Er det en kæmpe fejl, hvis vi sætter lighedstegn mellem Metas (forfejlede) produkter, som metaverset Horizon World, og den generelle bevægelse mod virtuelle verdener, som vi er på vej imod? kilde: Getty Images
Metas Metavers er ikke metaverset med stort M
Et andet og mere subtilt argument er, at Metas metavers nok er i krise, men metaverset som sådan er stadig fremtiden. Vi skal altså skelne mellem Metas metavers og den generelle metaversificering, hvor alt fra Apple til Microsoft er med på trenden. Zuckerberg er derfor langt fra alene med sin metaversdrøm. Han har blot modigt satset sit eget personlige brand på teknologien, modsat de andre. Den aktuelle situation minder derfor om fortidens kamp mellem forskellige videobåndformater, VHS versus Beta. Beta tabte, som Meta nok også taber på metaverset. Det ændrer dog ikke, at VHS og videoer blev vores fremtid.
Tilhængere ser heller ikke VR som en fejlslagen teknologi i sin essens. De unges fascination af computerspil, livestreaming og virtuelt samvær er et solidt fundament for, at vi alle på sigt vil leve i metaverset. De aktuelle problemer og den manglende lyst er blot et mindre teknisk problem, som vil finde sin løsning. Muligvis er Horizon-metaverset ikke den endelige løsning, men vi vil leve i en computerspilverden, for det gør vores børn allerede.
Metaverset i Mcluhans rear view mirror
Et illustrativt eksempel er tv-avisen, hvor tv-mediet blev skabt i avisens billede. Først mange år senere kommer mediet til rette som tv-nyheder. Medieteoretisk kunne man forsvare metaverset på samme måde. Nu skaber vi en virtuel virkelighed i den fysiske virkeligheds billede, men måske er VR’s endelige, ideale form en hel anden ny og uvirkelig virkelighed. Hvad der igen frikender metaverset i dets aktuelle rear view mirror-form og -udtryk.
Metaverset er meget mere end Meta
En af dem, der taler for, at vi bliver nødt til at komme væk fra snakken om Meta, og tage metaverset seriøst, uafhængigt af Zuckerbergs vision, er fremtidsforsker Sofie Hvitved fra Instituttet for Fremtidsforskning. Hun mener, at det er en kæmpe fejl, hvis vi sætter lighedstegn mellem Metas (forfejlede) produkter, som metaverset Horizon World, og den generelle bevægelse mod virtuelle verdener, som vi er på vej hen imod:
“Vi bliver nødt til at se på det i et større billede og forstå, metaverset er meget mere end én virksomheds narativ. Meget mere end én teknologi. Ja, i det hele taget ved ingen rigtigt endnu, hvad metaverset kommer til at blive, men at dømme det ude på grund af én virksomheds fejlslagne strategi er decideret naivt.”
Sofie Hvitved var en af de første til at skrive om metaverset hos Kforum i en artikel fra april 2021, hvilken kan læses her. Dengang var det endnu mere vagt, hvad metaverset egentlig var for en størrelse, men ifølge Sofie Hvitved er der nu langt større konsensus om, at metaverset ikke kun kan defineres ved VR og virtuelle verdener, men det er et større virtuelt lag, som i højere grad kommer til at blive defineret af teknologier som XR og AR. En sammenfletning af vores virtuelle og fysiske verdener, hvor det ikke handler om at tage en brille på og flygte fra den fysiske verden, men mere bliver ekstra lag, hvor vi flytter interfacet fra de flade skærme til at være i vores omgivelser. Det gør Metas VR-briller til et lille hjørne af metaverset, men på ingen måde definerende.
“Som fremtidsforsker bliver jeg næsten ked af at se, hvor hurtigt folk er til at dømme nye retninger ude. Som Bill Gates sagde, så har vi som mennesker en tendens til at overvurdere, hvilke forandringer der vil ske de næste to år, men undervurderer omvendt forandringerne de næste ti.
I mine øjne er det derfor lige så meget hype at udråbe metaverset til at være dødt – man kunne fristes til at kalde det meta-bashing – som det er at køre overdrevet hype på det. Vi bliver som samfund nødt til at forstå, at digitaliseringen ikke er nået til en endestation – uanset hvor meget man som individ eller samfund kunne have lyst til det.
Til gengæld skal vi både som individer, virksomheder og samfund være opmærksomme på, at vi går fra at tale om den digitale transformation til at tale om en transformation af digitaliseringen. Digitaliseringen 2.0. Den næste fase, som blandt andet indebærer nye immersive teknologier og AI.
Og det er blandt andet det, som metaverset indebærer i sit fulde flor, når teknologierne engang er modnet, og forbruget flytter hen på nye devices. Hvem tror helt ærligt også på, at vi stadig sidder og glor ned i en mobilskærm om 10-15 år?”
Metas skæbne starter og slutter med Marks pet project
Indtil nu har metaverset været så nyt og uprøvet, at kampen mellem tilhængere og kritikere har været uafgjort. De lækkede dokumenter er med deres klare budskab en vigtig sejr for dem, som ikke tror på Zuckerbergs VR-drøm.
En kritik, som blot vil tage til, hvis selskabets 3Q igen skuffer her på torsdag. Al begyndelse er med rette svær, men for nogle er det ikke begyndelsen, men en langtrukken afslutning og gentagelse – som et second Second Life. Hvad der også er et illustrativt eksempel på fejlagtigt at skabe nye medier i et bakspejl af gamle medier og metaverser. Metaverset er skabt i bakspejlets billede af Second Life. Dumstædigt eller internettets næste form? Som tech-analytiker Peter Svarre udtaler til Kforum:
“Jeg er så gammel, at jeg faktisk kan huske Second Life, og jeg arbejdede sågar i en virksomhed, hvor vi ansatte en 15-årig knægt til at bygge virtuelle huse for vores kunder i Second Life. Og når jeg kigger på Facebook og deres Horizon-projekt får jeg en ubehagelig fornemmelse af deja-vu. Det er den samme naive idé om, at folk har lyst til at rende rundt som pixelerede avatarer i et primitivt, halvdødt univers uden noget egentligt formål – andet end bare at mødes i den virtuelle verden.
Der findes jo allerede virtuelle verdener som World of Warcraft og andre massivt involverende spil, og her har brugerne et klart formål med at være til stede. Men det savner man hos Facebook, hvor der ikke synes at være det helt store formål med at besøge Horizon. Med andre ord er metaverset ikke dødt – det er bare Mark Zuckerberg, der slet ikke har regnet ud, hvad metaverset egentlig går ud på, endnu! Men han er jo ikke helt dum, så det kan jo godt være, at de finder ud af det, inden for de næste 5-10 år.”
Facebook i Danmark har ved redaktionens afslutning ikke svaret på Kforums henvendelse.
Læs mere her: