Oculus VR-brille stifteren nu ud på en tech-konference og siger, at Metaverse Horizon-verdenen er både dårlig og kedelig. Hvor efter han afslutter med at kalde metaverset for Mark Zuckerbergs dyre, ubrugelige rigmands“sportsvogn”. 
 
Meta-chefen om Metas Horizon: “For many of us, we don’t spend that much time in Horizon and our dogfooding dashboards show this pretty clearly. Why is that? Why don’t we love the product we’ve built so much that we use it all the time? The simple truth is, if we don’t love it, how can we expect our users to love it?” Kilde Facebook
 
Ingen bruger Horizon
Alt er galt med metaverset ifølge Metas VP of Metaverse, Vishal Shah. Målet var 500.000 brugere. Under 200.000 er tilmeldt til dags dato, og ingen ved, hvor meget under de 200.000 vi rent faktisk er. Den store satsnings brugerbase er et fnug i forhold til Metas WhatsApp og Instagram, der har millioner og atter millioner af daglige brugere. De er ikke blot få, men de bliver dag for dag færre og færre. Brugere kommer nemlig ikke tilbage, og antallet er derfor i frit fald. De få brugere, der er tilbage, oplever metaverset som en trist, ensom og uhyggelig verden og kunne ikke finde andre mennesker. For at gøre ondt værre oplevede de få fremmødte et uvirkeligt og benløst univers. Dette skabte en utryg verden af talende hoveder. En kritik, metaverset allerede har taget til sig og derfor netop har tilføjet virtuelle ben. Videoen, som illustrerede det nye bentøj i metaverset, viste sig så til stor forargelse af være løgn.

Endnu mere katastrofalt antyder notatet af den undersøgte brugergruppe på 500 mennesker de facto, at de er aktive brugere i Horizon-verdenen. Hvad der giver en svimlende millionhøj pris pr. bruger. Knap så overraskende, men katastrofalt afslører dokumentet også, at Metas egne medarbejdere ingen kærlighed eller lyst har til den virtuelle verden. Som Metas VP of Metaverse, Vishal Shah, skriver hudløst ærligt: “For many of us, we don’t spend that much time in Horizon and our dogfooding dashboards show this pretty clearly. Why is that? Why don’t we love the product we’ve built so much that we use it all the time? The simple truth is, if we don’t love it, how can we expect our users to love it?”
 
De tekniske problemer er ikke blevet mindre af Mark Zuckerbergs forsøg på at tale metaverset op. Her har han delt en lang række screenshots, som viser et barnagtigt amatørgrafisk univers, så langt fra visionerne om noget. Dette har skabt undren og morskab på Zuckerbergs bekostning. Meta er gået til forsvar og Meta-talsperson Ashley Zandy har til Verge udtalt: “The company is confident that the metaverse is the future of computing and that it should be built around people. The company is always making quality improvements and acting on the feedback from our community of creators. This is a multiyear journey, and we’re going to keep making what we build better.”
 
 
Her en pixeleret amatøragtig Mark Zuckerberg i det metaverse, som han til internettets store morskab ser som fremtiden for nettet og Meta. Kritikken har været så stor, at Mark Zuckerberg måtte undskylde for amatørismen på sin egen Instagram efterfølgende. Kilde: Meta. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Et opslag delt af Mark Zuckerberg (@zuck)

 
VR: The Rich White Kid Of Technology
Bag den kiksede produktlancering af metaverset gemmer sig et mere fundamentalt spørgsmål, om VR-teknologi overhovedet er internettets næste inkarnation. Modsat andre livsforandrende teknologier som fjernsynet, PC’en og mobilen er VR nemlig, på trods af gigantiske investeringer, aldrig blevet et elsket masseprodukt. På trods af at alverdens tech-gigantvirksomheder har forsøgt i årtier at realisere teknologiens potentiale, er og bliver det et urealiseret potentiale. VR er stadig årtier senere en teknologi, som aldrig har leveret, hvad den har lovet. Som tech-analytiker David Karpf skrev i Wired: Virtual Reality Is the Rich White Kid of Technology: 
 
“The technology is always about to turn a corner, about to be more than just a gaming device, about to revolutionize fields like architecture, defense, and medicine. The future of work, entertainment, travel, and society is always on the verge of a huge virtual upgrade. VR is a bit like a rich white kid with famous parents: It never stops failing upward, forever graded on a generous curve, always judged based on its “potential” rather than its results.”
 
 
Hvad man i Silicon Valley kalder et moonshot af dimensioner. For der er ingen tvivl om, at den ufinansierede VR-satsning vil øge omkostningerne i mange år frem, og det er stadig uklart, hvad der skal til, for at det lykkes. Storaktionæren Altimter har netop udgivet et åben brev på nettet til Mark Zuckerberg, hvor det opfordre til der kommer styr på økonomien og antallet af medarbejder reduceres dramatisk. Helt centralt er ønsket her om at reducere omkostningerne metaverset, for:  Meta is investing more in capex than Apple, Tesla, Twitter, Snap, and Uber combined!
 
So, its with some hesitation, but significant conviction, I am sharing an open letter strongly encouraging Meta to streamline and focus its path forward. Like many other companies in a zero rate world — Meta has drifted into the land of excess — too many people, too many ideas, too little urgency. This lack of focus and fitness is obscured when growth is easy but deadly when growth slows and technology changes.. In addition, people are confused by what the metaverse even means. If the company were investing $1–2B per year into this project, then that confusion might not even be a problem. You would simply do R&D quietly and investors would focus on the core business and the breakthroughs in AI.Instead, the company has announced investments of $10–15B per year into a metaverse project that largely includes AR / VR / immersive 3D / Horizon World and that it may take 10 years to yield results. An estimated $100B+ investment in an unknown future is super-sized and terrifying, even by Silicon Valley standards..
 
 
Ifølge whistlebloweren Frances Haugen er antallet af unge under 18 faldet med en fjerdedel i de fire mest værdifulde markeder på blot et år. Ideen er så, at metaverset skal være magneten, som trækker de unge tilbage til Metas apps. Det er ikke sket, og det virker usikkert, om det sker. De unge er tydeligvis langt mere fascinerede af TikTok. Til sammenligning er TikTok i samme periode eksploderet som det foretrukne sociale medie for de unge. Metas TikTok copycat-klon har ikke kunnet stoppe tabet af brugere. Her på torsdag skal Mark Zuckerberg så præsentere 3Q-resultatet, som næppe bliver godt. For få uger siden oplyste firmaet, at de havde indført ansættelsesstop.
 
Det mærkelige, benløse univers i Meta Horizon.
 
Mark Zuckerbergs genopfindelse af sig selv og sit firma har affødt to reaktioner.
 
Hvorfor metaverset ikke spiller
Kritikerne ser metaverset som et kæmpe flop på linje med dets uheldige forgænger Second Life. Forskellen mellem de to er blot, at Second Lifes flop var et flop, mens metaverset bliver det lige om lidt, når sandheden kommer frem. Skeptikerne ser i VR en teknologi, som aldrig vil nå kritisk masse.  Metaversets manglende popularitet blandt de første betabrugere er beviset.
Alternativt ser de short video-formatet, Vibe-kulturen og TikTok som internettets næste inkarnation. At Mark Zuckerberg overhovedet kan slippe afsted med dette hovedløse – og benløse – teknologiske moonshot-sats, skyldes selskabets konstruktion, hvor dets grundlægger har den kontrollerende magt. Hvad blot er hovmod og et udtryk for firmaets governance-krise. Metaverset er for dem en dårlig, dyr idé skabt af en dårlig og usund ejerskabsstruktur. De mere ideologiske, venstreorinterede kritikere ser i metaverset en afskyelig kapitalistisk matrix-verden, hvor alt er reklame, og al adfærd er offer for reklame. Her er nul lyst til at leve sit live i Marksmetavers/matrix-verden, lyder den ideologikritiske dom. 
 
Hvorfor nogle stadig tror på metaverset
Mark, Meta og metaversets tilhængere tror stadig på visionen. Al begyndelse er svær og tager tid, lyder det beroligende budskab. Metaverset er et teknologisk projekt, som en månelanding, lyder forsvaret, hvilket er et mere positivt spin på moonshot-anklagerne. Rolf Illenberger fra VR-softwarefirmaet VRdirect siger til Wall Street Journal: 
 
“Horizon has issues to address, but asked critics to have patience and recognize that the industry is still developing. We’re trying to land on the moon, and people are complaining that the coffee machine’s not working.” 
 
Det er derfor for let af afskrive teknologien og visionen på baggrund af Metas benløse prototype, Horizon, for ude i horisonten finder vi potentielt teknologiens endelige, sublime udtryk.  
 
Er det en kæmpe fejl, hvis vi sætter lighedstegn mellem Metas (forfejlede) produkter, som metaverset Horizon World, og den generelle bevægelse mod virtuelle verdener, som vi er på vej imod?  kilde: Getty Images
 
Metas Metavers er ikke metaverset med stort M
Et andet og mere subtilt argument er, at Metas metavers nok er i krise, men metaverset som sådan er stadig fremtiden. Vi skal altså skelne mellem Metas metavers og den generelle metaversificering, hvor alt fra Apple til Microsoft er med på trenden. Zuckerberg er derfor langt fra alene med sin metaversdrøm. Han har blot modigt satset sit eget personlige brand på teknologien, modsat de andre. Den aktuelle situation minder derfor om fortidens kamp mellem forskellige videobåndformater, VHS versus Beta. Beta tabte, som Meta nok også taber på metaverset. Det ændrer dog ikke, at VHS og videoer blev vores fremtid. 
 
Tilhængere ser heller ikke VR som en fejlslagen teknologi i sin essens. De unges fascination af computerspil, livestreaming og virtuelt samvær er et solidt fundament for, at vi alle på sigt vil leve i metaverset.  De aktuelle problemer og den manglende lyst er blot et mindre teknisk problem, som vil finde sin løsning. Muligvis er Horizon-metaverset ikke den endelige løsning, men vi vil leve i en computerspilverden, for det gør vores børn allerede.  
 
Metaverset i Mcluhans rear view mirror
Som Marshall McLuhan skaber vi ofte nye teknologier i gamle teknologiers billede. Med hans egne ord: “We look at the present through a rear view mirror. We march backwards into the future.”
 
Et illustrativt eksempel er tv-avisen, hvor tv-mediet blev skabt i avisens billede. Først mange år senere kommer mediet til rette som tv-nyheder. Medieteoretisk kunne man forsvare metaverset på samme måde. Nu skaber vi en virtuel virkelighed i den fysiske virkeligheds billede, men måske er VR’s endelige, ideale form en hel anden ny og uvirkelig virkelighed. Hvad der igen frikender metaverset i dets aktuelle rear view mirror-form og -udtryk. 
 
Metaverset er meget mere end Meta
En af dem, der taler for, at vi bliver nødt til at komme væk fra snakken om Meta, og tage metaverset seriøst, uafhængigt af Zuckerbergs vision, er fremtidsforsker Sofie Hvitved fra Instituttet for Fremtidsforskning. Hun mener, at det er en kæmpe fejl, hvis vi sætter lighedstegn mellem Metas (forfejlede) produkter, som metaverset Horizon World, og den generelle bevægelse mod virtuelle verdener, som vi er på vej hen imod: 
 
“Vi bliver nødt til at se på det i et større billede og forstå, metaverset er meget mere end én virksomheds narativ. Meget mere end én teknologi. Ja, i det hele taget ved ingen rigtigt endnu, hvad metaverset kommer til at blive, men at dømme det ude på grund af én virksomheds fejlslagne strategi er decideret naivt.”
 
Sofie Hvitved var en af de første til at skrive om metaverset hos Kforum i en artikel fra april 2021, hvilken kan læses her. Dengang var det endnu mere vagt, hvad metaverset egentlig var for en størrelse, men ifølge Sofie Hvitved er der nu langt større konsensus om, at metaverset ikke kun kan defineres ved VR og virtuelle verdener, men det er et større virtuelt lag, som i højere grad kommer til at blive defineret af teknologier som XR og AR. En sammenfletning af vores virtuelle og fysiske verdener, hvor det ikke handler om at tage en brille på og flygte fra den fysiske verden, men mere bliver ekstra lag, hvor vi flytter interfacet fra de flade skærme til at være i vores omgivelser. Det gør Metas VR-briller til et lille hjørne af metaverset, men på ingen måde definerende. 
 
Hvis man ser på Gartners Hype Cycle, så har vi kun lige set starten på metaverset, som har over ti års perspektiv. Sofie Hvitved udtaler:
 
“Som fremtidsforsker bliver jeg næsten ked af at se, hvor hurtigt folk er til at dømme nye retninger ude. Som Bill Gates sagde, så har vi som mennesker en tendens til at overvurdere, hvilke forandringer der vil ske de næste to år, men undervurderer omvendt forandringerne de næste ti.
 
I mine øjne er det derfor lige så meget hype at udråbe metaverset til at være dødt – man kunne fristes til at kalde det meta-bashing – som det er at køre overdrevet hype på det. Vi bliver som samfund nødt til at forstå, at digitaliseringen ikke er nået til en endestation – uanset hvor meget man som individ eller samfund kunne have lyst til det.
 
Til gengæld skal vi både som individer, virksomheder og samfund være opmærksomme på, at vi går fra at tale om den digitale transformation til at tale om en transformation af digitaliseringen. Digitaliseringen 2.0. Den næste fase, som blandt andet indebærer nye immersive teknologier og AI.
 
Og det er blandt andet det, som metaverset indebærer i sit fulde flor, når teknologierne engang er modnet, og forbruget flytter hen på nye devices. Hvem tror helt ærligt også på, at vi stadig sidder og glor ned i en mobilskærm om 10-15 år?”
 
Metas skæbne starter og slutter med Marks pet project
Indtil nu har metaverset været så nyt og uprøvet, at kampen mellem tilhængere og kritikere har været uafgjort. De lækkede dokumenter er med deres klare budskab en vigtig sejr for dem, som ikke tror på Zuckerbergs VR-drøm.
 
En kritik, som blot vil tage til, hvis selskabets 3Q igen skuffer her på torsdag. Al begyndelse er med rette svær, men for nogle er det ikke begyndelsen, men en langtrukken afslutning og gentagelse – som et second Second Life. Hvad der også er et illustrativt eksempel på fejlagtigt at skabe nye medier i et bakspejl af gamle medier og metaverser. Metaverset er skabt i bakspejlets billede af Second Life. Dumstædigt eller internettets næste form? Som tech-analytiker Peter Svarre udtaler til Kforum:
 
“Jeg er så gammel, at jeg faktisk kan huske Second Life, og jeg arbejdede sågar i en virksomhed, hvor vi ansatte en 15-årig knægt til at bygge virtuelle huse for vores kunder i Second Life. Og når jeg kigger på Facebook og deres Horizon-projekt får jeg en ubehagelig fornemmelse af deja-vu. Det er den samme naive idé om, at folk har lyst til at rende rundt som pixelerede avatarer i et primitivt, halvdødt univers uden noget egentligt formål – andet end bare at mødes i den virtuelle verden.
Der findes jo allerede virtuelle verdener som World of Warcraft og andre massivt involverende spil, og her har brugerne et klart formål med at være til stede. Men det savner man hos Facebook, hvor der ikke synes at være det helt store formål med at besøge Horizon. Med andre ord er metaverset ikke dødt – det er bare Mark Zuckerberg, der slet ikke har regnet ud, hvad metaverset egentlig går ud på, endnu! Men han er jo ikke helt dum, så det kan jo godt være, at de finder ud af det, inden for de næste 5-10 år.”
 
Mark Zuckerberg satser alt på, at metaverset er et nyt medie skabt ved at se ind i fremtiden. Flip, flop eller fremtiden? Vi får svaret på torsdag, eller når/hvis Mark finder ud af, hvad hans pet project kan og skal.  
 
Facebook i Danmark har ved redaktionens afslutning ikke svaret på Kforums henvendelse.
 
Læs mere her:
         
 

 
 
 

Relaterede artikler

Hvordan genopstår de døde digitalt? - Hvad vil du sige til at chatte med din afdøde bedstemor eller få en personlig hologram-hilsen fra Amy Winehouse? Det sid...
Fra syntetiske medier til sensorisk journalistik - Det er futuristernes og trendforskernes juleaften hvert år til SXSW, når ”den årlige fremtidsbibel” bliver præsenteret a...
Når den virtuelle og fysiske verden smelter sammen - Du har måske allerede hørt det rundt omkring: Metaverset kommer. Men hvad betyder det helt præcist? Sofie Hvitved, rådgi...
Bliver Ray-Ban din første ansigtscomputer? - Smartphonen er kongen. Smartwatch er en opkobling. Hvad sker der lige med smartglasses? Vi fik Google Glass, der var et ...
Facebooks PR-bøllemetoder - Facebook har skiftet forsvarsstrategi. Fra at undskylde går de nu til modangreb. Det har whistleblower Frances Haugen se...
Meta-mememesterskabet - Mark Zuckerberg har lavet en total rebranding af Facebook, som nu hedder Meta, men internettet er uimponeret. En række M...
Har Meta et megafedt logo? Ja. - Ifølge Mark Zuckerberg skal vi nu leve i et virtuelt metavers skabt af ham. Midt i en gigantisk shitstorm har verdens st...
Metaversets unoder: Brillen er din nye mobil - Snart vil din nye mobil være erstattet med en brille, og dine apps se håbløst gammeldags ud. Det er budskabet fra Facebo...
Metaverset er større end Meta - Facebook er blevet til Meta, og vi kan ikke stoppe med at snakke om det. Hvad vil det betyde for os? Hvorfor nu? Og hvor...
Zucks chok - Har du nogensinde tabt 230 milliarder dollars på en dag? Nej, vel? Det har Mark Zuckerberg til gengæld. Det skete i tors...
AI I AM: Kom igang med AI værktøjerne nu - I takt med at AI bliver mere og mere avanceret, bliver teknologien også lettere og lettere at bruge. Der er faktisk inte...
Vi bad en robot skrive to taler for Mette - OpenAIs kunstige intelligens GPT-3 kan skrive taler, men kan den gøre det bedre end Mette Frederiksen selv? GPT-3 giver ...
TikTok-amok - Hele verden er gået TikTok-amok. Med over en milliard månedlige aktive brugere fastlåser TikTok sine brugeres opmærksomh...
Instagrams TikTok UX U-turn - Instagram forsøgte for få dage siden med et nyt TikTok-copycatredesign. Det gik helt galt, og en Insta-shitstorm rejste ...
Nyt medie vil frelse journalistikken - Efter næsten et års venten gik nyhedsstartuppen Semafor i luften i tirsdags. Forventningerne var store, da stifterne er ...
Metaverset er megavigtigt - Hører du til dem, der ser de skuffende brugertal og styrtdykkende aktiekurser hos Meta som tegn på, at metaverset blot v...
Metas nordiske k-chef stopper - Regitze Reeh stopper som nordisk kommunikationschef i Meta. Hvad hun skal nu, står uklart.
Du kan nu planlægge opslag på Instagram - Instagram har tilføjet muligheden for at planlægge opslag i op til 75 dage i forvejen direkte på appen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

32 JOB

Pressekonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Engagementschef

Frist: 6. februar

Projektleder

Frist: 16. februar

Digital Campaign Manager

Frist: 15. februar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.